Vaikuttajamarkkinoinnin kohdentamisen yykköset – miten tavoitetaan X-, Y- ja Z-sukupolvi?

Z-, Y- ja Z-sukupolvi vaativat kohdennettua vaikuttajamarkkinointia.


Vaikuttajamarkkinoinnin kohdentamisessa on tärkeää tiedostaa, onko ensisijaisena kohderyhmänä X-, Y- vai Z-sukupolvi: perhe-elämää pyörittävään vanhempaan uppoava sisältö ei koukuta sähköjäniksen keskittymiskyvyllä varustettua diginatiivia.

Vaikuttajamarkkinoinnin kohdentaminen onnistuu parhaiten tiedostamalla kunkin sukupolven arvomaailma, kulutustottumukset,  ja kanavakohtaiset mieltymykset. Siksi kokosimme jokaisen sukupolven tärkeimmät tärpit infograafiin. Tämän artikkelin luettuasi pystyt navigoimaan vaikuttajamarkkinoinnin kohdentamisen kirjainviidakossa.

Vaikuttajamarkkinointia kohdentamalla on mahdollista tavoittaa tehokkaammin X-, Y- ja Z-sukupolvi.

Keskity näihin asioihin kohdentaessasi vaikuttajamarkkinointia eri sukupolville

1. Profiili

Millaisia henkilöitä sukupolven edustajat ovat? Miten kyseinen sukupolvi eroaa tai samaistuu verrattuna muihin sukupolviin?

2. Kuluttajakäyttäytyminen

Mitä, mistä ja miten kukin sukupolvi ostaa? Miten he suhtautuvat ylipäätään yrityksiin ja kuluttamiseen?

3. Viestintä

Millaista markkinointikieltä kullekin sukupolvelle täytyy puhua? Missä kanavissa sukupolven edustajiin saa muodostettua yhteyden?

X-sukupolvi: Varttuneempi kuluttaja arvostaa käytännöllisyyttä ja helppoutta

Vuosina 1965-1979 syntyneet X-sukupolven edustajat arvostavat rehellisiä tuotearvioita ja yksinkertaista viestintää, joka korostaa brändin ylivertaisuutta. Ruuhkavuosihuushollia pyörittävien aikuisten sukupolveen vetoaa erityisesti ostamisen helppous. Nämä henkilöt toimivat usein myös lastensa ja omien vanhempiensa tukena vaikuttaen samalla heidänkin kulutustottumuksiinsa.

X-sukupolvi arvostaa informatiivista sisältöä, kun taas sisällön visuaalisuus ei ole yhtä suuri kriteeri kuin myöhemmillä sukupolvilla. Tämä brändejä kohtaan uskollisin ja kanta-asiakasohjelmia rakastava sukupolvi kiinnittää huomiota uskottavien vaikuttajien tuotearvioihin, jotka korostavat brändin hinta-laatusuhdetta.

Vaikuttajamarkkinointia kohdentamalla on mahdollista tavoittaa tehokkaammin X-, Y- ja Z-sukupolvi.

Y-sukupolvi: Milleniaalit hakevat netistä tuotearvosteluja ostopäätöksensä tueksi

Vuosituhannen vaihteessa lapsuutensa ja nuoruutensa eläneet millenniaalit kuluttavat brändejä, jotka ilmentävät heidän elämäntapaansa. Näiden vuosina 1980-1994 syntyneiden nuorten aikuisten ostokäyttäytyminen poikkeaa huomattavasti edellisestä sukupolvesta.

He ovat monikanavaisuuteen luottavia kuluttajia, jotka haluavat tutkia tuotteita etukäteen ja verrata erilaisia tarjouksia. Ostopäätösten tekemisessä milleniaalit kääntyvät ensin nettiarvostelujen pariin: jopa 97 prosenttia 18–34-vuotiaista kuluttajista lukee tuote- ja palveluarvioita verkossa.

Tätä sukupolvea houkuttelevan sisällön on oltava paitsi SEO-optimoitua myös kokemuksellisuutta korostavia, sillä he käyttävät rahansa mielummin kokemuksiin kuin materiaanTarinankerronta ja houkuttelevan visuaalisen tunnelman luominen brändin ympärille ovat strategioita, jotka kiinnittävät milleniaalikuluttajien huomion.

Vaikuttajamarkkinointia kohdentamalla on mahdollista tavoittaa tehokkaammin X-, Y- ja Z-sukupolvi.

Z-sukupolvi: Aitoja vaikuttajia fanittavat diginatiivit haluavat osallistua

Toisin kuin mikään aikaisempi sukupolvi, 1995-2015 syntyneet kuluttajat ovat todellisia mobiilidiginatiiveja, jotka eivät edes muista aikaa ennen internetiä. Sosiaalinen media vaikuttaa Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen enemmän kuin minkään muun sukupolven. Näiden nuorten kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavat suuresti myös ystävät ja perhe.

Informaation ylikuormituksen keskellä kasvaneen sukupolven keskimääräinen huomioaika on vain kahdeksan sekuntia, joten vaikutus tähän joukkoon on tehtävä rytinällä. Kumppanuus sosiaalisen median vaikuttajien kanssa lisää brändin tavoittavuutta ja vaikutusaikaa huomattavasti.

Aitous on uusi musta erityisesti tämän mainoksia blokkaavan ja arvoliberaalin sukupolven kanssa. Pelkkä mainossisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa ei riitä sitouttamaan osallistumisen kulttuuriin tottunutta nuorisoa, vaan he vaativat brändien kantaaottavuutta ja todellista interaktiivisuutta sisällön vuorovaikutteisuuden avulla.

 

Vaikuttajamarkkinointia kohdentamalla on mahdollista tavoittaa tehokkaammin X-, Y- ja Z-sukupolvi.

Vuosikymmenten vaihtuessa ja eri sukupolvien omaksuessa itselleen uusia piirteitä, myös yritysten on pysyttävä perässä siinä, miten eri sukupolvien kulutustottumukset eroavat toisistaan. Kun vaikuttajamarkkinointia kohdennetaan valitulle kohderyhmälle eri kanavissa, on ensiarvoisen tärkeää huomioida, mitä sukupolvea yritetään tavoittaa ja miten he käyttäytyvät kuluttajina. Jotta vaikuttajamarkkinoinnista saadaan kaikki hyöty irti, on tärkeää tunnistaa mikä arvot ja mieltymykset ovat kyseisen sukupolven omaksumia, oli kyseessä sitten brändiuskollinen X-sukupolvi tai aitoutta arvostava ja informaationälkäinen Z-sukupolvi.

-Vanessa Weckström / Content specialist

Infograafin lähteet:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].

Pew Research Center: Millenials stand out for their technology use, but older generations also embrace digital life

Marketing Charts: Getting to know Gen Z’s shopping behaviors

Forbes: 10 tips for marketing to Gen Z consumers