Indieplace kehälogo valkoinen

Blogien visuaalisuus – aikamatka arkistoihin

Muistatko vielä, miltä blogit näyttivät melkein 10 vuotta sitten?

Bloggaaminen on tänä päivänä tuttu käsite ja suositut vaikuttajat ovatkin jo raudan kovia ammattilaisia sisällön tuottamisessa. Ammattilaiseksi ei kuitenkaan tulla yhdessä yössä ja monilta vaikuttajilta löytyykin kokemusta lähemmäs kymmenen vuoden takaa.

Hyppäsimme tutkimusmatkalle blogiarkistojen syövereihin selvittämään, miten blogien visuaalisuus on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana.

 

Kuvat herättävät tunteita

Ensimmäisenä kehityksen huomaa kuvien laadussa. Ennen ihailtiin kuvissa näkyvää sisältöä huolimatta siitä, että kuvat olivat pimeitä ja pikseleiden määrä sumensi kuvan yksityiskohdat. Nykypäivänä vaikuttajien kuvan jälki on huolellisesti mietittyä ja viimeisteltyä. Blogien visuaalisuus keskittyy luomaan ja välittämään tunteita kuvien avulla.

Taustalta löytyy sosiaalisen median yleistyminen sekä valokuvaustarvikkeiden monipuolistuminen. Kauniiden kuvien ihastelu esimerkiksi Instagramissa ja Pinterestissä on lisännyt kuvien laatukriteereitä.

Kameroiden kehittymisestä ja sen vaikutuksesta blogien visuaalisuuteen voit lukea lisää Olympuksen kampanjapostauksista: Mutsis On., Annieveliina, At Maria’s, Sara Ollila, Uusi kuu, Mami GO GO  ja But I’m a Human not a Sandwich.

Mami GO GO - blogien visuaalisuus
Mami GO GO:n poikien kasvaessa myös kuvien laatu on kehittynyt viiden vuoden aikana.
Mami GO GO - Blogien visuaalisuus
Lisää Mami GO GO:n ennen ja nyt kuvia Mintun blogipostauksessa.

Mutsis On - blogien visuaalisuus
Mutsis On. -blogin Emilian kuvat vuodelta 2012 (vasen) ja 2018 (oikea).

 

Harkittua kuvaamista

Laadun lisäksi kuvien ottaminen on muuttunut radikaalisti. Tärkeintä kuvassa ei ole enää vain kuvattava kohde, vaan kuvasta välittyvät tunnelma ja tilanne. Kuviin panostetaan enemmän, etsitään kauniita kuvauslokaatioita, kiinnitetään huomiota yksityiskohtiin ja siihen, mitä kuvan taustalla tapahtuu. Tallennettu tilanne on usein harkittu, mutta taltioitu taidokkaasti, jotta aito tunnelma katsojalle välittyy.

Arkistoista löytyy muun muassa peilin kautta otettuja selfie-kuvia, hämäräkuvauksen haasteita, sängyn laidalla poseeraamista sekä parvekkeella tai kotipihalla otettuja asukuvia.

Mutsis on - blogien visuaalisuus
Kuvassa nähtäviin taustoihin kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Vasemmanpuoleinen kuva vuodelta 2012 ja oikeanpuoleinen 2017. (Mutsis On.)
Uusi Kuu - blogien visuaalisuus
Nämä Uuden kuun Emilian kuvat esittelevät hyvin kamerateknologian kehittymisen. Täältä näet lisää Emilian ennen ja nyt – kuvia.
At Maria's - blogien visuaalisuus
Blogien alkuaikoina nähtiin usein kuvia, joissa bloggaaja oli rajannut päänsä pois kuvista, jotta kuvan asu korostuisi. At Maria’s – blogin takaa löytyvä Maria vuonna 2010 (vasen) ja 2018 (oikea).

 

Asettelu ja rajaus

Harkitun kuvan ottamiseen yhdistyy vankasti myös kuvauskohteen rajaaminen ja kuvattavien elementtien asettelu. Rajauksilla tuodaan kuvan yksityiskohtia paremmin esiin ja huomio kohdistetaan haluttuun kohteeseen asettelulla.

Ruoka- sekä tuotekuvat ovat nykyajan uusi taidelaji ja flat layout –kuvaamisesta on kasvanut trendi. Ennen kuvalla kerrottiin yksinkertaisesti, mitä päivän aikana syötiin, nyt kokonaisuus ratkaisee ja esillepanoilla tuodaan tunnelmaa kuviin. Vuoden 2018 ruokatrendeistä voi lukea lisää täältä.

 

At Maria's - blogien visuaalisuus
Viimeisen parin vuoden aikana flat layout -kuvaaminen on noussut ruokakuvaamisen trendiksi. Ensimmäinen kuva on vuodelta 2015 ja jälkimmäinen 2018. (At Maria’s)
Sara Ollila - blogien visuaalisuus
Flat layout – kuvaustyyliä suositaan myös tuotekuvaamisessa ja kuvaan tuo lisätunnelmaa esimerkiksi kasvit. Sara Ollilan blogista napatut kuvat ovat vuosilta 2012 (vasen) ja 2017 (oikea).

 

Filttereillä tunnelmaa 

Kuvaan toivottua tunnelmaa viimeistellään filttereiden ja kuvanmuokkausohjelmien avulla. Kuvien editointiin ei enää tarvita suurenmoisia IT-taitoja kuten ennen; valitse vain valmis filtteri ja kuva on hetkessä muokattu mieleiseksi. Filttereiden käytössäkin on nähty usein kausia, jolloin tietyt filtterit ovat suosiossa, vintage-filtteri hyvänä esimerkkinä.

 

Annieveliina - Blogien visuaalisuus
Annieveliinan ennen ja nyt -kuvia voi nähdä lisää Annin blogipostauksesta, jossa hän käy läpi vanhoja kuva-arkistojaan.
Sara Ollila - blogien visuaalisuus
Kylmän ja lämpimän sävyisillä filttereillä ja muokkauksilla saadaan kuviin erilaista tunnelmaa. (Sara Ollila)
Sara Ollila - blogien visuaalisuus
Sara Ollilan blogista löytää myös postauksen, jossa hän sukeltaa vanhojen kuvien syövereihin. Vasemmanpuoleinen kuva on vuodelta 2013 ja oikeanpuoleinen kuva 2017.

 

 

Blogien visuaalisuus syntyy vaikuttajan omasta tyylistä 

Pitkälle on tultu peilikuvista ja rakeisista, käsittelemättömistä, kotioven edessä otetuista asukuvista. Vaikuttajista on tullut tämän aikakauden superstaroja ja heidän liikkeitään seuraa aktiivisesti suuri määrä sitoutuneita seuraajia. Moni vaikuttaja on nimenomaan tunnettu persoonallisesta tavastaan tuottaa sisältöä ja usein blogien visuaalinen linja erottaa vaikuttajat toisistaan. Vaikuttajien sisällöt eivät ole myöskään jääneet mainostajilta huomaamatta – moni valjastaa vaikuttajia tuottamaan laadukasta kuvasisältöä myös omiin kanaviinsa.

Jäämme innolla odottamaan, miltä blogien visuaalisuus näyttää seuraavan kymmenen vuoden jälkeen.

Tilaa uutiskirje ja saat sähköpostiisi viimeisimmät artikkelimme.

Picture of Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish