Haaste

Joulu on Adlibris-verkkokirjakaupan vilkkainta aikaa! Mutta miten saada kuluttajien tietouteen Adlibriksen monipuolinen tuotevalikoima, joka sisältää kirjojen lisäksi muita pimeneviin iltoihin sopivia tarvikkeita, kuten lankoja, neulontapuikkoja, askartelutarvikkeita ja kameroita?

Konsepti

Valitsimme Adlibriksen kampanjaan eri kohderyhmät tavoittavia bloggaajia, jotka kukin kertoivat keskiössä olevista tuotteista omalla näkökulmallaan. Kampanjatuotteita olivat käsityötuotteet, Letto-lukulaite, Instax-kamera sekä askartelupakkaus. Kattoteema oli rentoutuminen, oman itsensä tai läheisten kanssa vietetty aika sekä pimenevien iltojen piristys. Samalla kuluttajille vinkattiin joululahjoista ja Adlibriksen loistavista tarjouksista. Tämän lisäksi Adlibristä tuotiin esille Indieplacen verkostossa display-mainonnan, editoriaalin sekä yli 10 000 tilaajaa tavoittavan uutiskirjeen avulla.

Adlibriksen kampanjatuotteet jaoteltiin bloggaajittain niiden kohderyhmiin perustuen ja blogipostausten julkaisut aikataulutettiin loppuvuoden kotoilu- ja joulusesonkiin. Jokainen kampanjassa mukana ollut bloggaaja esitteli tuotteita sekä Adlibristä ja jakoi alennuskoodin tai tarjouksen Adlibriksen verkkokauppaan. Asiakas puolestaan rakensi jokaisen kampanjabloggaajan käyttämien tuotteiden pohjalta erilliset kampanjasivut, jonne ohjasimme liikenteen blogipostauksista. Display, editoriaali ja uutiskirje tukivat kokonaisuutta ja toistivat blogien sanomaa. Kampanjakokonaisuutta tukivat asiakkaan panostukset myös muuhun digimarkkinointiin, jonka avulla onnistuttiin luomaan ehjä ja toimiva kokonaisuus.

Kampanja oli todella onnistunut keräten blogipostauksille peräti yli 60 000 lukukertaa. Kuluttajat klikkasivat itsensä Adlibriksen kampanjasivuille yli 2 500 kertaa, nostaen kampanjan CTR-prosentin huippulukemiin! Kampanjalla oli huima vaikutus myynteihin:

”Yhteistyö Indieplacen kanssa toimi saumattomasti. Heidän menetelmänsä löytää brändille ja tuotteille juuri sopivat bloggaajat, jotka oikeasti uskovat tuotteeseen, oli olennainen osa onnistumista. Kun postauksista paistaa, että bloggaaja on vilpittömästi tuotteen takana, lukijatkin huomaavat sen ja se heijastuu myös kampanjan tuloksiin. 

Vaikuttajayhteistyö toteutettiin Indieplacen päässä todella ammattimaisesti. Kampanjakokonaisuus oli projektinvetäjällä alusta asti hyvin hallussa ja saimme tarpeellista apua ja tukea, tarvittaessa myös muistutuksia, mikä helpotti huomattavasti omaa osuuttamme. Meillä oli yhteistyöstä alusta asti hyvä ja positiivinen fiilis, joka vain vahvistui sitä mukaa, kun postauksia julkaistiin. Onnistumisen vahvistaa myös analytiikka. Huimat klikkiprosentit ilahduttavat luonnollisesti, mutta mikä tärkeintä, klikit ovat myös konvertoituneet myynniksi.

Tämän onnistumisen haluamme monistaa myös jatkossa, uusissa yhteistöissä Indiedaysin verkoston kanssa.”

− Kristiina Ajpe, Online Marketing Manager, Adlibris

Lataa case