Indieplace kehälogo valkoinen

Ikimuistoiset joulukampanjat

Jouluiset mainokset ovat varma merkki alkavasta joulunodotuksesta. Vuoden 2017 joulukampanjat putkahtavat liveksi hetkellä millä hyvänsä. Siksi halusimme palata muistelemaan edellisvuosien hittikampanjoita.

Lukuaika 2 minuuttia (+ mainosvideot 19 minuuttia)

Top 10 joulukampanjat

 

1. Come together, H&M, 2016

Wes Anderson ohjasi H&M:lle lyhytelokuvamaisen mainosfilmin päätähtenään ohjaajan luottonäyttelijä Adrien Brody. Anderson kiteyttää upeasti, kuinka joulussa on tärkeintä yhdessäolo – edes myöhästynyt juna ei estä joulutunnelmaan virittäytymistä. H&M sopii loistavasti taianomaiseen talvimaailmaan niin brändinä kuin juhlamallistonsa puolesta.

 

 

2. Red Cup, Starbucks, 1997 –

Joulukampanjat - Starbucks

Starbucksin punaiset mukit kuuluvat jouluiseen katukuvaan. “Holiday Cup” tuotiin markkinoille ensimmäistä kertaa jo vuonna 1997 ja konsepti on pysynyt samana vuodesta toiseen – sesonkijuoman saa nauttia jouluisesta mukista. Joulumukin lanseerauksesta on tullut odotettu ilmiö. Vuonna 2015 ilmestynyt kuvioton punainen muki aiheutti negatiivisen someryöpyn, mikä osoittaa hyvin kuluttajien rakastamien mukien merkityksen osana joulua. Seuraavana vuonna 2016 Starbucks näytti kuunnelleensa kuluttajien ääntä antamalla heille mahdollisuuden suunnitella mukien kuosit itse. Instagramiin postattiin yli tuhat kuosia, joiden joukosta äänestettiin 13 mukiin päätynyttä taideteosta.

Viikko sitten tullut joulun 2017 muki ei olekaan perinteisen punainen, nähtäväksi jää miten kuluttajat reagoivat uudistukseen.

 

3. Christmas with love from Mrs Claus, Mark & Spencer, 2016

Perinteinen joulupukki jäi sivuosaan, kun Mark & Spencer nosti joulukampanjansa keskiöön modernin joulumuorin. Mrs Claus toimi pukin salaisena apuna ja kiiti helikopterilla toteuttamaan joululahjatoiveita. Tänä vuonna Mark & Spencer nostaa fokukseen Karhuherra Paddingtonin, tulos on nähtävillä 10.11.

4. #TedsElfie, Ted Baker, 2014

Ted Bakerin #TedsElfie-kampanjassa joulu tuotiin someen osallistamalla kuluttajia. Brändi pyysi Instagramin ja Twitterin kautta apua Tedin kadonneiden tonttujen löytämiseksi. Ted jätti vihjeitä tontuista @TedsElfie Instagram-tilille käyttäen #TedsElfie-tunnistetta. Lopulta tunnisteen kuvavirtaan muodoistui jouluinen maisema, josta löytyi myös kadonneet tontut. Kampanjaa varten luotiin yhteensä 32 Instagram-tililä ja jaettiin 150 palkintoa reilun 14 500 kilpailuosallistujan kesken.

Joulukampanjat - Tedselfie

 

5. Anna lahjan puhua – Isä ja teini, Gigantti, 2016

Viime jouluna Gigantti löysi tiensä niin otsikoihin kuin suomalaisten sydämiin, kun he kyseenalaistivat lahjojen sukupuolittuneisuuden.  ”Anna lahjan puhua” -idealismi puri kuluttajiin ja näyttökertoja YouTuben puolella kertyi lähes 200 000.

Vanhempien ja lasten välinen suhde nousi myös Elisan Pidetään yhtä -kampanjan kärjeksi tämän syksyn hittimainoksessa. Odotamme mielenkiinnolla, kuka ottaa tänä jouluna Gigantin paikan tarjoamalla koskettavaa jouluista sisältöä.

 

6. Coca-Cola

Joulukampanjoista ei voi edes puhua mainitsematta Coca-Colaa.  Holidays are coming -kokisrekka, joulupukki ja Coca-Colaa juovat jääkarhut ovat iskostuneet kuluttajien mieleen vuosien varrella. Tunnetuimpien pätkien lisäksi jäämme odottamaan innolla myös lokaaleja mainoksia, joista parhaimmat ovat levinneet globaalisti viraaleiksi. Yksi viime vuoden mieleenjäävimpiä mainoksia oli filippiiniläinen The Last Customer, joka sykähdyttää paikallisella tarinalla.

 

7. Naughty or Nice, 10Yetis

Digitoimisto 10Yetis herätti joulupukin henkiin somen avulla. Sosiaalinen joulupukki selvittää twiittiesi perusteella, oletko ollut tuhma vai kiltti. Tuhmaa kieltä käyttävien tekoälybottien keskellä odotamme jännityksellä, ketkä näemme nimilistan tuhmassa ja kiltissä osiossa tänä vuonna.

Joulukampanjat - Naughty or nice

 

8. Santa Tracker, Google

Jo 12 vuoden ajan Google on paljastanut joulupukin mystisen reitin, jota on voinut tarkastella Santa Trackerin avulla. Sivusto on täydellinen yhdistelmä joulupukkiin uskomista sekä teknologiaa, joka herättää hahmon mystiikan henkiin. Santa´s Village aukeaa 1. joulukuuta, jolloin pääsee tutustumaan Napapiirin talviseen maailmaan esimerkiksi pelien kautta. Jouluaattona avautuu Joulupukin tutka, josta näkee reen reitin aaton jännittävimpinä hetkinä. Santa Tracker on tutustumisen arvoinen kaikille ja siitä ilostuvat varmasti etenkin perheen pienimmät

Joulukampanjat - Santa Tracker

 

9. John Lewis

Brittiläinen tavarataloketju John Lewis onnistuu joka joulu luomaan hittikampanjan. 2014 vuoden Monty´s Christmas voitti Cannes’  Lionin ja keräsi yli 17 miljoonaa katselukertaa YouTubessa. Vuotta myöhemmin #ManOnTheMoon pääsi samoihin lukemiin. Viime vuonna nähtiin #BusterTheBoxer, joka liikuttaa ja hauskuuttaa samaan aikaan, todisteena reilut 25 miljoona katselukertaa. Mainoksessa koko perhe metsän villieläimiä myöten pääsee nauttimaan isän ostamasta joululahjasta – lopulta myös perheen sympaattinen koira Buster.

https://www.youtube.com/watch?v=4qo27xcVS5I

 

10. Christmas Miracle, West Jet, 2013

Lentoyhtiöt tehtailevat jouluisia viraalihittejä vuodesta toiseen. Meidät sekä 43 miljoonaa katsojaa voitti puolelleen West Jetin muutaman vuoden takainen spotti, jossa lentokonematkustajat saivat joululahjatoiveensa laukkuhissiltä koneesta tullessaan. Hyvänä kakkosena tulee viime vuoden video Air Canadalta, jossa Lontoossa asuvia kanadalaisia yllätettiin lentolipuilla, joilla he pääsivät aatoksi kotiin. 

Ei pidä myöskään unohtaa kotimaista Finnairia, joka tarjoaa joka vuosi laadukkaan joulumainoksen. Nostalgioi vielä 2003 vuoden klassikkoa ”Poro ja tähti” ja joulutunnelma on taattu.

 

 

Hanna Välimaa (Development Specialist, Indieplace Oy) 
Tiia Saukko (Head of Sales, Indieplace Oy)

 

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish