Mikä on TikTok, ja mitä jokaisen tulisi tietää siitä?

TikTok on sovellus, joka pyörii nyt monen nuoren näytöllä, mutta voiko se olla myös vaikuttajamarkkinoinnin alusta?

Koetko itsesi teknologiseksi dinosaurukseksi aina, kun joku Z-sukupolven edustaja mainitsee sovelluksen nimeltä TikTok? Ehkä olet jo ehtinyt kokeilemaankin sitä FOMO takaraivossasi, mutta kiihkoilu ilmiöstä ei ole täysin auennut sinulle. Tai ehkä olet markkinoija, joka haluaa testata etujoukoissa uusia alustoja.

Olipa lähtökohtasi TikTokiin tutustumiseen mikä hyvänsä, on tämä artikkeli juuri sinua varten: kerromme mikä on TikTok, ja mitä jokaisen tulisi tietää siitä.

TikTok -faktat pöytään

TikTok on tämän hetken kuumin sovellus, jota on ladattu sovelluskaupoista jo yli miljardi kertaa. Viimeksi näin paljon pöhinää lyhyessä ajassa ympärilleen saavuttanut sovellus lienee Snapchat. Mutta mistä kaikki hype TikTokin ympärillä johtuu?

TikTokin historia pikakelauksella

TikTok on short form-videoiden jakamiseen tarkoitettu alusta, joka mahdollistaa käyttäjilleen 15 sekunnin mittaisten videoiden luomisen ja julkaisemisen sekä toisten käyttäjien videoiden katselemisen. Kuulostaako tutulta?

Pari vuotta sitten jalansijaa somesta valtasi Musical.ly-niminen sovellus, joka tuli tunnetuksi lip sync -videoistaan. TikTokia voi ajatella Musical.lyn evoluution seuraavaksi askeleksi, sillä TikTokin omistama kiinalainen ByteDance osti Musical.lyn ja sulautti sen yhteen TikTokin kanssa. Vielä hieman sekavammaksi kuvion tekee se, että kiinalaisille on nykyisin tarjolla oma TikTokinsa: Douyin-nimeä kantava vastaava sovellus.

Opas TikTokin saloihin kaikille, jotka eivät koe itseään diginatiiveiksi

1. Ymmärrä miten alusta toimii

TikTokissa on kaksi pääsivua: homepage ja discover. Käynnistäessäsi sovelluksen päädyt suoraan kotisivulle, joka puolestaan on jaettu For You- ja Following-fiideihin. TikTok toimii swaippaamalla: ylös pyyhkäisemällä pääset seuraavaan videoon, vasemmalle swaippaamalla päädyt videon tekijän tiliin.

  • For You on sovelluksen laskeutumissivu, jossa tekoälypohjainen algoritmi suosittelee käyttäjille  kiinnostavia trendaavia videoita. Tämä on myös se paikka, missä TikTok repii eroa muihin sosiaalisen median alustoihin: sinun ei edes tarvitse seurata ketään nähdäksesi videoita koti-sivulla.
  • Following-kohdasta löydät seuraamiesi tilien uudet videot.
  • Discover-sivulta löydät kulloinkin trendaavat hashtagit, jotka ovat yleensä erilaisia haasteita.

TikTok on nuorten suosima sovellus, mutta voiko se olla myös tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnin alusta?

2. Tutki millainen sisältö vetoaa TikTokin käyttäjiin

Parhaiten toimivien sisältöjen tarkastelu on ratkaiseva tekijä sovelluksen suosion ymmärtämisessä.

  • #Haasteet: Epidemian lailla TikTokissa leviävät haastevideot ovat sovelluksen kantava voima, joka luo yhteisöllisyyttä käyttäjien keskuudessa. Olet ehkä törmännyt myös muualle someen levinneeseen Draken kappaleen tahtiin tanssituun #InMyFeelings –haasteeseen, mutta se oli vasta alkua. Tällä hetkellä suosittuja haasteita ovat esimerkiksi #ididabadthing, #microwavechallenge ja #advicefromthefuture
  • Tanssivideot: FortNite-pelin tanssit ovat levittäytyneet myös TikTokiin ja saaneet tanssilattialle seurakseen muitakin meneviä muuveja. Myös nostalgisten kappaleiden tahtiin tanssiminen on nouseva hitti.
  • Lip sync: Musical.lysta tuttua koukuttavaa huulten liikuttamista biisien tahtiin.
  • Söpöt lemmikit: Kaikki rakastavat kissavideoita – eikä TikTok tee poikkeusta tähän sääntöön. Toki myös koirille ja muille suloisille otuksille on paikkansa sovelluksen huippusisällöissä.
  • Oudot filtterit: Snapchatin suosituista naamafilttereistä oppia ottaneena myös TikTokilla on lukemattomia hassuja filttereitä, mistä valita.
  • Villit editoinnit: Nokkelat editointikeinot, kuten siirtymät klippien välillä ja videon manipulointi ovat suosittuja keinoja erottautua massasta.
  • Duetot: Yhdessä toisen tilin kanssa kuvatut duettovideot ovat juuri nyt trendien aallonharjalla.

3. Tsekkaa Suomen TikTok -tilien huiput

  • jennifererica: Jennifer Käld pitää hallussaan Suomen suosituimman TikTok-tilin titteliä huimalla 4,4 miljoonalla seuraajalla.
  • borcolkoda: 1,3 miljoonan seuraajan tilin päätähti on bordercollie Koda. Videot esittelevätkin pääasiassa tämän karvakorvan temppuja.
  • pinkkupinsku: Tubellaan tunnetuksi tullut Pinkku Pinsku ilostuttaa 277 000 seuraajan tilillään myös TikTokissa.
  • marzia_j: 18-vuotias Maris valloittaa hauskoilla videoillaan ja on kerännyt yli 262 000 seuraajajoukon videoilleen.

Voiko TikTok olla vaikuttajamarkkinoinnin seuraava suuri alusta?

Innokkaimmat edelläkävijät ovat jo kokeilleet vaikuttajamarkkinointikampanjoita TikTokissa, kuten Calvin Klein valjastaessaan huippunimiä videoihin omalle tililleen. Gymshark puolestaan toteutti laajan TikTok-kampanjan käyttämällä supersuosittuja kaksos- ja sisarustilejä tuottamaan omissa kanavissaan sisältöjä Gymsharkin treenivaatteissa. Sisältöjen lisäksi kampanjaan kuului alustan toimintalogiikkaa mukaileva haaste. Suomessa TikTokin vaikuttavuutta kaupallisissa yhteistöissä on ehtinyt testata esimerkiksi Yle.

Toistaiseksi TikTokin kotimaan markkinasta ei ole saatavilla käyttäjädataa, joten sovelluksen kohderyhmien määrittäminen on hankalaa. Niin kauan kuin oletuksena on, että valtaosa suomalaisista TikTokin käyttäjistä on alle 15-vuotiaita, ei eettisellä vaikuttajamarkkinoinnilla ole sijaa sovelluksessa.

Maailmanlaajuiset trendit osoittavat, että TikTokilla voi olla potentiaalia kasvaa hankalan Z-sukupolven saavuttamisen kanavaksi. Vaikka hype TikTokin ympärillä on juuri nyt hurjaa, se ei kuitenkaan takaa sitä, että sovellus tulee koskaan saavuttamaan Instagramin ja YouTuben kaltaisen suosion. Seuraamme suurella mielenkiinnolla tämän trendin kehittymistä, jotta voimme tarjota tuoretta tietoa alan uusista suunnista.

Vanessa Weckström/Content specialist