PR on yin vaikuttajamarkkinoinnin yangille – ja siksi Indieplace tarjoaa jatkossa vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi saman katon alta myös PR:n palveluja. PR ja vaikuttajamarkkinointi yhdistettynä tarjoavat lukuisia synergiaetuja puhumattakaan paremmista tuloksista. Kaikkihan sen tietävät, että tiimityöllä saavutetaan merkittäviä tavoitteita, joten miksi pyörittää näitä toimintoja enää erillään?
Tässä artikkelissa valotamme uuden aluevaltauksen taustoja ja kerromme, miksi PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistäminen voittaa kilpailun kuluttajien huomiosta. Kysymyksen ei oikeastaan pitäisi kuulua miksi, vaan pikemminkin miksi vasta nyt.
Maksettu ja ansaittu media täydentävät toisiaan täydellisesti
Vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n välinen suhde on aina ollut erikoinen – vaikka käytännössä kummallakin toiminnolla on voinut olla sama tavoite, on ero niiden välillä haluttu pitää selvänä: vaikuttajamarkkinoinnista maksetaan ja PR ansaitaan.
Kuitenkin PR-ammattilaiset ovat alkaneet viime vuosina hyödyntää vaikuttajia yhä vahvemmin osana strategiaansa, kun taas vaikuttajien jakama ansaittu sisältö voi parhaimmillaan myydä kaupat tyhjäksi brändin tuotteista. Luonnollisesti näiden kahden yhdistäminen vaatii ymmärrystä kummastakin alasta, erityisesti siitä, kuinka vaikuttajat voivat täydentää PR-suunnitelman puuttuvat palaset.
Totuus on, että PR ja vaikuttajamarkkinointi ovat luonnostaan osittain päällekkäisiä toimintoja: kummankin yhtenä päätavoitteena on vaikuttaa myönteisesti yleiseen mielipiteeseen ja sosiaalisiin näkemyksiin brändistä.
PR <3 vaikuttajamarkkinointi=pelkkää bonusta
- Vaikuttajat tarjoavat laajan ja sitoutuneen yleisön viestille: vaikuttajien avulla tavoitetaan haluttu kohderyhmä ja vaikuttajien edesottamuksia noteerataan myös enenevissä määrin perinteisessä mediassa
- Tarinankerrontaa monessa kanavassa: PR pyrkii vakuuttamaan yleisön valitsemalla journalistisen, tosiasioihin perustuvan lähestymistavan markkinointiin lehdistötiedotteiden, markkinointitempausten ja muiden keinojen avulla. Vaikuttajakampanjalla voidaan kuitenkin yhdistää objektiivinen PR-materiaali luovaan, kiehtovaan tarinankerrontaan eri kanavissa.
- Viestien innovointi ja optimointi matkan varrella: PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistäminen mahdollistaa reaaliaikaisen palautteen kampanjaviestinnän menestyksestä. Vaikuttajien seuraajien reaktiot voivat kertoa markkinoijille yleisön arvoista ja prioriteeteista, jolloin kampanjaa on mahdollista optimoida välittömästi.
- PR:n mahdollisuudet vaikuttajamarkkinointikampanjan laajentamisessa: perinteisen mediatyön lisäksi esimerkiksi tilaisuuksien suunnittelu ja tuotanto sekä tuotelähetykset hoituvat nyt saman katon alta.
Tehokkaammat resurssit, vaikuttavammat tulokset
PR ja vaikuttajamarkkinointi ovat molemmat osallisia brändimielikuvan luomiseen, mutta niiden avulla voi saavuttaa myös erillisiä tavoitteita. Olennaista on ymmärtää, kuinka PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin vahvuuksia hyödynnetään ja yhdistetään, jotta kummastakin saa irti enemmän ja viime kädessä hallittua resursseja ja budjetin käyttöä tehokkaammin.
Suomen johtavaa strategisen vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijuutta on vahvistettu myös PR:n rautaisilla ammattilaisilla. Kurkkaa inspiroivan tiimimme yhteystiedot ja kerro, kuinka voimme olla avuksi vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n saralla.
Vanessa Weckström, Content Manager