Indieplace kehälogo valkoinen

Ruokavaikuttaja tarjoilee vuoden ruokatrendit

Jos et ota kuvaa annoksestasi, oletko oikeasti edes syönyt sitä? Ruoan ulkoisen olemuksen merkitys on kasvanut, sillä digiajan ruokakulttuurissa kaunein annos on voittaja. Ruokakuvat ovatkin erittäin suosittu osa internetin visuaalisia sisältöjä.

Ruoka on yhdistänyt ja koonnut ihmiset saman pöydän ääreen aina. Sosiaalisen median ja ruokavaikuttajien ansiosta ruoan ja sen tarjoamien mahdollisuuksien kokeminen on muuttunut radikaalisti.

Ruokavaikuttaja inspiroi konkreettisilla ohjeillaan ja houkuttelevilla kuvillaan kuluttajia kokkailemaan kotikeittiöissä käyttäen samoja aineksia. Yrityksille tämä ilmiö näyttäytyy kasvavina orgaanisen tavoittavuuden lukuina, kun kuluttajat luottavat ruokavaikuttajien esittämien ehdotusten autenttisuuteen ja parhaimmillaan jakavat niitä eteenpäin.

Ping Helsingin kevään 2017 vaikuttajatutkimuksessa todetaan, että ruuanlaittoon ja leivontaan keskittyvät blogit ovat kaikista aihepiireistä seuratuimpia 15-65-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Ruoka ja juoma -aihealue on myös Pinterestin suurin kategoria yli 19 miljoonan idean voimin.

 

Saneleeko ruokavaikuttaja ostoskorisi sisällön?

Takavuosien avokadopastan ja Mutti-tomaattisoseen kaltaiset ruokailmiöt saivat markettien hyllyt ammottamaan tyhjyyttään. Ruokavaikuttajien keitoksia seurataan tarkasti, ja sosiaalisen median ruokatrendit näkyvät usein tuotteiden myyntiluvuissa.

Ruokabloggaajia yhdistää rakkaus ruokaan, mutta muutoin vaikuttajien kirjo on värikäs. Yksi inspiroituu perinneruokien kokkailusta, toinen seuraa silmä kovana ruokamaailman trendejä. Osalle terveelliset ainesosat ovat avain onneen, kun taas toiset eivät halua tinkiä voista ja sokerista maun kustannuksella. Ruokavaikuttajien seuraajatkin eroavat toisistaan huomattavasti; hifistelevät ruokaharrastajat ja kiireiset perheenäidit ovat kiinnostuneita erilaisesta reseptiikasta.

Ruokavaikuttaja koristelee tämän kesän hittijuomat mocktailit kukkasin.

Kotikokkien suosiossa ovat etenkin mukaansatempaavia tekstejä ja innovatiivisia reseptejä jakava Kokit ja Potit -blogin Hannele, Liemessä-blogi upeine kuvineen, Peggyn pieni punainen keittiö mainioine kotiruokaresepteineen sekä asiantuntevalla otteella ja rennolla kirjoitustyylillä varustettu Kaikki äitini reseptit.

Vaikuttajien laatimat reseptit ja laadukkaat kuvat houkuttelevat yrityksiä jakamaan bloggaajien tuottamaa sisältöä myös omilla kanavillaan. Vaikuttajamme ovat tuottaneet paljon reseptiikkaa ja sisältöjä yhteistyökumppaneillemme, kuten Jyväbroilerille, Tabascolle, Hellmann’sille ja Atrialle. Tapoja tehdä vaikuttajamarkkinointia on monia.

Ruokavaikuttajien lisäksi perinteisillä lifestyle-vaikuttajilla on kauhansa tässä sopassa.  Lifestyle-blogeista suosittelemme kurkkaamaan ainakin At Maria’s -blogin taivaalliset reseptit ja WTD-blogin suositut trendisapuskat.

 

Mausteisia makumatkoja ja mocktaileja trenditietoisille

Kun ennen kokattiin vain perinteistä kotiruokaa, nyt matkataan myös Marokosta Meksikoon kotikeittiössä. Keittiönpöytäturismi on kovassa nosteessa, mikä ilmenee myös etnisten ravintoloiden suosiolla.

Keittiönpöytäturismilla tarkoitetaan ruokakulttuuriin ”matkustamista” ilman, että poistutaan omasta kyökistä. Matkaa tehdään etnisiä reseptejä kokkaamalla ja katselemalla ruokaohjelmia. Keittönpöytäturismilla voidaan parhaimmillaan saavuttaa lähes sama emootio ja symbolinen kokemus kuin matkustamisella. (Bell & Valentine)

Tacot ovat vuoden 2018 pikaruokahitti, sen tietää jokainen ruokavaikuttaja.

Ei ole ihme, että erilaisten eksoottisten makujen povataan nousevan trendeiksi tänä vuonna. Whole Foodsin julkaiseman raportin mukaan Lähi-idän hellät mausteet ovat trenditietoisen kuluttajan kuumin valinta. Etenkin Marokko on kovaa vauhtia muuttumassa kulinarismin keitaaksi. Pizzan ja burgereiden ylivallan jälkeen modernisoitujen tacojen uskotaan olevan tämän vuoden it-pikaruoka.

Etnisten makujen maailmaan johdattelee Viimeistä murua myöten -ruokablogi, jossa matkustetaan ruokavaikuttaja Saaran mukaan päivittäin mantereelta toiselle, ja joskus lusikassa maistuu yhtä aikaa maailman kaksi eri kolkkaa.

Kukka-inspiraation ennustetaan puhkeavan täyteen loistoonsa vuonna 2018. Whole Foodsin raportin mukaan laventelin ja ruusun kaltaisten kukkaismauilla höystettyjen tuotteiden lisäksi syötäviä kukkasia ja niiden terälehtiä käytetään entistä enemmän koristamassa annoksia. Katso esimerkkiä Vanelja-blogin kukoistavalta instagram-tililtä.

Matchan kaltaiset pulverit ja jauheet näkyvät monen ruokavaikuttajan keittiössä.

Terveelliset valinnat näkyvät viime vuosien tapaan myös tämän vuoden ruokatrendeissä. Pinterest povaa uusien valmistustapojen, kuten ilmakuivauksen olevan yksi vuoden suurimmista hiteistä. Öljyn sijaan kuuma ilma muovaa ranskalaisista perunoista ja muista herkuista rapsakoita.

Somesuosikki matcha-latte saa kilpailijakseen kurkuma-latten, kun erilaiset pulverit ja jauheet jatkavat maailmanvalloitustaan. Drinkkien ei tarvitse enää olla viinanhuuruisia, koska mocktailit ovat muodikas vaihtoehto nyt myös muillekin kuin raskaana oleville ja lapsille. Etenkin kuplivat juomat ovat suosiossa tänä vuonna.

Kuluttajat vaativat vastuullista ruoantuotantoa

Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota ekologisuuteen. Vuonna 2018 suositaan jätteetöntä kokkausta, ruoan alkuperän läpinäkyvyyttä ja ilmastoa mahdollisimman vähän kuormittavaa ravintoa.

Kasvisruoka on vakiinnuttanut asemansa myös sekasyöjien ruokapöydissä. Kasvipohjaiset tuotteet jatkavat noususuuntaista kauttaan ja täysin vegaaniset annokset kiinnostavat alkupaloista jälkkäreihin. Herkullisia vegaanisia reseptejä tarjoilevat muiden muassa Chochocili-blogi ja PS Olen vegaani –tubekanava.

Kokit ja potit -blogin ruokavaikuttaja Hannelen taidonnäyte vegaaniannoksesta.

Terveellisyys, eettisyys, yksilöllisyys ja yhteisölliset kokemukset kiteyttävät vuoden 2018 ruokatrendit. Googlen mukaan suomalaiset hakevat internetistä kuitenkin yhä myös perinteistä reseptiikkaa. Ei ole vanhan kunnon makaronilaatikon voittanutta.

                                                         -Vanessa Weckström 27.3.2018

 

Indieplace

Indieplace

fiFinnish