Muista myös mikrovaikuttajat!

Mikrovaikuttajat ja nanovaikuttajat ovat vaikuttajamarkkinoinnin tämän vuoden kuumimpia trendejä maailmanlaajuisesti.

Mikrovaikuttajat ja nanovaikuttajat ovat vaikuttajamarkkinoinnin kuumin trendi. Suurten staravaikuttajien avulla tavoitat takuuvarmasti laajan yleisön, mutta tiesitkö, että myös pienempien mikro- ja nanovaikuttajien avulla voit saada loistavia tuloksia?

Mikrovaikuttajien sisältö koetaan autenttisena ja heidän tuotesuosittelunsa siten uskottavana. Kuluttajat uskovat aitoihin, luotettavasta lähteestä tuleviin tuotesuositteluihin, joten mikrovaikuttaja voi olla mainostajalle jopa perinteistä julkkisvaikuttajaa hyödyllisempi yhteistyökumppani.

Tässä artikkelissa jaamme hyödyllistä tietoa mikro- ja nanovaikuttajista ja esimerkkejä onnistuneista mikrovaikuttajien kanssa toteutetuista yhteistöistä.

Kuka on mikrovaikuttaja?

Mikrovaikuttaja on sosiaalisessa mediassa aktiivinen henkilö, joka eroaa perinteisestä vaikuttajasta pienemmällä seuraajamäärällään. Yhdysvalloissa, missä vaikuttajamarkkinointi on jo paljon vakiintuneemmassa asemassa, mikrovaikuttajana pidetään henkilöä, jonka seuraajamäärät ovat noin 10 000—100 000 henkilöä (Ad Age). Suomessa realistinen raja on noin 1 000—5 000 seuraajaa, yleensä kuitenkin reilut 2 000 seuraajaa. Vaikka mikrovaikuttajan seuraajamäärä on matalampi, ovat seuraajat yleensä erittäin sitoutuneita ja lojaaleja verrattuna suuremman luokan vaikuttajiin.

Mikrovaikuttajat ovat helposti samastuttavia henkilöitä, jotka tuottavat sisältöä omista kiinnostuksen kohteistaan, kuten sisustuksesta, ruoanlaitosta, tyylistä, kauneudesta tai elämästä tietyssä elämäntilanteessa. Yleensä sisällössä on jokin punainen lanka tai kantava teema, johon katsoja voi identifioitua, mutta kiinnostuksen herättämiseen voi riittää jo visuaalisesti kiinnostava Instagram-feedi.

Kuka on nanovaikuttaja?

Nanovaikuttaja on seuraajamäärältään vielä mikrovaikuttajaakin pienempi sosiaalisen median vaikuttaja. Yhdysvalloissa nanovaikuttajiksi lukeutuvat tilit, joilla on 1000—10 000 seuraajaa (Mediakix), mutta Suomen mittakaavassa nanovaikuttajiksi katsotaan alle 1000 seuraajan tilit. Nanovaikuttajien yleisöt rakentuvat pääasiassa vaikuttajan henkilökohtaisista tuttavista ja hänen kanssaan samoista niche-aiheista kiinnostuneista seuraajista.

Nanovaikuttajien uskotaan olevan vuoden 2019 trendi maailmalla, vaikka vastaavankokoisten mikrovaikuttajien käyttäminen on ollut suosittua Suomessa jo pidemmän aikaa. Nanovaikuttajissa kiehtoo heidän samastuttavuutensa: he todella ovat tavallisia ihmisiä, jotka kertovat arkipäiväisistä kokemuksistaan vertaisilleen.

Mikrovaikuttajat ja nanovaikuttajat ovat vaikuttajamarkkinoinnin tämän vuoden kuumimpia trendejä maailmanlaajuisesti.

Miksi mikrovaikuttaja tai nanovaikuttaja?

Nyt saatat miettiä, miksi laittaisit markkinointipanostuksesi pienemmän yleisön tavoittavaan vaikuttajaan suuremman staravaikuttajan sijasta. Perusteluja mikrovaikuttajien hyödyntämiselle on kuitenkin monia.

Sitoutunut yleisö

Vaikka mikro- ja nanovaikuttajien seuraajamäärät eivät ole yhtä suuria kuin suosittujen julkkisvaikuttajien, heidän seuraajansa tasapainottavat tätä olemalla erittäin aktiivisia ja sitoutuneita. Markerlyn toteuttamassa tutkimuksessa havaittiinkin yllättävä korrelaatio seuraajamäärän ja sitoutumisasteen välillä – mitä vähemmän vaikuttajalla on seuraajia, sitä korkeampi seuraajien sitoutumisaste on.  

Suuren yleisön staravaikuttajilla ei ole yksinkertaisesti aikaa sitouttaa seuraajiaan, koska seuraajia on niin paljon. Mikrovaikuttajien seuraajamäärä on pienempi, joten heillä on paremmat mahdollisuudet luoda vuorovaikutuksellinen suhde seuraajiinsa.

Seuraajamäärä korreloi sitoutumisasteen kanssa

Kuva: Markerly

Mikrovaikuttajat tavoittavat niche- yleisön

Mikrovaikuttaja kiinnittää tarkasti rajatun kohderyhmän huomion, kun taas staravaikuttaja tavoittaa suuren yleisön ja tuo julkkisstatuksensa avulla yritykselle merkittävää PR- ja brändiarvoa. Julkkisvaikuttajia kannattaakin hyödyntää kampanjoiden keulakuvina, mainoskasvoina ja brand ambassadoreina.

Mikrovaikuttajan yleisö seuraa vaikuttajaa, koska he ovat kiinnostuneista samoista aiheista ja kokevat vaikuttajan samaistuttavaksi. Kuluttajat päätyvät yleensä seuraamaan vaikuttajaa, joka muistuttaa heitä itseään (Johnson & Kaye 2004). Kun seuraaja kokee vaikuttajan samankaltaiseksi kuin hän on itse, hän uskoo suositeltavien tuotteiden sopivan myös hänelle. Siksi niche-yleisöä tavoitellessa on mahdollista saada parempia tuloksia (Välimaa 2017).  

Vaikka yksittäisen mikrovaikuttajan tavoittavuus ei ole massiviista, voi usealla mikro- ja nanovaikuttajalla yhdessä saada yhteyden suureen määrään juuri haluttuun kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Mikro- ja nanovaikuttajien avulla on mahdollista tavoittaa yleisöä myös paikallisemmin: oululainen mikrovaikuttaja tavoittaa juuri oululaista kohdeyleisöä tehokkaammin kuin koko kansan suosima staravaikuttaja.

Parhaimman hyödyn saavuttamiseksi kannattaa kampanjaan valita sekä suuria staroja että mikrovaikuttajia. Silloin, kun halutaan kertoa brändistä luotettavasti ja avata tarkemmin tuotteen ominaisuuksia ovat mikrovaikuttajan autenttisuus ja luotettavuus kovaa valuuttaa (Friedman & Friedman 1979.)  Tunnettu staravaikuttaja puolestaan toimii kampanjan keulakuvana tuoden näkyvyyttä brändille.

Aitous

Aitous tekee vaikuttajamarkkinoinnista tehokkaan mainonnan keinon. Mikro- ja nanovaikuttajilla ei ole vielä julkkisstatusta eikä heitä juurikaan tunneta ennestään kaupallisista yhteistöistä. Tästä syystä mikrovaikuttajia pidetään puolueettomina suosittelijoina ja siksi uskottavina. Jatkuvasti näkyvät, aggressiivisesti myyvät kaupalliset yhteistyöt saattavat aiheuttaa säröjä vaikuttajan uskottavuuteen (Hwang ja Jeong 2016).

Aitoutta vaikuttajamarkkinointiin tuo myös se, että mikrovaikuttajat kommunikoivat seuraajiensa kanssa ja elävät tavallista arkea, jolloin he tuntuvat läheisemmiltä ja luotettavammilta kuin suuremmat vaikuttajat. Pienet vaikuttajat ovat helposti lähestyttäviä, joten heihin on myös helpompi samastua kuin vaikuttajaan, johon törmää bussipysäkin mainoskuvissa tai naistenlehtien kannessa.

Kustannustehokkuus

Mitä jos tavoittaisit useamman kohderyhmän samaan hintaan? Valitsemalla kampanjaasi usean mikrovaikuttajan yhden suuren staran sijaan, tavoitat useita erilaisia kohderyhmiä ja saat enemmän sisältöä samoilla kustannuksilla. Mikrovaikuttajien julkaisuissa myös CPE (Cost per Engagement) on yleensä pienempi.

Kun sisältöä on enemmän, saavuttaa kampanja laajempaa näkyvyyttä: muutama blogipostaus näkyy hakukoneissa useammin kuin yksittäinen tunnetun vaikuttajan postaus. Supersuositun vaikuttajan avulla tavoitat kertaheitolla suuren yleisön, mutta saat vähemmän sisältöä.

Millainen on onnistunut yhteistyö mikrovaikuttajan kanssa?

Millaista yhteistyötä mikrovaikuttajan kanssa kannattaa tehdä? Kokosimme alle pari esimerkkiä tehokkaista mikrovaikuttajayhteistöistä.

Viaplay

Indieplace toteuttaa Viaplayn vaikuttajamarkkinointia yhdistämällä mikrovaikuttajat ja staravaikuttajat samaan kampanjaan. Suuremmat vaikuttajat toimivat kampanjan keulakuvina, kun taas mikrovaikuttajat sitouttavat tehokkaasti seuraajia suosittelemalla aktiiviselle yleisölleen lempileffojaan ja -sarjojaan. Tämä jatkuva yhteistyö tuo Viaplaylle suuren näkyvyyden ympäri somea ja innostaa kuluttajiakin jakamaan omia leffa- ja sarjasuosituksiaan.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Kaupallisessa yhteistyössä @viaplaysuomi kanssa 📻 | Kun mulla on omaa aikaa, tykkään istahtaa sohvalle ja uppotua johonkin sarjaan tai katsoa hyvän elokuvan. Jos jotain kaipaan ajasta ennen lasta, on se sarjamaratonit, jotka jatkuivat viikonloppuisin pitkälle yöhön! 🙊 ”Vielä yksi jakso… oho kello on kaksi yöllä”, kuka muu tunnustaa tekevänsä tätä? 😅 • Käy kurkkaamassa blogista mun sarja- ja elokuvasuositukset @viaplaysuomi -valikoimasta ja osallistu siellä samalla arvontaan, jossa voit voittaa 2kk ilmaista katseluaikaa Viaplayihin! 🖤 Jaa mulle myös sun parhaat sarja- ja elokuvavinkit, mitä mun tulisi ehdottomasti seurata? #viaplay #viaplayviikonloppu #kaupallinenyhteistyö #arvonta #kilpailu

Henkilön Lotta S (@lottawin) jakama julkaisu

Sideways

Sideways -kampanjassa luotetaan jo toisena vuonna peräkkäin mikrovaikuttajien kykyyn  tuottaa kohdeyleisöä kiehtovaa ja sitouttavaa sisältöä. Monipuolisella vaikuttajakattauksella tavoitetaan niin festarikesän vakiokävijät kuin myös vaativammat niche-yleisöt.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Kaupallinen yhteistyö @sidewayshel | Aurinko paistaa, linnut laulaa ja festarikesä sen kuin lähenee! Sideways starttaa homman Helsingin osalta (6.-8.6.) ja kokoaa alueelleen kaiken hyvästä musasta siisteihin aktiviteetteihin 🎤 Alueohjelmaa selatessa tämmösen 90-luvun lapsen mielenkiinnon herätti erityisesti ”salaklubi Romeo + Juliet @ Verona”, jonka siivittämänä pääsis tekemään hetkellisen aikamatkan menneelle vuosituhannelle. Onko oikeesti mitää parempaa ku sekoitus nykyaikaa ja 90-luvun kovimpia hittejä? 😍 PS: Artistikattauksen osalta pakko nostaa kans esille @yeboyah – girl, oon oikeesti nii ylpee susta 🔥 Must tuntuu, että mä ja mun kamera aletaa pikku hiljaa olla valmiina alkukesän koitoksiin 🙌📷 #sidewayshel#kaupallinenyhteistyö

Henkilön JERE VIINIKAINEN (@jereviinikainen) jakama julkaisu

Mistä mikrovaikuttajia löytää?

Mikrovaikuttajat toimivat lähes kaikissa sosiaalisen median kanavissa, mutta juuri sen oikean löytäminen voi olla vaikeaa. Vaikuttajien etsinnän voi aloittaa tutkimalla erilaisia some-kanavia tai hyödyntäen apuna vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisia.

Vaikuttajamarkkinointitoimiston tai -verkoston hyödyntäminen säästää aikaa ja auttaa löytämään oikeat vaikuttajat helposti ja vaivattomasti. Toimisto auttaa sinua tunnistamaan oikeanlaiset mikrovaikuttajat ja toteuttamaan toimivan kampanjan puolestasi.

Koska mikrovaikuttajat eivät välttämättä ole aiemmin tehneet yhteistyökampanjoita, on vaikuttajien kanssa pitkään työskennellyt yhteistyökumppani erinomainen apu, joka tietää millaiset kampanjat toimivat ja mitä asioita yhteistyössä tulee ottaa huomioon. 

Yhteenveto

Mikrovaikuttaja voi siis olla oikeastaan kuka vain sosiaalisessa mediassa aktiivinen henkilö, joka on  kerryttänyt jo jonkin verran seuraajia. Valitse mikrovaikuttaja, jos haluat tavoittaa tehokkaasti niche-kohderyhmän ja herättää luottamusta brändiä kohtaan. Mikrovaikuttajien seuraajat ovat poikkeuksellisen sitoutuneita ja mikrovaikuttajan suosittelua pidetään aitona ja luotettavana, sillä heihin on helppo samaistua. Indieplacen verkostoon kuuluu satoja mikro- ja nanovaikuttajia, jotka tuottavat laadukasta sisältöä autenttisuudesta tinkimättä.

Suuremmat vaikuttajat sen sijaan tarjoavat brändillesi paljon näkyvyyttä ja merkittävää brändi- ja PR-arvoa. Tehokkaimmin kampanjasi saattaakin onnistua, kun yhdistät mikrovaikuttajia ja staravaikuttajia samaan kampanjaan. Tällöin saat kampanjalle suuren peiton, mutta tavoitat myös kohdennetun, aiheesta aidosti kiinnostuneen kohderyhmän.

Kiinnostaako yhteistyö mikro- tai nanovaikuttajien kanssa? Ota yhteyttä Indieplacen myyntiin, niin etsimme juuri sinun brändillesi sopivan ja kohdeyleisöösi vetoavan vaikuttajan!

 

Lähteet ja luettavaa mikrovaikuttajista  kiinnostuneille:

Hwang, Y. & Jeong, S. H. (2016) “This is a sponsored blog post, but all opinions are my own”: The effects of sponsorship disclosure on responses to sponsored blog posts. Computers in Human Behavior, 62, 528-535.

Friedman, H. H. & Friedman, L. (1979). Endorser Effectiveness by Product Type. Journal of Advertising Research 19 (5), 63-71

Markerly. Instagram Marketing: Does Influencer Size Matter? Saatavilla: <http://markerly.com/blog/instagram-marketing-does-influencer-size-matter/ >

Välimaa, H. (2017). Pro Gradu-tutkielma. Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu.

Julkaistu ensimmäisen kerran 28.09.2017