Näitä sisältöjä some rakastaa – ota vaikuttajamarkkinoinnin trendit haltuun

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit kertovat, mikä somessa on kiinnostavaa juuri nyt.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit ja niiden tunteminen antavat etumatkaa, kun etsitään tapoja tavoittaa kohderyhmä entistä tehokkaammin. Mukbang-videot tai emoji sliderit eivät välttämättä kirjoita yrityksesi markkinointistrategiaa uudelleen, mutta vaikuttajien hittisisältöjä kannattaa silti pitää silmällä.

Auttaaksemme sinua pysymään kartalla kokosimme yhteen vaikuttajien trendaavimmat sisällöt blogeissa, Instagramissa ja YouTubessa.

Instagram

Insta Storiesin toiminnallisuudet

Insta Storiesin toiminnallisuudet mahdollistavat sujuvan vuorovaikutuksen seuraajien kanssa. Vaikuttajat ovat innostuneet etenkin emoji sliderista ja kysymykset-toiminnosta. Myös tarinoihin liitettävät GIFit ovat vaikuttajien keskuudessa suosittuja.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit kertovat, mikä somessa on kiinnostavaa juuri nyt.

New post, give it some love!

Instagramin algoritmin takia julkaisut eivät näy enää kronologisessa järjestyksessä ja ne saattavat hukkua sisältötulvaan. Vaikuttajat ovat alkaneet hyödyntää Insta Storiesia muistuttaakseen seuraajiaan uusista julkaisuistaan. Insta Storiesin swipe up -toiminto on suosittu tapa houkutella seuraajia Instagramin ulkopuolella olevien sisältöjen pariin.

Lightroom-presets

Tänä vuonna vaikuttajat ovat tuoneet kuvien editoinnin läpinäkyvästi esiin julkaisemalla kuvia ennen ja jälkeen käsittelyn. Monet vaikuttajat ovat lanseeranneet omia filttereitä, joiden avulla seuraajat voivat muokata omia kuviaan näppärästi.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit näkyvät esimerkiksi vaikuttajien kehittämillä kuvienmuokkauspresetteinä.

Blogit

30 kysymystä ja muita haasteita

Vanhat kunnoin blogihaasteet ovat tulleet rytinällä takaisin tänä syksynä. Etenkin tämä 30 kohdan kysymys-vastaushaaste on noussut vaikuttajien suosioon. Tämä ystäväkirjan sivua muistuttava formaatti on helppolukuinen ja tuo vaikuttajan lähemmäksi lukijaa.

Blogikoti juuri sellaisena kuin se on

Vaikuttajat tuntuvat luottavan nyt helposti samaistuttavaan ja aitoon sisältöön, joka onkin vaikuttajamarkkinoinnin kantava voima. Aikakauslehtimäisen kliinisyyden sijaan blogeissa on näkynyt paljon elämännäköisiä kotipostauksia ja kurkistuksia tavallisen arjen pyörteisiin.

Totuus tulee puolison suusta

Kaukana ovat ne ajat, jolloin vaikuttajien puolisoihin viittattiin korkeintaan nimen alkukirjaimella. Vaikuttajien puolisot ovat raottaneet mystisyyden verhoa ja vierailleet blogipostauksissa esimerkiksi vastaamassa erilaisten haasteiden kysymyksiin. Nämä postaukset ovat pelkkää lovea!

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit kertovat, mikä somessa on kiinnostavaa juuri nyt.

YouTube

Päätäntävalta seuraajille

Vaikuttajat ovat kehittäneet uusia tapoja, joilla seuraajat pääsevät vaikuttamaan videoiden sisältöihin. Etenkin Seuraajat päättävät päivästäni -videot ovat nyt trendikkäitä. Tässä formaatissa vaikuttajat antavat seuraajilleen mahdollisuuden tehdä päätöksiä hänen puolestaan yhden päivän ajan: vaikuttaja toimii ikään kuin seuraajien marionettina.

Seuraajien olettamukset julki

YouTubessa on näkynyt paljon Teidän olettamuksia minusta -videoita. Videoiden pääpointtina on pyytää seuraajia kertomaan millainen kuva vaikuttajasta on syntynyt somessa ja reagoida sitten kameran käydessä näihin olettamuksiin.

Mukbang ja menut testissä

Viime aikoina suosiotaan ovat kasvattaneet alun perin Koreasta lähtöisin olevat mukbangvideot, joissa syödään usein suuria määriä ruokaa ja jutustellaan kameralle samanaikaisesti. Myös kilpasyöntihaasteet, erikoisten herkkujen maistelu ja pikaruokaravintoloiden menujen testaaminen ovat hiljattain tehneet läpimurron Suomen tubeskeneen.

Vanessa Weckström