Räjähdysmäisen suosion saavuttanut TikTok on hyvin merkittävä osa nykypäivän mediakenttää, mutta alustan uniikkius tekee sen seuraamisesta monelle haastavaa. TikTokissa viraaleja videoita tulee entistä vikkelämmin ja moni saattaakin tuntea, että TikTok-trendit vaihtuvat juuri kun niihin on päässyt kiinni.
Miten siis pysyä aallonharjalla sovelluksessa ja löytää trendaavat aiheet, hashtagit, haasteet ja vaikuttajat, ennen kuin laiva on jo auttamatta seilannut ohi? TikTok-asiantuntijamme Kiira Kiesilä kertoo, miten pysyt mukana tiuhaan vaihtuvissa trendeissä.
Haasta algoritmia
TikTokin käyttäjät ovat vahvasti jakautuneet eri leireihin sen perusteella, millaista sisältöä he katsovat. Tätä kuvaa loistavasti usein kuultu kysymys ”Millä puolella TikTokia sä olet?” Kysymys kiteyttää hyvin sen, kuinka kenenkään For You Page, tai tuttavallisemmin FYP, ei ole samanlainen. Henkilö, joka on hyvin sisällä esimerkiksi BookTokissa ei välttämättä ole koskaan nähnyt videoita TikTokin seuratuimmalta käyttäjältä Khaby Lamelta.
TikTokin tehokas algoritmi ja For You Page on se mikä sovelluksessa koukuttaa – alusta osaa antaa sinulle juuri sellaista sisältöä, jota haluat katsoa. Tämä kuitenkin aiheuttaa samalla sen, että eteesi tuotava sisältö voi olla hyvin yksipuolista. Ymmärtääksesi mikä TikTokissa trendaa, kannattaa siis haastaa algoritmia ja kuluttaa myös sellaista sisältöä, joka ei lähtökohtaisesti päätyisi etusivullesi.
Vain näkemällä kattavamman läpileikkauksen alustan sisällöistä voit päätellä, mikä trendi on esimerkiksi lokaali minitrendi tai vain tietyn TikTokin puolen trendi – ja millä taas on potentiaalia tavoittaa laajempi yleisö.
Pidä mielesi avoinna
Trendien syntyyn TikTokissa on yhtä monta lähdettä kuin sovelluksella on käyttäjiä. TikTok-trendit lähtevät usein liikkeelle tavallisten käyttäjien humoristisista tai muuten oivaltavista päähänpistoista, uudesta musiikista tai hauskoista äänistä. Myös filtterit voivat trendata, kuten kesällä suosiota keränneet ”My Red/Green Flags” -filtterit, joilla on luotu jo yli 6 miljoonaa videota.
TikTok-trendit voivat myös haastaa toteuttajiaan – monet trendit vaativat esimerkiksi itseironiaa mukaan lähtevältä käyttäjältä, tai ne voivat vaatia erityistä taitoa, kuten viraalien tanssien kuvaaminen.
Koska trendejä on niin moneen lähtöön, ei tule poissulkea niitä, jotka eivät välttämättä ole juuri sinun tyylillesi uskottavia. Jokin biisi voi resonoida vahvasti suuressa katsojakunnassa, vaikka et itse pitäisi siitä ollenkaan, tai tietty filtteri voi tuntua sinulle turhalta, mutta olla toisille viihdyttävä.
Seilatakseen mukana trendien aallonharjalla pitää omat ennakko-oletukset jättää matkasta. TikTokin monipuolisuuden vuoksi kaikki trendit eivät välttämättä resonoi sinussa, mutta voivat silti tavoittaa laajan yleisön.
Hyödynnä TikTokin työkalut
Jos trendien tunnistaminen ja niissä mukana pysyminen tuntuu silti haastavalta, apua on onneksi tarjolla monessa eri lähteessä. TikTokin etusivun selailun lisäksi voit piipahtaa TikTokin Creative Centerissä, jonka Inspiration-kohdasta löydät esimerkiksi trendaavia avainsanoja ja parhaiten performoivia mainoksia. Trends-kohdasta taas löytyvät trendaavat hashtagit, biisit, sisällönluojat ja videot.
Sivuilta saa inspiraatioita niin omiin sisältöihin kuin mainoksiinkin, sillä Creative Center tarjoaa paljon hyödyllistä tietoa alustaa käyttäville. Esimerkiksi trendaavia hashtageja tutkiessa voit nähdä suosituimmat hashtagit, niiden katselukerrat, trendin nousujohdanteisuuden sekä hashtagilla tavoitettavan kohderyhmän iän ja lokaation.
TikTokin omien työkalujen lisäksi trendien tutkiskeluun löytyy myös monia muita sivustoja, joilla on listattu uusia trendejä ja avattu niiden syntyä. Esimerkiksi Envato tarjoaa viikottain katsauksen ajankohtaisiin TikTok-trendeihin.
Anna aikaa
Vaikka olisi hienoa saada kaikki heti, niin TikTokin ymmärtäminen vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Vain aika näyttää, ketkä vaikuttajat alkavat keräämään suosiota, mitkä äänet jäävät elämään ja kuinka laajaksi tietyt sisällöt voivat sovelluksen sisällä ja myös sen ulkopuolella levitä.
TikTok-trendit vaikuttajayhteistöissä – 5 vinkkiä, joilla onnistut:
- Ole valmis olemaan joustava ja tekemään muutoksia viime hetkellä. Trendit usein nousevat ja laskevat nopeasti, joten on tärkeää, että olet valmis muokkaamaan etukäteen valittua ideaa vielä lähellä julkaisupäivää, mikäli sopiva trendi nousee. Jos trendaavaa sisältöä yrittää suunnitella edes kuukautta etukäteen, on aivan varmasti myöhässä sisällön tullessa liveksi.
- Kuuntele vaikuttajaa. Mikäli haluaa hyödyntää trendaavia aiheita tai ääniä, on parasta antaa ohjat entistä enemmän vaikuttajalle. Vaikuttaja on kuitenkin aina viimekädessä se henkilö, joka on parhaiten perillä siitä, mitä alustalla milloinkin tapahtuu.
- Hyödynnä myös minitrendejä. Aina ei tarvitse tarttua kaikista suosituimpiin ja laajimman yleisön tavoittaviin trendeihin, sillä pienemmilläkin trendeillä voi tavoittaa tehokkaasti juuri oikean kohderyhmän.
- Ota riskejä. Mikäli tavoittelet viraalia videota, ”Play it safe” -lähestymistapa harvoin herättää huomiota. Hyvä esimerkki riskienotosta ja rohkeasta otteesta vaikuttajamarkkinointiin on pohjoissuomalaisten jätehuoltotoimijoiden case, jossa Andreas Tolonen lähti viemään kierrätyksen ilosanomaa suomalaisille nuorille ajamalla sohvalla Viroon.
- Pidä mielessä aitous. Trendaavaa sisältöä on hankala pakottaa ja trendeihin tarttuminen voi näyttää hyvin päälle liimatulta. Tartu siis vain brändillesi sopiviin trendeihin ja luo sellaista trendaavaa sisältöä, joka aidosti resonoi kuluttajissa.
Kaipaatko apua TikTokin trendiviidakossa suunnistamiseen? Ota yhteyttä, niin saat asiantuntijoiltamme ajantasaisimmat vinkit trendeihin, nouseviin vaikuttajiin ja koukuttaviin sisältöihin!