Miksi sitoutuneisuus on vaikuttajamarkkinoinnin merkittävin ässä?

Sitoutuneisuus mittaa seuraajien kiinnostusta vaikuttajan julkaisua kohtaan – siksi se onkin vaikuttajamarkkinoinnin tärkein mittari.

Ärrän kierrän ROI:n ympäri, mutta kumpi ässä kannattaa laittaa taskuun, sitoutuneisuus vai seuraajamäärä?

Kaikista markkinoinnin muodoista vaikuttajamarkkinointi on mestari luomaan sitoutuneisuutta.  Tämä johtuu paljolti siitä, että vaikuttajilla on jo valmiina kymmeniä-, tai jopa satojatuhansia kiinnostuneita seuraajia odottamassa sisältöä.

Suuriin seuraajamääriin voi kuluttaa paljon rahaa saavuttamatta kuitenkaan haluttua lopputulosta (lähde). Vaikuttajan seuraajien sitoutuneisuuden perusteella mainostaja voi sen sijaan päätellä, kuinka hyvin kaupallinen yhteistyö kolahtaa seuraajiin. Brändit nimeävätkin sitoutuneisuuden tärkeimmäksi KPI:ksi ​​vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tehokkuutta mitattaessa (lähde).

Sitoutuneisuuden aste – suora mittari kaupallisen yhteistyön toimivuudelle?

Sitoutuneisuuden aste kertoo prosentuaalisen osuuden julkaisun nähneistä henkilöistä, jotka ovat jollain tavalla reagoineet postaukseen, esimerkiksi kommentoimalla tai tykkäämällä.

Julkaisun sitoutuneisuutta pidetään syystäkin vaikuttajamarkkinointikampanjan onnistumisen mittarina; mitä enemmän seuraajat ovat aktivoituneet toimimaan julkaisun nähdessään, sitä vaikuttavampi kampanja on.

Viime aikoina alalla on keskusteltu huolestuttavasta ongelmasta: ostetuista feikkiseuraajista ja automaattisia kommentteja ja tykkäyksiä jakelevista boteista. Miksi kukaan haluaisi laittaa rahansa vaikuttajamarkkinointiin, jos vaikuttajan huimasta seuraajamäärästä osa paljastuukin maksukykyisten kuluttajien sijaan anonyymeiksi boteiksi?

Harhaanjohtavat seuraajamäärät ja sitoutuneisuutta vääristävät luvut ovat vaikuttajamarkkinoinnin mätiä omenoita, jotka on noukittava pois mahdollisimman tehokkaasti. Tämä vaatii läpinäkyvyyden lisäämistä niin vaikuttajien, vaikuttajamarkkinointitoimistojen kuin alustojenkin toimesta.

Sitoutuneisuus mittaa seuraajien kiinnostusta vaikuttajan julkaisua kohtaan – siksi se onkin vaikuttajamarkkinoinnin tärkein mittari.

Sitoutuneisuus boostaa julkaisun suorituskykyä

Vaikuttajat tietävät usein parhaiten itse, millainen sisältö aiheuttaa toivottuja reaktioita heidän seuraajissaan. Persoonattoman ja läpinäkyvästi vaikuttajan omasta sisällöstä eroavan mainosmaisen yhteistyön avulla on hankala muodostaa sitoutuneisuutta lisäävää suhdetta seuraajiin.

Sosiaalisen median algoritmit on suunniteltu löytämään paljon reaktioita keränneitä postauksia ja suosimaan niitä. Myös useat blogialustat suosittelevat eniten lukukertoja, kommentteja ja tykkäyksiä keränneitä postauksia. Korkeista sitoutuneisuuden asteista nauttivat julkaisut keräävät usein lisää näkyvyyttä – tosin ainoastaan tiettyyn pisteeseen asti. Jotkut business-tiliä käyttävät vaikuttajat ovat todenneet algoritmien vaikuttavan negatiivisesti julkaisujensa näkyvyyteen Instagram-feedissä.

Sitoutuneisuus mittaa seuraajien kiinnostusta vaikuttajan julkaisua kohtaan – siksi se onkin vaikuttajamarkkinoinnin tärkein mittari.

Vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen perustuu tavoitteiden määrittelyyn

Vaikuttajamarkkinointikampanjan tuloksia tulee peilata yhteistyölle asetettuihin tavoitteisiin. Vaikuttajamarkkinoinnista on saatavilla paljon dataa, mutta kaikkien mittareiden käyttäminen ei useinkaan ole perusteltua.

Julkaisun sitoutuneisuuden aste lyö pöytään faktaa siitä, kuinka kiinnostuneita kuluttajat ovat julkaisusta. Sitoutuneisuuden lukuja analysoimalla voidaan esimerkiksi määritellä miten vaikuttajan sisältö toimii eri alustoilla.

Sitoutuneisuus osoittaa kaupallisen yhteistyön tehokkuuden ja antaa siten suuntaviivoja tulevaisuuden markkinointitoimenpiteille. Siksi suosittelemme keskittymään erityisesti sitoutuneisuuden seuraamiseen vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia tarkasteltaessa.

Vanessa Weckström