Feikkiseuraajat Instagramissa – mikä on suosion hinta?

Instagramin pimeiltä markkinoilta voi ostaa tai myydä lähes mitä tahansa, mikä vaikuttaa somesuosioon, kuten feikkiseuraajia tai tykkäyksiä.

Vaikuttajille on tarjolla kyseenalaisia keinoja, joilla voi kohentaa asemaansa seuraajien ja mainostajien silmissä Instagramissa. Vaikka ilmiö on ollut olemassa alalla jo jonkin aikaa, ei sitä juurikaan ole nostettu tapetille Suomessa.

Tässä artikkelissa luomme katseen vaikuttajamarkkinoinnin pimeään puoleen ja käsittelemme feikkiseuraajien ja podien kaltaisia kikkoja vaikuttaa Instagram-tilin suosioon.

Mainetta kaupitellaan pimeillä markkinoilla

Instagramin pinnan alla lymyilevät rumat kasvot: bottiseuraajia ja epidemian tavoin leviäviä kommenttiautomaatteja, tykkäysrinkejä sekä kalavaleen lailla paisuteltuja sitoutuneisuuden lukuja.

Siellä missä liikkuu rahaa, liikkuu myös pimeää rahaa. Instagramin pimeillä markkinoilla voi ostaa tai myydä lähes mitä tahansa, mikä vaikuttaa somesuosioon. Pimeillä markkinoilla on omia sivustoja verkon pimeällä puolella, mutta lähinnä kauppaa käydään Telegram-sovelluksessa.

Feikkiseuraajat, tykkäysringit ja kommenttiautomaatit viilaavat linssiin

Feikkitilien tehtailu

Tilien kasvatus on havaittu tehokkaaksi tavaksi ansaita helppoa rahaa, vaikka se onkin Instagramin ehtojen vastaista. Yritykset ja yksityishenkilöt luovat väärennettyjä Instagram-tilejä ja  botteja myydäkseen seuraajia, tykkäyksiä, kommentteja ja tarinoiden katselukertoja. Seuraajatehtaat käyttävät usein oikeiden Instagram-käyttäjien toimintaa jäljitteleviä botteja, jotta feikkitilit eivät katoaisi Instagramin puhdistuksissa.

Seuraajien ostaminen on monimutkaisempi asia kuin päälle päin näyttää. Monet vaikuttajat ovat saattaneet jossain vaiheessa uraansa boostata seuraajamääräänsä, jotta se lähtisi kasvamaan paremmin orgaanisesti, ja jälkeenpäin poistaa ostetut seuraajat.

Sitouttamisryhmät ja podit

Nämä like4like-periaatteella toimivat ryhmät koostuvat sadoista oikeista Instagram-käyttäjistä, jotka kommentoivat ja tykkäävät ryhmän jäsenten jokaisesta julkaisusta. Systemaattisesti toteutettuna ja sitoutuneisuuden lukujen sormeiluun tähtäävänä on tämäkin toiminta epäilyttävää – etenkin, jos kyseessä on näiden lukujen avulla työstään palkkaa ansaitseva vaikuttaja.

Fuelgram

Fuelgram on automaattisesti toimiva sitouttamisryhmä, joka on bottipalvelun ja kommenttipodin sekoitus. Kuukausimaksua ja Instagram-tilin salasanaa vastaan Fuelgram käyttää palveluun rekisteröityneiden tilejä toisten tilien julkaisujen tykkäämiseen ja kommentointiin.

Instagramin pimeiltä markkinoilta voi ostaa tai myydä lähes mitä tahansa, mikä vaikuttaa somesuosioon, kuten feikkiseuraajia tai tykkäyksiä.

Vilpillinen peli uhkaa vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuutta

Tykkäysten ja kommenttien ostaminen feikkitileiltä ja sitouttamisryhmät boostaavat sitoutumisen astetta vilpillisin keinoin. Tämä vaikuttaa numeroiden valossa positiivisesti markkinointikampanjan tuloksiin, mutta todellisuudessa kampanjan ROI jää oletettua matalammaksi.

Kokonaisuudessaan ongelma on kuitenkin suurempi kuin yksittäisen markkinointikampanjan tulokset tai vaikuttajan maineen menetys. Tekaistut seuraajat ja vilpilliset sitoutuneisuuden luvut vahingoittavat koko alaa. Ne vaikuttavat käsityksiin vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuudesta ja voivat tahria myös kunniallisesti työhönsä suhtautuvien vaikuttajien uran.

Yksi syy vilpillisten keinojen käyttöön voi löytyä Instagramin muuttuneista algoritmeista, jotka ovat saattaneet heikentää vaikuttajien julkaisujen näkyvyyttä. Syvemmällä lymyävä ongelman aiheuttaja lienee seuraajamäärän korostuminen kampanjoiden vaikuttajavalinnoissa. Kun katsotaan pelkkiä numeroita, eikä vaikuttajan kokonaisvaltaista soveltumista kampanjaan, mennään pahasti metsään.

 

Vanessa Weckström