Lempiruokakerho

Client

Arla

Year

2022

Kategoria

Paras vaikuttajamarkkinointi

Lähtökohdat

Arla Lempi -tuotteiden tunnettuutta haluttiin lisätä ja ostopreferenssiä kasvattaa. Kohderyhmä haluttiin saada ottamaan Arla Lempi -tuotteet jääkaapin sekä ruoanlaiton perustarvikkeiksi, jotka ovat aina mahdollistamassa hyviä aterioita.

Haluttiin ilmentää ruoan laittamisen elämyksellisyyttä ja hauskuutta Arla Lempin kautta. Kotimaisilla, luonnollisilla Arla Lempi –tuotteilla viet lempiruokasi uudelle tasolle.

Strategia & insight

Kohderyhmälähtöistä brändimarkkinointia päätettiin tehdä taktisella ulottuvuudella. Oli luotava houkuttelevaa kiinnostusta tuotteita kohtaan. Yhteistyön toteutuksessa oli tuotava esille eri tasoja, jotka vastasivat suoraan haasteeseen – saada Arla Lempi -tuotteet tutuiksi perustarvikkeiksi jääkaappiin. Lempiruokakerho-konsepti toimi brändillisenä kaiken kokoavana ylempänä tasona, jonka sisällä jalkautettiin erilaisia kampanjalähtöjä tuotekohtaisesti eri kohderyhmille taktisemmalla kulmalla. Lisäksi PR tuki brändillistä tekemistä ja tavoittavuuden peittoa läpi vuoden. 

Kampanjaan valittiin yksi Brand Ambassador, joka kokosi ruokakerhon ympärilleen. Lisäksi kampanjalähtöihin valittiin useita vaikuttajia, jotka sopivat brändiin ja sen sanomaan. Luotiin vaikuttajastrategia, jolla tehostettiin näkyvyyttä kohdentamalla tuotteet juuri niille sopiviin vaikuttajiin.

Koska yhteisöllisyys nähdään kasvavana trendinä, haluttiin Arla Lempi -tuotteiden ympärille rakentaa oma yhteisö. Moni vaikuttaja kerää ympärilleen omaa yhteisöään yleisönsä kautta. Vaikuttajan yleisö seuraa mielellään heitä sellaisiin paikkoihin tai luotuihin yhteisöihin, joista on heille aidosti hyötyä.

Onnistuimme luomaan yhteisön, johon vaikuttajien lisäksi myös kuluttajat voivat kokea kuuluvansa. 

Luova ratkaisu

Arla Lempi -brändin ja sen tuotteiden ympärille rakennettiin Lempiruokakerho-nimeä kantava yhteisö, joka imi kuluttajia puoleensa ja viestitti eteenpäin rentoa ruoanlaittoa sekä tuotteiden luonnollisuutta.

Lempiruokakerho ja Brand Ambassador Enni Koistinen rakensivat vuoden 2022 aikana erilaisia toteutuksia vaikuttajien kanssa, kunkin kampanjalähdön fokustuotteen ympärille. Lempiruokakerhon vaihtuvat vieraat kattoivat vuorollaan pöytään omat suosikkireseptinsä arjen taklaajista juhlapöydän kruunaajiin sekä jakoivat inspiraatiota toisilleen ja ennen kaikkea seuraajilleen. Tarkoituksena oli luoda yhteisö, jossa jaetaan reseptejä ja tarjoillaan parhaita vinkkejä rentoon ruuanlaittoon, inspiroidaan sekä vakiinnutetaan käyttötilanteita ja -tapoja Arla Lempi -tuotteille. Jotta yhteisöllisyyttä saatiin vahvistettua, myös kuluttajia osallistettiin mukaan Lempiruokakerhoon eri tavoin, kuten arvonnoilla, kyselyillä ja PR-tempauksilla ja heiltä myös kerättiin lempireseptejä Lempiruokerho-sivulle.

Lempiruokakerho huipentui kuluttajille saakka myös joulun PR-tempauksessa, jossa vaikuttajat saivat lähettää mukaan ilmiannetuille kuluttajille joulun Lempi-menunsa.

Luova idea oli helppo jalkauttaa kaikkeen vaikuttaja- ja PR-tekemiseen sekä nettisivuille ja mainontaan läpi vuoden.

Toteutus

Vuoden 2022 aikana tehtiin yhteensä 6 eri kampanjalähtöä, jotka sisälsivät vaikuttajajulkaisuja ja PR:ää. Tavoittavuutta tuettiin myös maksetun mainonnan keinoin ja Brand Ambassadorin lisäksi mukana oli yhteensä 14 eri kohderyhmää tavoittavaa vaikuttajaa.

Lempiruokakerho-sivu toimi kotipesänä kaikelle tekemiselle ja reseptiikalle, ja kaikista sisällöistä ohjattiin sivustolle.

Millaisia yksityiskohtaisia asioita toteutuksessa huomioitiin kaikkein eniten ja miksi?

  1. Brändilähettiläiden, kampanjalähtöjen ja PR:n yhdistäminen – haluttiin tavoittaa eri kohderyhmiä mahdollisimman laajasti ja vahvistaa viestin läpimenoa

  2. Inclusivity – Lempiruokakerhosta haluttiin tehdä koko kansan yhteisö

  3. Tarinat reseptien ja raaka-aineiden takana – luonnollinen tapa tuoda esiin tärkeitä brändiattribuutteja

Results

Yhteistyöllä saavutettiin poikkeuksellisen hyvä orgaaninen tavoittavuus kohderyhmässä ja onnistuttiin ohjaamaan tehokkaasti kampanjasivulle.

vaikuttajien Julkaisut

65

Impressions in total

2,4 milj.

KOKONAISTAVOITTAVUUS

900 k.

Reach rate

77 %

CTR

3,3 %

PR-ARVO

0

Tekijät

Indieplace

Petrina Puranen, Creative

Sonja Koistinen,
Senior Account & PR-manager

Roosa Eronen,
Senior Project Manager

Vanessa Weckström,
Content Manager

Janika Haapasalmi,
Verkkosivujen graafinen suunnittelu

Client

Arla

Aleksander Panfilo,
Brand Manager

Mervi Litmanen,
Digital Media Manager

Kati Janhunen
Head of Arla Brand & Sustainability

Influencers

Enni Koistinen

Hanna Sumari

Emili Kumpuniemi

Operaatioäiti 

Iina Hyttinen

Uusikuu

Isi treenaa

Kokit ja Potit

Melanie Reze

Sirly Ylläsjärvi

Hermanni

Mikko Wivolin

Koti-iskä88

Salla Salmela

Mediatoimisto

Initiative

en_GBEnglish