Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019 myötäilevät vuoden 2018 trendimaisemaa.

12 lukua vuoden 2018 kirjasta alkaa olla jo takanapäin, joten on aika kääntää sivua ja suunnata katse kohti tulevaa. Tässä artikkelissa kurkistamme vaikuttajamarkkinoinnin kristallipalloon ja ennustamme, miten kansainväliset vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019 näyttäytyvät Suomessa.

Vuosi 2018 oli vaikuttajamarkkinoinnin osalta raikas uusien avausten, kuten IGTV:n julkistamisen, podcastien suosion nousun ja feikkiseuraajien ongelmien tunnustamisen ansiosta. Investoinnit vaikuttajamarkkinointiin tanssivat samaan nousujohteiseen tahtiin vaikuttajamarkkinoinnin suosion kanssa. Tulevana vuonna keskitytään pikemminkin seuraamaan orastavien trendien etenemistä kuin odotetaan täysin uusia ja alaa mullistavia trendejä.

1. Alustat monipuolistuvat

Vaikuttajat ovat laajentaneet reviiriään perinteisten kanavien, kuten blogien, Instagramin ja YouTuben ulkopuolelle. Podcastit ovat nousseet ilmiöiksi vaikuttajien keskuudessa, eikä niiden nousukiito näytä hiipuvan tulevana vuonnakaan. Podcastit tarjoavat vaikuttajille mahdollisuuden vuorovaikuttaa kuulijoidensa kanssa persoonallisemmalla ja tunnepitoisemmalla tasolla.

E-urheilu ei ole enää nörttien ajanvietteeksi leimattua hupia, vaan valtava mahdollisuuksien ala. Supersuosittu pelien striimauspalvelu Twitch on erityisesti nuoria miehiä tavoittavana kanavana varteenotettava vaikuttajamarkkinoinnin alusta vuodelle 2019.

Lyhyiden lip sync- ja musiikkivideoiden tekoon tarkoitetut Musical.ly- ja TikTok-sovellukset puolestaan ovat etenkin Z-sukupolven suosiossa. Nuorten suosimia alustoja on osattu jo maailmalla hyödyntää vaikuttajamarkkinointitarkoituksissa – ehkä pian myös Suomessa?

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019 myötäilevät vuoden 2018 trendimaisemaa.

2. Mikro- ja nanovaikuttajat

Aitouden kasvava tarve saa brändit näkemään seuraajamäärät uudessa valossa: vähemmän seuraajia ei tarkoita automaattisesti pienempää vaikutusta. Ei ole siis ihme, että maailmalla hehkutetaan nyt helposti lähestyttäviä mikrovaikuttajia ja tavismaisia nanovaikuttajia.

Suomen tasolla valtaosa ammattimaisista vaikuttajista on kansainvälisten mittareiden mukaan mikrovaikuttajia. Tämän trendin ydin piilee kuitenkin siinä, että suurimman seuraajamäärän kerännyt vaikuttaja ei ole aina se paras vaihtoehto kampanjaan. Tämä seikka tulee todennäköisesti korostumaan vuonna 2019 myös kotimaan vaikuttajakampanjoissa.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019 myötäilevät vuoden 2018 trendimaisemaa.

3. Vaikuttajista yrittäjiksi

Monet vaikuttajat ovat viime vuosina ottaneet ohjat omiin käsiinsä ja valjastaneet erityisosaamisensa yritystoimintaan. Yrittäjiksi ryhtyneiden vaikuttajien lisäksi tämä trendi ilmenee esimerkiksi vaikuttajien omina mallistoina ja laajempina sisällöntuotannon kokonaisuuksina. Kansainvälisesti etenkin vaikuttajien kosmetiikkatuotesarjat ja vaatemallistot ovat olleet haluttua tavaraa, joten vastaavanlaisia yhteistyömahdollisuuksia tullaan kenties näkemään lisää meilläkin.

4. Vaikuttajien arvot ja vastuullisuus korostuvat

Monet vaikuttajat ovat nostaneet viime aikoina esiin omien arvojensa kannalta tärkeitä aiheita ja pohtineet vastuutaan vaikuttajana, esimerkiksi ilmastonmuutoskysymysten kannalta. Yhteiskunnalliset toimijat ovat alkaneet oivaltaa vaikuttajamarkkinoinnin voiman asenteiden muokkaajana, ja vuonna 2019 nähdäänkin todennäköisesti enemmän yhteiskunnallisiin aiheisiin pureutuvia yhteistöitä.

Kampanjavalinnoissa vaikuttajan ja brändin arvojen yhteensopivuus korostuu entisestään.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019 myötäilevät vuoden 2018 trendimaisemaa.

5. Kaupallisten yhteistöiden merkitsemisen käytännöt

Kaupallisten yhteistöiden asianmukaisesta ilmoittamisestä täytyy viimeistään nyt tulla standardi, joka koskee paitsi vaikuttajia, myös sosiaalisessa mediassa sponsoroitua sisältöä jakavia urheilijoita, esiintyjiä ja muita julkimoita. Yhteiset pelisäännöt ovat kuluttajien etu, mutta läpinäkyvyydellä on samalla suuri merkitys alan uskottavuudelle.

Vuonna 2019 tarvitaan kuitenkin selkeitä ja joka taholle yhdenvertaisia ohjeita kaupallisten yhteistöiden merkitsemiseen eri kanavissa.

6. Feikkiseuraajat kuriin

Tänä vuonna feikkiseuraajien ongelma otettiin syyniin toden teolla, kun Unileverin toimitusjohtaja Keith Weed peräänkuulutti läpinäkyvyyttä alan toimintaan ja ilmoitti Unileverin työskentelevän jatkossa vain asiaan vakavasti suhtautuvien ja epäkohtien muuttamiseen pyrkivien kumppanien kanssa.

Feikkiseuraajien aiheuttamat ongelmat tiedostetaan nyt laajemmin, ja työkaluja kepulikonstien tunnistamiseen kehitetään jatkuvasti.  Toivottavasti uusi vuosi tuo mukanaan reilumpaa peliä someareenalle ja yhteisiä tekoja alan doping-keinojen kitkemiseksi.

-Vanessa Weckström