Vaikuttajamarkkinoinnin merkittävimmät luvut

Vaikuttajamarkkinoinnin luvut osoittavat, että brändien kannattaa hyödyntää vaikuttajia markkinoinnissaan viimeistään nyt.

Vaikuttajamarkkinoinnin suosio on kasvanut viime vuosina muutenkin kuin mututuntumalla mitattuna. Kokosimme keskeisimmät vaikuttajamarkkinoinnin luvut infograafiin, jotta voit käyttää sitä vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelun tukena.

Infograafista saat nopealla silmäyksellä yhteenvedon vaikuttajamarkkinoinnin suosiosta ja tehokkuudesta. Vaikuttajamarkkinoinnin luvut osoittavat, että brändien kannattaa hyödyntää vaikuttajia markkinoinnissaan viimeistään nyt.

Vaikuttajamarkkinoinnin luvut osoittavat, että brändien kannattaa hyödyntää vaikuttajia markkinoinnissaan viimeistään nyt.

Suomalaiset somessa

Somevaikuttajilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet tavoittaa laajat yleisöt suhteessa perinteisiin, pirstaloituneiden yleisöjen medioihin. Kuusi kymmenestä suomalaisesta käyttää jotakin sosiaalisen median yhteisöviestinpalvelua. 13-23-vuotiaat suomalaiset viettävät sosiaalisessa mediassa aikaa keskimäärin jopa 8 tuntia vuorokaudessa, joten ei ole ihme, että markkinointiin käytettävää budjettia on lisätty vuosi vuodelta enemmän sometekemiseen.

Oikea kohderyhmä löytyy kanavakohtaisesti

Vaikuttajamarkkinoinnin parhaita puolia on sen todistettu tehokkuus oikean kohderyhmän tavoittamiseen.  83 prosenttia suomalaisista 15-49-vuotiaista naisista lukee kotimaisia blogeja.  Aktiivisimpia blogien lukijoita ovat 15-29-vuotiaat naiset. Blogeista etsitään inspiraatioita ja ideoita, mutta myös tietoa itseä kiinnostavista aiheista.

Youtube-videot tavoittavat nuoria huomattavasti tehokkaammin kuin kaupallinen televisio. Kolme neljästä suomalaisesta nuoresta katsoo kotimaisten tubettajien sisältöä. Monet seuraavat suosikkejaan myös muissa somekanavissa. Mainostajat uskovat tubettajien merkityksen kasvavan tulevaisuudessa, vaikka toistaiseksi tubettajien tavoittama yleisö on ikärakenteeltaan huomattavasti suppeampi kuin blogien.

Vaikuttajien merkitys ostoprosessissa

Jopa 92 prosenttia kuluttajista luottaa enemmän vaikuttajan kuin brändin sanomaan. Vaikuttajamarkkinointi on lähempänä WOMia kuin mikään muu markkinoinnin muoto. Vaikuttajien samaistuttavuus, uskottavuus ja luotettavuus tuovat brändin kuluttajien tietoisuuteen autenttisesti ja kiinnostavasti.

Suosittelupohjainen vaikuttajamarkkinointi kannattaa, sillä 71 prosenttia kuluttajista ostaa todennäköisemmin tuotteen nähtyään suosituksen sosiaalisessa mediassa.

Kuluttajista 40 prosenttia kertoo blogien olleen mukana jonkin tuotteen tai palvelun ostoprosessissa. Blogit vaikuttavat ostopäätökseen etenkin, kun kyse on ravintolapalveluista, elintarvikkeista, muodista ja kosmetiikasta. Blogipostaukset löytyvät hakukoneoptimoinnin avulla myös kampanjan jälkeen, kun kuluttaja etsii tietoa ostopäätöksensä tueksi.

Vaikuttajamarkkinoinnin luvut viitoittavat tien tehokkaaseen yhteistyöhön

Näiden lukujen valossa on ymmärrettävää, että brändit ovat alkaneet käyttää vaikuttajia yhä useammin apunaan markkinointihaasteiden voittamiseksi. Jos haluat tavoittaa kohderyhmäsi vaikuttavasti ja tehokkaasti, ota yhteyttä Indieplacen myyntiin.

Lähteet:

Tilastokeskus: Internetin käytön ja eräiden internetin käyttötarkoituksien yleisyys 2017

Viestintäliiga: Nuorten sometutkimus 2017

Hubspot: 71% More Likely to Purchase Based on Social Media Referrals

Bloglovin: Marketer’s Survey 2017

TapInfluence: Earn 11x Higher Sales ROI with Influencer Marketing in Your Digital Marketing Tech Stack

Dagmar ja PING Helsinki: PING Metrics 2018

Indieplace: Tubettajatutkimus 2017

Indieplace: Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus