Yhteistöiden merkintä – läpinäkyvyys lisää luotettavuutta

Kaupallinen yhteistyö tulee merkitä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi, sillä se parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta

Lukuaika 3 minuuttia.

Kaupallisten yhteistöiden merkinnästä on tullut arkinen asia blogimaailmassa, ja hyvä niin. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan yhteistyötä vaikuttajan, yrityksen ja vaikuttajamarkkinointitoimiston kesken. Siksi on tärkeää, että kaikki osapuolet ovat samaa mieltä yhteistyön läpinäkyvyyden merkityksestä.

Tässä artikkelissa opastamme merkitsemään kaupalliset yhteistyöt selkeästi.

Selkeät merkinnät ovat yhteinen etu

Välillä luullaan, että kaupallisesta yhteistyöstä mainitseminen vähentää blogimainonnan tehokkuutta. Todellisuudessa kaupallisen yhteistyön piilotteleminen ei hyödytä mitään osapuolta, sillä yhteistöiden läpinäkyvyys takaa luotettavuuden niin mainostajalle kuin yleisölle. 

Tutkimustulosten mukaan bloggaajaa pidetään uskottavampana ja luotettavampana, kun hän tuo yhteistyöt esiin läpinäkyvästi. Merkintä kaupallisesta yhteistyöstä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritys sanelee vaikuttajan blogitekstin sisällön.

Ohjeet kaupallisten yhteistöiden merkintään

Vaikuttajamarkinoinnin tekemisen tapoja on useita, ja vaikuttamisen alustat muuttuvat jatkuvasti. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan markkinointia osoittavan tunnisteen on oltava helposti havaittava, selkeä ja ymmärrettävä kaikissa kanavissa.

Vaikuttajamarkkinointitoimisto, yritykset ja vaikuttajat itse ovat vastuussa merkintöjen oikeellisuudesta. Seuraavat ohjeet opastavat, kuinka kaupallisia yhteistöitä merkitään eri kanavissa.

Yhteistöiden merkintä blogeissa

  • Kyseessä on aina mainos, kun vaikuttaja on saanut mainostajalta rahallisen tai muun palkkion. Tämä merkitään ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen x-kanssa” -merkinnällä postauksen alussa. Myös postauksen tekstistä on tultava ilmi, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö.
  • Myös kaikista ilmaiseksi saaduista tuotteista ja palveluista, joista vaikuttaja kirjoittaa blogissaan, on kerrottava lukijoille esimerkiksi toteamalla, että on saanut tuotteen ilmaiseksi tai osallistuu mainostajan kampanjaan.
  • Kaupallisten yhteistöiden lisäksi vaikuttajat voivat toimia pidempiaikaisina brändilähettiläinä, mistä on hyvän tavan mukaista mainita yhteistyöpostauksessa.

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Affiliate-yhteistöiden merkintä

  • Affiliate-yhteistöissä vaikuttaja saa osuuden hänen sivustollaan olleen linkin kautta yrityksen verkkokauppaan siirtyneiden kuluttajien ostoksista. Affiliate-linkkejä sisältävässä postauksessa on oltava sisältää mainoslinkkejä” -maininta.

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteistöiden merkintä Instagramissa

  • Instagramiin on hiljattain lisätty toiminto, jolla julkaisun yläreunaan lisätään ”maksettu kumppanuus käyttäjän @X kanssa” -merkintä. Jää nähtäväksi, rantautuuko tämä työkalu laajemmin kaikkien vaikuttajien käyttöön vai merkitäänkö Instagram-yhteistöitä jatkossakin #kaupallinenyhteistyö -hashtagillä tai tekstillä ja maininnalla mainostavasta yrityksestä.

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteistöiden merkintä Instagram Storiesissa

  • Instagram Stories -yhteistyö on merkittävä heti ensimmäisessä julkaistavassa storyssa lisäämällä siihen tekstin ”kaupallinen yhteistyö” ja mainitsemalla yhteistyöyrityksen- tai brändin. Merkintä yhteistyöstä on mainittava storyjen julkaisutahtiin nähden riittävän usein.

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteistöiden merkintä Facebookissa

  •  Facebookin Branded Content -työkalun avulla kaupallinen yhteistyö yrityksen kanssa tulee esiin selkeästi. Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteistöiden merkintä YouTubessa

  • Mainonnan eettinen neuvosto linjaa, että videon alussa on suositeltavaa olla sekä suullinen että kirjallinen maininta siitä, että video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä tietyn yrityksen kanssa.
  • YouTube lanseerasi vuonna 2016 oman merkintätavan maksetulle sisällölle tai tuotesijoittelulle.  YouTuben oma merkintä on videon alussa  ja se näkyy kaikilla laitteilla. Tämän lisäksi yhteistyöstä on mainittava videosisällössä ja videon kuvauksessa selkeillä käsitteillä, esimerkiksi ”kaupallinen yhteistyö yrityksen X kanssa.”

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteiset pelisäännöt parantavat uskottavuutta

Yritykset ja yleisö ovat alkaneet ymmärtää, että kaupalliset yhteistyöt mahdollistavat ammatikseen bloggaamisen. Oli kyseessä sitten blogipostaus, Youtube-video, Instagram-kuva tai podcast, on kaupallinen yhteistyö tuotava ilmi selkeästi.

Indieplacen kanta on, että kaupallisten yhteistöiden läpinäkyvä ja yhdenmukainen merkitseminen parantaa julkaisun ja mainonnan luotettavuutta. Kun kaikki pelaavat samoilla säännöillä, on yhteispeli sujuvaa ja pelin lopputulos luotettava.

-Vanessa Weckström

Tilaa uutiskirje ja saat ajankohtaiset vaikuttajamarkkinoinnin uutiset sähköpostiisi.