Indieplace kehälogo valkoinen

PR ja vaikuttajamarkkinointi – mediakentän dynaamisin duo

PR on yin vaikuttajamarkkinoinnin yangille – ja siksi Indieplace tarjoaa vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi saman katon alta myös monipuolisia PR:n palveluja. PR ja vaikuttajamarkkinointi yhdistettynä tarjoavat lukuisia synergiaetuja, eikä saa unohtaa parempia tuloksia. Tunnetusti tiimityöllä saavutetaan merkittäviä tavoitteita tehokkaammin, joten miksi pyörittää näitä toimintoja erillään?

Tässä artikkelissa käymme läpi PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin taustoja, esittelemme muutaman menestyksekkään esimerkin ja kerromme, miksi PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistäminen auttaa sinun brändisi voittamaan kilpailun kuluttajien huomiosta.

Maksettu ja ansaittu media täydentävät toisiaan täydellisesti

Vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n välinen suhde on aina ollut erikoinen. Kummallakin toiminnolla on voinut olla käytännössä sama tavoite, mutta niiden välinen ero on haluttu pitää selvänä: vaikuttajamarkkinoinnista maksetaan ja PR ansaitaan.

Totuus kuitenkin on, että PR ja vaikuttajamarkkinointi ovat luonnostaan osittain päällekkäisiä toimintoja. Kummankin keskeisiä tavoitteita ovat brändin tunnettuuden kasvattaminen sekä yleiseen mielipiteeseen ja sosiaalisiin näkemyksiin myönteisesti vaikuttaminen.

Brändeille on ehdottoman tärkeää tehdä PR:ää ja olla näkyvillä sosiaalisessa mediassa, koska siellä kuluttajat enenevissä määrin ovat. Esimerkiksi Instagramia käyttää viikoittain jo 2,3 miljoonaa suomalaista ja luku on kasvanut viimeisen vuoden aikana jopa 10 prosenttia. Somemaailma muuttuu nopeasti trendien tullessa ja mennessä, joten ammattilaisen ajankohtainen näkökulma on tässä merkittävä apu.

Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa tavoittaa brändisi haluttu kohderyhmä ja levittää brändiviestejä autenttiseksi koetuilla sisällöillä. Yhdistämällä vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n kasvatat siis brändisi tavoittavuutta ja luot vahvempia ja merkityksellisempiä siteitä kohderyhmäsi kanssa.

PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin onnistunut yhdistäminen vaatii ammattilaisten ymmärrystä ja näkemystä kummastakin alasta. Erityisesti siitä, kuinka vaikuttajat voivat täydentää PR-suunnitelman puuttuvat palaset. Vaikuttajamarkkinointi on tehokkaimmillaan, kun vaikuttajat innostuvat aidosti tuotteesta tai palvelusta, joten aitojen brand matchien löytäminen on keskeistä PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin onnistuneessa yhdistämisessä.

PR-ammattilaiset hyödyntävät vaikuttajia koko ajan vahvemmin osana strategiaansa. Tulokset puhuvat puolestaan ja vaikuttajien jakama ansaittu sisältö voi parhaimmillaan myydä kaupat tyhjäksi brändin tuotteista.

Tehokkaammat resurssit, vaikuttavammat tulokset

PR ja vaikuttajamarkkinointi ovat molemmat osallisia brändimielikuvan luomiseen, mutta niiden avulla voi saavuttaa myös erillisiä tavoitteita. Hyvänä nostona tästä on laadukkaan liikenteen ohjaaminen yrityksen omiin kanaviin.

Esimerkiksi PR-tuotelähetykset vaikuttajamarkkinointi kampanjan yhteydessä ovat luonnollinen ja kustannustehokas tapa tehdä vaikuttavimpia tuloksia. Maksetun ja ansaitun median saumaton liitto yhtenäisellä konseptilla takaa onnistumisen.

Olennaista onnistumisessa onkin ymmärtää, kuinka PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin vahvuuksia hyödynnetään ja yhdistetään. Näin kummastakin saa irti enemmän ja viime kädessä resurssien hallinta ja budjetin käyttö on tehokkaampaa.
 

Kokosimme muutaman esimerkin menestyksekkäistä PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksista:

Case Pierre Robert

Kaikki lähti siitä, miten Pierre Robertin brändiä ja laatumielikuvaa saataisiin vahvistettua ja miten kuluttajat saataisiin tietoisemmiksi tuotteiden saatavuudesta.

Vastaus oli neljän vaikuttajan monipuolinen joukko, joka levitti inspiraatiota Instagramissa persoonallisella tyylillään käyttäen Pierre Robertin ribbisettiä. Kampanjan näkyvyyttä nostettiin myös vaikuttajan personoimilla PR-lähetyksillä sekä joogastudiolla järjestetyllä PR-tapahtumalla.

Vaikuttajien neljällä julkaisulla tavoitettiin reilut 200 tuhatta näyttökertaa ja PR-julkaisujen arvioitu arvo oli yhteensä 33,123 €.

Case Arla Lempiruokakerho

Miten Arlan Lempi -tuotteet saadaan tavoitellun kohderyhmän ruoanlaiton perustarvikkeiksi? Tätä haastetta lähdimme ratkaisemaan hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia ja PR:ää. 

Loimme Arla Lempi -brändin ja tuotteiden ympärille Lempiruokakerhon, joka on ruoanlaiton rentoutta, hauskuutta ja elämyksellisyyttä juhlistava yhteisö. Lempiruokakerhossa Brand Ambassador Enni Koistinen teki vaihtuvien vieraiden kanssa heidän suosikkireseptejään, jotka oli rakennettu fokustuotteiden ympärille. 

Lopputuloksena oli inspiroiva yhteisö, jossa jaettiin vinkkejä jokapäiväiseen kokkailuun ja vakiinnutettiin käyttötilanteita Arla Lempi -tuotteille. Koska yhteisöllisyys on merkittävä vaikuttajamarkkinoinnin trendi haluttiin, että myös kuluttajat voivat tuntea kuuluvansa kerhoon. 

Kampanja keräsi huimat 2,4 miljoonaa näyttökertaa vaikuttajien julkaisuilla ja ansaitun median arvo oli lähes 85 000 €. 

 

PR <3 vaikuttajamarkkinointi = pelkkää bonusta

  1. Vaikuttajat tarjoavat laajan ja sitoutuneen yleisön viestille: vaikuttajien avulla tavoitetaan haluttu kohderyhmä (haastavatkin sellaiset) ja vielä aidoksi ja luotettavaksi koetulla tavalla. Vaikuttajien edesottamukset ovat myös tänä päivänä merkittävä osa perinteisen median kenttää, eivätkä rajoitu yksinään someen.
  2. Tarinankerrontaa monessa kanavassa: PR pyrkii vakuuttamaan yleisön valitsemalla journalistisen, tosiasioihin perustuvan lähestymistavan markkinointiin lehdistötiedotteiden, markkinointitempausten ja muiden keinojen avulla. Vaikuttajakampanjalla voidaan kuitenkin yhdistää objektiivinen PR-materiaali luovaan, helposti lähestyttävään ja kiehtovaan tarinankerrontaan eri kanavissa.
  3. Viestien innovointi ja optimointi matkan varrella: PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistäminen mahdollistaa reaaliaikaisen palautteen kampanjaviestinnän menestyksestä. Vaikuttajien seuraajien reaktiot kertovat markkinoijille yleisön arvoista ja prioriteeteista, jolloin kampanjaa on mahdollista optimoida välittömästi vastaamaan tavoitteita.
  4. PR:n mahdollisuudet vaikuttajamarkkinointikampanjan laajentamisessa: vaikuttajamarkkinoinnin monipuolinen luonne mahdollistaa perinteisen mediatyön lisäksi esimerkiksi tapahtumien suunnittelun ja tuotannon. Indieplace hoitaa saman katon alta kaiken konseptoinnista kampanjoihin ja tuotelähetyksistä tapahtumiin.

 

Kurkkaa osaavan ja inspiroivan tiimimme yhteystiedot ja kerro, kuinka voimme olla sinun brändillesi avuksi vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n saralla!

Picture of Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish