Koetko itsesi teknologiseksi dinosaurukseksi aina, kun joku Z-sukupolven edustaja mainitsee sovelluksen nimeltä TikTok? Ehkä olet jo kokeillut sitä FOMO takaraivossasi, mutta kiihkoilu ilmiöstä ei ole täysin auennut sinulle. Tai ehkä olet markkinoija, joka miettii mitä mahdollisuuksia TikTok voisi tarjota brändillesi.
Olipa lähtökohtasi TikTokiin tutustumiseen mikä hyvänsä, on tämä artikkeli juuri sinua varten: kerromme mikä on TikTok, ja mitä jokaisen tulisi tietää siitä.
TikTok-faktat pöytään
TikTok on tämän hetken kiistatta suosituin sosiaalisen median sovellus, jota on ladattu sovelluskaupoista jo yli 3,5 miljardia kertaa. Mutta mistä kaikki hype TikTokin ympärillä johtuu?
- TikTok on hittituote Aasiassa, erityisesti Kiinassa, mutta suosion kasvu on ollut ripeää myös länsimaiden markkinoilla.
- TikTok on keikkunut ladatuimpien sovellusten kärkisijoilla jo useamman vuoden ja vuonna 2022 se oli maailmanlaajuisesti ladatuin sovellus.
- Yli 1,4 miljardia aktiivista käyttäjää – jopa 30 % kaikista internetin käyttäjistä käyttää TikTokia.
- Sovellus on saatavilla 154 maasta ja jopa 75 eri kielellä.
- Tiktokissa katsotaan päivittäin yli miljardi videota ja yhden internet-minuutin aikana katsotaan jopa 167 miljoonaa TikTok-videota.
- Käyttäjät viettävät TikTokissa keskimäärin 96 minuuttia päivässä – lähes tuplasti enemmän kuin Instagramissa.
- Suurin osa TikTokin käyttäjistä on edelleen nuoria, mutta 20-30-vuotiaat ovat nopeasti kasvavat ryhmä, joita käyttäjistä on jo yhteensä 43 %
- TikTokissa vietetään keskimäärin 10 minuuttia kerrallaan ja sovellus avataan yhdeksän kertaa päivässä
TikTokin historia pikakelauksella
TikTok on lyhytvideoiden jakamiseen tarkoitettu sosiaalisen median alusta, joka mahdollistaa käyttäjilleen maksimissaan minuutin pituisten videoiden luomisen ja julkaisemisen sekä toisten käyttäjien videoiden katselemisen. Kuulostaako tutulta?
Muutama vuosi sitten jalansijaa somesta valtasi Musical.ly-niminen sovellus, joka tuli tunnetuksi lip sync -videoistaan. TikTokia voi ajatella Musical.lyn evoluution seuraavaksi askeleksi, sillä TikTokin omistama kiinalainen ByteDance osti Musical.lyn ja sulautti sen yhteen TikTokin kanssa. Vielä hieman sekavammaksi kuvion tekee se, että kiinalaisille on tarjolla oma versionsa TikTokista: Douyin-nimeä kantava vastaava sovellus.
Opas TikTokin saloihin kaikille, jotka eivät koe itseään diginatiiveiksi
-
Ymmärrä miten alusta toimii
TikTokissa on kaksi pääsivua: homepage ja discover. Käynnistäessäsi sovelluksen päädyt suoraan kotisivulle, joka puolestaan on jaettu For You- ja Following-fiideihin. TikTok toimii swaippaamalla: ylös pyyhkäisemällä pääset seuraavaan videoon, vasemmalle swaippaamalla päädyt videon tekijän tiliin.
- For You eli FYP on sovelluksen laskeutumissivu, jossa tekoälypohjainen algoritmi suosittelee käyttäjille kiinnostavia trendaavia videoita. Tämä on myös se paikka, missä TikTok repii eroa muihin sosiaalisen median alustoihin: sinun ei edes tarvitse seurata ketään nähdäksesi videoita kotisivulla.
- Following-kohdasta löydät seuraamiesi tilien uudet videot.
- Discover-sivulta löydät kulloinkin trendaavat hashtagit, jotka ovat yleensä erilaisia haasteita.
-
Tutki millainen sisältö vetoaa TikTokin käyttäjiin
Parhaiten toimivien sisältöjen tarkastelu on ratkaiseva tekijä sovelluksen suosion ymmärtämisessä. Ylivoimaisesti suosituin kategoria TikTokissa hashtagien perusteella on viihde ja sisältöä miettiessä kannattaakin muistaa, että käyttäjät hakeutuvat sovelluksen pariin viihtyäkseen.
- #Haasteet: Epidemian lailla TikTokissa leviävät haastevideot ovat sovelluksen kantava voima, joka luo yhteisöllisyyttä käyttäjien keskuudessa.
- Tanssivideot: FortNite-pelin tanssit ovat levittäytyneet myös TikTokiin ja saaneet tanssilattialle seurakseen muitakin meneviä muuveja. Myös nostalgisten kappaleiden uudelleen versioiminen tanssivideoita varten on nouseva hitti.
- Lip sync: Musical.lysta tuttua koukuttavaa huulten liikuttamista biisien tahtiin.
- Söpöt lemmikit: Kaikki rakastavat kissavideoita – eikä TikTok tee poikkeusta tähän sääntöön. Toki myös koirille ja muille suloisille otuksille on paikkansa sovelluksen huippusisällöissä.
- Filtterit: Snapchatin suosituista naamafilttereistä oppia ottaneena myös TikTokilla on lukemattomia filttereitä, aina dramaattisista glamour-meikeistä hauskoihin piirroshahmoihin.
- Villit editoinnit: Nokkelat editointikeinot, kuten siirtymät klippien välillä ja videon manipulointi ovat suosittuja keinoja erottautua massasta.
- Duetot: Yhdessä toisen tilin kanssa kuvatut duettovideot ovat aina trendien aallonharjalla.
-
Tsekkaa Suomen TikTok -tilien huiput
- aurikatariina: siivoustokin kiistämätön kuningatar Auri Kananen on yksi Suomen suosituimmista tileistä 9,5 miljoonalla seuraajallaan
- dianarantamäki: kaksospoikien äiti Diana jakaa arkeaan rennolla otteella 6,4 miljoonalle seuraajalle
- sariaalto: Talent Suomesta tunnetuksi tulleen vatsastapuhujan hulvattomia huumorivideoita seuraa jo yli 5 miljoonaa ihmistä
- jennifererica: Jennifer Käld on valloittanut 4,3 miljoonan seuraajan sydämet positiivisella ja visuaalisesti huolitellulla sisällöllään
TikTok on vaikuttajamarkkinoinnin nouseva alusta
Innokkaimmat edelläkävijät ovat nähneet TikTokin potentiaalin jo kaukaa ja ottaneet kanavan osaksi vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta. Tiktokin suosio vaikuttajamarkkinoinnin alustana onkin kasvanut jo parin vuoden ajan – eikä suotta. TikTok on osoittautunut erityisen tehokkaaksi keinoksi hankalan Z-sukupolven saavuttamiseen ja boomerit ovat sovelluksen nopeiten kasvava kohderyhmä.
- Kolme viidestä käyttäjästä löytää TikTokin kautta uusia brändejä ja tuotteita
- TikTokin käyttäjät myös suosittelevat kaksi kertaa todennäköisemmin alustalta löytämiään tuotteita
- TikTok on sosiaalisen median kanavista sitouttavimpia: julkaisujen keskimääräinen sitoutuneisuusaste on lähes 6 % ja sitoutuminen on huomattavasti muita somekanavia parempi, riippumatta siitä onko kyseessä mikrovaikuttaja vai superjulkkis
- Kuluttajat ovat käyttäneet TikTokissa yhteensä yli 6 miljardia dollaria
Kiinnostaako vaikuttajamarkkinointi TikTokissa? Katso asiantuntijamme vinkit, joilla otat TikTokin haltuun tai ota yhteyttä, niin sparraillaan yhdessä brändisi TikTok-tekemisen mahdollisuuksista!