Indieplace kehälogo valkoinen

Brändilähettiläät – vaikuttajamarkkinoinnin kuumin trendi

Brand Ambassadorit ovat yksi tehokkaimmista ja vaikuttavimmista markkinoinnin keinoista. Brand Ambassadorit, eli suomeksi brändilähettiläät, esittelevät yritystä positiivisessa valossa ja auttavat brändejä erottautumaan muista samankaltaisista yrityksistä tekemällä brändin tunnetuksi suurelle yleisölle sekä omalle seuraajaryhmälleen.

Tässä artikkelissa kerromme mikä on brändilähettiläs ja erityisesti, miksi Brand Ambassadorit ovat tärkeitä sinunkin brändisi markkinoinnissa.

Lukuaika 6 minuuttia.

Mikä on brändilähettiläs?

 

Brand Ambassador, kaikessa yksinkertaisuudessaan, on yrityksen ulkopuolinen brändin puolestapuhuja. Brändilähettiläät jaetaan perinteisesti kahteen ryhmään: maksettuihin brändilähettiläisiin ja yrityksen uskollisiin asiakkaisiin. Tällaiset asiakkaat ovat tutustuneet brändiin tai tuotteeseen ja innostuneet siitä. Uskolliset asiakkaat pitävät brändistä niin, että haluavat suositella sitä eteenpäin esimerkiksi kirjoittamalla positiivisia tuotearvosteluja nettiin tai suosittelemalla läheisilleen palvelua. Brändilähettiläs ei siis tarkoita ainoastaan julkisuuden henkilöä, vaan sellaisena voi toimia kuka tahansa. Ehkä sinäkin olet huomaamattasi toiminut brändilähettiläänä!

Maksetun brändilähettilään kanssa on taas solmittu sopimus ja hän saa yhteistyöstä palkkaa. Maksettu brändilähettiläs voi olla  julkisuuden henkilö tai esimerkiksi tunnettu bloggaaja, tubettaja tai muu somejulkkis, joka sopii yhteen brändin arvojen kanssa. Tunnetut vaikuttajat toimivat brändin keulakuvina ja mainostavat brändiä laajalle seuraajajoukolleen. He myös toimivat organisaation ja yleisön välikappaleena ja saavat yleisöltä sellaista  palautetta, joka olisi muuten voinut jäädä saamatta.

Suomessa bändilähettiläitä yleisempi vaikuttajamarkkinoinnin tapa on tehdä lyhytkestoisia kampanjoita somevaikuttajien kanssa (Vaikuttajamarkkinointitutkimus 2017). Näihin kampanjoihin sisältyy yleensä yhdestä kahteen kampanjajulkaisua jossain sosiaalisen median kanavassa. Brändilähettilään kanssa sen sijaan on solmittu pidempiaikainen yhteistyösopimus – lähettiläs on sitoutunut brändiin ja tuo brändin arvoja esille myös omassa arjessaan. Yleensä Brand Ambassador näkyy vähintäänkin brändin mainoskasvona, mutta tuottaa myös brändiä mainostavaa sisältöä omiin sosiaalisen median kanaviinsa.

 

Miksi Brand Ambassador?

 

Brand Ambassador -ohjelmat ovat tehokas vaikuttajamarkkinoinnin tyyli. Brändilähettiläitä käytetään jatkuvasti enemmän – oletkin varmasti törmännyt brändilähettiläisiin suurimpien brändien, kuten L’Oréalin tai Nespresson mainoksissa. Tapinfluencen tutkimuksen mukaan mainostajat pitävät Brand Ambassador -ohjelmia tärkeimpänä markkinoinnin keinona ja parhaana tyylinä tehdä brändimainontaa, eivätkä turhaan.

 

Brändin näkyvyyden kasvu

 

Ennen kaikkea brändilähettiläs tuo brändille näkyvyyttä ja vaikuttaa positiivisesti brändimielikuvaan.  Brändilähettiläät toimivat brändin megafonina ja tuovat sitä  selkeästi esille omissa sosiaalisen median kanavissaan, kuten Facebookissa, Instagramissa tai blogissa. Koska Brand Ambassadorin seuraajakunta voi olla hyvinkin suuri, voi hän tavoittaa yleisöä myös sellaisilta alueilta, joihin varsinaiset markkinointitoimenpiteet eivät ylety.

Pitkäaikaiseen yhteistyöhön mahtuu myös monipuolisesti erilaisia markkinointikeinoja, kuten perinteisiä printtimainoksia, sisältöyhteistyötä, sponsorointia ja somejulkaisuja. Sosiaalisen median näkyvyyden lisäksi brändilähettiläitä käytetäänkin yleensä myös brändin mainoskasvoina, jolloin kuluttajat kiinnittävät huomiota tuttuihin kasvoihin ja kiinnostus myös tuotetta kohtaan herää.

 

Uskottavuuden lisääminen

 

Kuluttajien epäluuloisuus mainoksia kohtaan lisääntyy jatkuvasti ja uskottavan mainonnan tekeminen voi olla haastavaa. Tapinfluencen tutkimuksen mukaan jopa kaksi kolmesta kuluttajasta kyseenalaistaa perinteisen printti- tai tv-mainonnan sanoman, kun taas tuttuna pidetyn henkilön suositteluun luottaa 92 % kuluttajista.

Pitkäaikainen yhteistyö saman vaikuttajan kanssa tuo brändille monia etuja. Jatkuvassa yhteistyössä brändi vilahtelee mainossisällön lisäksi tasaisesti vaikuttajan julkaisuissa, sillä brändilähettiläät ovat yleensä hyvin sitoutuneita brändiinsä ja käyttävät tuotteita mielellään myös muutenkin kuin mainospostauksissa. Tällöin yleisölle tulee tunne, että vaikuttaja pitää oikeasti brändistä ja suosittelu on aitoa ja uskottavaa.

Ostopäätöstä tekevät kuluttajat haluavat yhä enemmän tietää tuotteiden ominaisuuksista, käyttötavoista ja alkuperästä. Brändilähettiläs pystyy tarjoamaan tuotteesta huomattavasti tarkempaa ja kattavampaa informaatiota kuin perinteiset mainokset. Somen kautta brändilähettiläs esittelee brändin tai tuotteen sille tavanomaisessa ympäristössä, missä tuotteen varsinainen käyttötarkoitus on helppo tuoda luonnollisesti esille.  Tuotteen eduista voidaankin kertoa kattavammin ja syvällisemmin kuin mainoksessa.

Mitä aidommin brändi näkyy lähettilään julkaisuissa ja mitä luotettavampana brändilähettilästä pidetään, sitä uskottavampaa hänen suosittelunsakin on.

 

Kestävät asiakassuhteet

 

Brändilähettiläät luovat brändille kasvot ja tuovat brändin lähemmäksi yleisöä. Pitkäjänteinen yhteistyö sitouttaa kuluttajia sisältöön säännöllisesti, mikä auttaa luomaan joustavia ja pitkäikäisiä asiakassuhteita kuluttajiin. Sitoutuneisuus paranee, sillä brändilähettiläs toimii vuorovaikutuksessa yleisön kanssa toisin kuin mainostaulut. Brand Ambassador osaa puhua brändistä ihminen ihmiselle ja tuoda tuotteen hyödyt esille juuri seuraajiaan kiinnostavalla tavalla.

 

Esimerkkejä onnistuneista yhteistöistä

 

Miltä sitten onnistunut Brand Ambassador -yhteistyö näyttää? Kokosimme alle muutaman esimerkin niin Suomesta kuin maailmaltakin!

Nokia & Isac Elliot

 

Nokia julkaisi uuden Nokia 8 puhelimen tänä syksynä ja valjasti vaikuttajiimme kuuluvan Isac Elliotin pitkäaikaseen yhteistyöhön Nokian brändilähettiläänä! Isac on pop-tähti, mutta myös puolen miljoonan seuraajan yleisön tavoittava Instagram-vaikuttaja. Nokia 8 tulee näkymään suuressa osassa niin Isacin arjessa kuin työssäkin!

Isac on erinomainen valinta mainostamaan Nokia 8:n ominaisuuksia nuorelle yleisölle! Isac on erittäin aktiivinen some-käyttäjä, joten puhelin näkyy luonnollisesti somessa mukana.

Brändilähettiläät-Isac Elliot Nokia

Kuva täältä

 

Nespresso & George Clooney

 

George Clooneyn vakuuttavan matala ääni ja rauhallinen presenssi sopivat täydellisesti Nespresson ylelliseen brändiin. Clooney on toiminut Nespresson lähettiläänä jo vuosia. Clooney ja Nespresso jakavat yhteisen kiinnostuksen eettisyyteen ja kestävyyteen sekä huoleen ympäristöstä. Jaetun intohimon takia yhteistyö ei ole rajautunut vain ja ainoastaan Clooneyn toimimiseen mainoskasvona, vaan Clooney ja Nespresso ovat esimerkiksi rakentaneet kahvitiloja Etelä-Sudaniin. Lue lisää Nespresson sivuilta.

Kuva täältä

Samsung & Casey Neistat

 

Casey Neistat on hurjan suosittu yli 8,7 miljoonan seuraajan tubettaja ja Samsungin brändilähettiläs. Tubettaja on Samsungin puhelimille erinomainen brändilähettiläs, sillä tubevideoiden avulla puhelimien kameroiden edut tulevat luonnollisesti esille! Yhteistyössä Casey on tuottanut omaa sisältöä YouTubeen, mutta esiintynyt myös mainoskasvona esimerkiksi Oscar-gaalaan tehdyssä tv-mainoksessa.

Caseyn tuottaa monipuolista sisältöä aina vaikuttavasta Oscar-gaalapuheesta extreme-stuntteja sisältäviin videoihin asti. Caseyn aktiivinen elämäntapa vaatii kameralta paljon. Yhteistyö näyttää Samsungin puhelinkameran sopivan vaativampaankin ammattikäyttöön.

Brändilähettiläät-Casey Neistat Samsung

Kuva täältä

 

Kaslink & Musta Barbaari

 

Tuorein näistä esimerkeistä on suomalaisen meijerin Kaslinkin Aito-kaurajuoman mainosyhteistyö James Nikanderin, eli räppäri Musta Barbaarin kanssa. Kaslink on tehnyt brändilähettilään suhteen oivallisen valinnan valitessaan yhteistyöhön henkilön, joka edustaa jo valmiiksi brändin arvoja erittäin näkyvästi. Musta Barbaari on julkisesti kasvissyöjä ja kehonrakentaja, joka puhuu suureen ääneen siitä, miten ilman maitotuotteita pärjää kehonrakentajanakin.

Kaslink Aito -juoman kantava teema “Yhtä hyvää ilman maitoa” istuu Musta Barbaarin omiin arvoihin luonnollisesti ja tekee brändiviestistä uskottavan.

Brändilähettiläät- musta barbaari ja kaslink

Kuva täältä

Rapunzel of Sweden & Uino

 

Bloggaaja ja tubettaja Uino on toiminut pitkään hiustenpidennysten toimittajan Rapunzel of Sweden brändilähettiläänä. Uino bloggaa ja tubettaa paljon kauneudesta ja on ammatiltaan kampaaja – Uino ja Rapunzel sopivat siis yhteen paremmin kuin hyvin!

Rapunzelin brändilähettiläänä Uino käytti heidän pidennyksiään, mutta myös jakoi yleisölleen erilaisia kampaus- ja hiustenhoitovinkkejä. Lisäksi Uino on tehnyt ohjevideoita esimerkiksi clip on -pidennysten käyttöön. Uinon ja Rapunzelin brändilähettiläs-yhteistyö on klassinen esimerkki luontevasta pitkäaikaisesta sisältöyhteistyöstä.

Brändilähettiläät-Rapunzel of Sweden ja Uino

Kuva täältä


Honor & Makwan Amirkhani

 

Positiivisuus, sisukkuus ja itsensä haastaminen. Nämä ovat Huawein Honor-brändin ydinarvoja ja kukas näitä sopisi sen paremmin edustamaan kuin vapaaottelija. Maku kutsuttiin Honorin brändilähettilääksi, sillä vapaaottelijan ammatti vaatii sisukkuutta ja itsensä haastamista. Makwanin olemus herättää Honorin ”For the Brave” -ideologian henkiin. 

Brändilähettiläät-makwan amirkhani ja Honor

Kuva täältä


Lululemon

 

Lululemon on nopeasti suosioon singahtanut urheilutuotteita valmistava yritys. He yhdistelevät mainonnassaan useita erilaisia vaikuttajia aina maailmankuuluista joogaohjaajista ammattiurheilijoihin ja pienempiin, paikallisesti vaikuttaviin urheilijoihin asti. Vaikuttajat järjestävät joogatunteja ja erilaisia tapaamisia urheiluun liittyen.

Lululemonin vaikuttajat ovat innostuneita brändistä ja jakavat saman intohimon urheiluun. Brändi on nuorekas ja innostava, juuri niin kuin heidän vaikuttajansakin! Lululemonin brändistrategia on poikkeuksellisen toimiva. Lululemon myy tuotteitaan inspiraatiolla ja aidolla intohimolla urheilua kohtaan. Kaikki Lululemonin vaikuttajat löydät täältä.

lululemonilla on useita brändilähettiläitä

Kuva täältä

 

Näissä huippusuosituissa yhteistöissä brändilähettiläät ovat siis aidosti innostuneita brändistä! Esimerkit paljastavat, miten menestyneet brändit ovat ymmärtäneet brändinsä tärkeimmät arvot sekä viestin, jota haluavat tuoda näkyviin kuluttajille valitun brändilähettilään johdolla.

Jotta Brand Ambassador -ohjelmasta saadaan tehokas ja ennen kaikkea uskottava, tulee vaikuttajan sopia brändiin, jotta hän voi aidosti toimia brändin esikuvana ja puhua sen puolesta. Pidä huolta, että valitset vaikuttajan tarkasti brändisi arvoihin sopivaksi tehokkaimman mahdollisen lopputuloksen saamiseksi!

 

Kaipaatko apua oikeanlaisen brändilähettilään löytämiseen? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!