Joulun taikaa somessa – erotu vaikuttajien sisällöillä

Uusi kuu - joulun sisällöt

Joulu on markkinoinnin ruuhka-aikaa, kun mainoskampanjat pyörivät eri medioissa täydellä teholla ja jokainen toimija haluaa joulun liikevaihdosta oman osansa. Monelle yritykselle joulusesonki onkin vuoden tärkein ajanjakso, kun koko vuoden tuloksesta merkittävä osa tehdään marras-joulukuun aikana. Kysymys kuuluukin: miten erottua markkinoinnissa ja saavuttaa potentiaaliset kuluttajat?

Somessa lähestyvä joulu näkyy monella tapaa, kun ihmiset tunnelmoivat joulua tekstien, kuvien ja videoiden muodossa. Kotona leivotaan, laitetaan ruokaa, askarrellaan ja pohditaan joululahjoja – vietetään niitä iloisia jouluisia hetkiä ja haetaan uusia ideoita jouluaskareihin. Myös blogit, Instagram-tilit ja YouTube-videot jakavat joulun ilosanomaa ja vaikuttajien tuottama sisältö herättää joulun hengen eloon kauniilla ja inspiroivalla tavalla. Joulu on näin ollen myös oivallinen ajankohta toteuttaa vaikuttajamarkkinointikampanjaa, joka tavoittaa kohderyhmänsä laadukkaan ja persoonallisen sisältönsä ansiosta.

Sisältö on markkinoinnissa tämän päivän sana ja ketkä olisivatkaan parempia sisällöntuottajia kuin henkilöt, jotka tekevät sitä päivittäin työkseen? Vaikuttajat ovat kuvien tuottamisen ammattilaisia ja hallitsevat sommittelun, kuvanmuokkauksen ja puhuttelevan sisällön tuottamisen niin teksti- kuin kuvamuodossa.

Keräsimme yhteen erilaisia vaikuttajien tekemiä toteutuksia ja ideoitamme joulun ajan markkinoinnin toteutuksiin:

Persoonallista sisältöä YouTube-kanaviin


YouTube-videoiden suosio on ollut hurjaa ja parhaimmillaan vaikuttajien tuottamat videot keräävät kymmeniä tuhansia näyttökertoja. Liikkuva kuva tuo myös kaupalliseen sisältöön lisää persoonallisuutta. Somevaikuttaja Janne Naakka toteutti yhteistyössä K-Supermarketin kanssa jouluaiheisen videon, jossa valmisti jouluista pizzaa K-Supermarketin tuotteilla. Janne tekee myös joka vuosi YouTube-kanavallaan Joulukalenterin, jossa eri brändit ja yritykset pääsevät esille kaupallisen sisällön muodossa. Viime vuonna Janne testasi videoilla mm. eri joulukalentereita.

Tekstin ja kuvien yhdistelmä tuo tunnelmaa ja lisää houkuttelevuutta

Joulun taikaa somessa - erotu vaikuttajien sisällöillä

Joulun taikaa somessa - erotu vaikuttajien sisällöillä

Joulun taikaa somessa - erotu vaikuttajien sisällöillä

Perinteiset blogit elävät yhä, vaikka somemaailma on vuosien varrella muuttunut yhä nopeammaksi Instagramin suosion myötä. Tekstit tuovat enemmän esille vaikuttajan persoonaa ja tekevät yhteistyöjulkaisuistakin helposti lähestyttäviä ja samaistuttavia. MirvaAnnaMarian toteutti blogissaan joulukampanjan Tokmannin sekä Gladen tuotteilla ja herätti ne eloon tunnelmallisin ja herkin kuvin. Uusi Kuu jakoi blogissaan jouluisen sinappireseptin Colman’s-sinappijauheella. Blogijulkaisut jäävät myös elämään ja onnistunut yhteistyö tuo iloa niin mainostajalle, lukijalle kuin vaikuttajalle itselleen.

 

Brändit näkyviin myös Instagramissa

 

Instagramissa yhteistyöjulkaisut tavoittavat kohderyhmään sopivat kuluttajat ja moni seuraaja hakeekin inspiraatiota hankintoihin joulun alla juuri sosiaalisesta mediasta. Instagram tuo mahdollisuuksia monipuoliseen sisällön jakamiseen ja kaupallisesta näkökulmasta Instagramin suosio on koko ajan kasvava. Ylle on koottu muutamia vaikuttajiemme tuottamia joulukampanjoita Instagramissa.

Kiinnostaisiko sinua kuulla lisää vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista joulusesonkina?

Ota yhteyttä myynti@indieplace.fi ja kerromme lisää!

-Teemu Hiltunen