CASE

Sohvalla Viroon

Asiakas

Pohjoissuomalaiset jätehuoltotoimijat

Vuosi

2022

Ratkaisu

Vaikuttajamarkkinointi

Lähtökohdat ja tavoitteet

01 Haaste

Pohjoissuomalaiset jätehuoltotoimijat Kiertokaari, Lapin jätehuoltokuntayhtymä Lapeco, Napapiirin Residuum Oy ja Perämeren Jätehuolto Oy havaitsivat, että heidän viestintänsä tavoittaa huonosti nuoria ja viestintään kaivattiin uusia keinoja.

02 Tavoite

Yhteistyöllä haluttiin tavoittaa erityisesti nuorta kohderyhmää. Tavoitteena oli nostaa lajittelun ja kierrättämisen tärkeyttä, niin että sisältöä katsovat nuoret havahtuvat vähintään ajattelemaan asiaa. 

03 Insight

Yhteistyö haluttiin toteuttaa mahdollisimman mieleenpainuvalla tavalla. Viihteellinen sisältö saa katsojan viettämään sen parissa pidemmän aikaa, jolloin viesti kierrättämisestä tulisi parhaiten esille. Lisäksi pidemmässä sisältöformaatissa oli mahdollista pureutua aiheeseen monipuolisemmin.

Ratkaisu – Sohvalla Viroon

Kiertokaari, Lapin jätehuoltokuntayhtymä Lapeco, Napapiirin Residuum Oy ja Perämeren Jätehuolto Oy lähtivät rohkeasti mukaan vaikuttaja Andreas Tolosen ideoimaan konseptiin, jossa hän matkaa vaikuttajaystävänsä Daniel Aholan kanssa sohvalla Viroon. Matkan varrella vaikuttajat toivat esiin kierrätyksen tärkeyttä positiivisella otteella. Kokopitkä video julkaistiin Andreaksen YouTube-kanavalla, ja seuraajia ohjattiin katsomaan videota myös Instagram-kokonaisuuden kautta. Lisäksi TikTokiin tehtiin kolme aiheeseen liittyvää videota, joiden näkyvyyttä tuettiin maksetulla mainonnalla.

Tulokset – kuukausi julkaisusta

Julkaisut

1

Näyttökerrat

0

Tubevideon keskimääräinen katseluaika

0 min

TikTokien kokonaiskatseluaika

0 h

TikTokien tallennukset

0

”Tämä vaikuttajamarkkinoinnin kampanja oli todella toimiva. Meitä kyllä aluksi vähän jännitti, että miten ihmiset suhtautuvat, kun kaltaisemme toimijat heittäytyvät näin ja ovat mukana viihteellisessä sisällössä. Opimme kuitenkin sen, että kannattaa olla rohkea markkinoinnin suhteen ja luottaa vaikuttajaan ja sisältöön – hän kyllä tietää, mikä kohderyhmään puree.”

Tulokset – vuosi julkaisusta

Näyttökerrat TikTokissa

+ 0

Näyttökerrat Tubessa

+ 0

Total näyttökerrat

0
fiFinnish