Indieplace kehälogo valkoinen

Näin otat TikTokin haltuun – vaikuttajamarkkinointi TikTokissa

”TikTokin kautta tavoittaa vain lapsia”
”TikTokissa menestyy ainoastaan tanssivideoilla”
”Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa on turhaa, koska algoritmi ei suosi kaupallisia yhteistöitä”

Kuulostavatko nämä ennakkokäsitykset tutulta? Niin meistäkin. Siksi laitoimme TikTok-asiantuntijamme Kiira Kiesilän vääntämään rautalangasta, kuinka vaikuttajamarkkinointi TikTokissa toimii.

Jos et vielä tiedä mikä on TikTok ja kuinka se toimii, suosittelemme ensin ottamaan haltuun aikaisemman artikkelimme. Tässä artikkelissa keskitymme TikTok-vaikuttajamarkkinoinnin myyttien murtamiseen ja jaamme asiantuntijan parhaat vinkit alustalla menestymiseen.

”TikTokin kautta tavoittaa vain lapsia”

TikTokista kertovissa uutisissa ylikorostuu yleisön nuoruus. Vaikka TikTokin käyttäjäkunta on keskimääräisesti nuorempaa kuin muilla somealustoilla, alustalle rantautuu jatkuvasti myös aikuisempaa kohderyhmää. TikTokin mainostajadatan perusteella Suomessa voidaan tavoittaa noin 1,2 miljoonaa käyttäjää, joista noin puolet on iältään 18–24-vuotiaita.

Vaikka vaikuttaja todennäköisesti tavoittaa sisällöillään myös nuoria, voi kanavan teemalla ja sisällöllä karsia joukosta nuorimpia kuluttajia ja saada vanhemmat TikTokin käyttäjät osaksi omaa yhteisöä.

”TikTokissa menestyy ainoastaan tanssivideoilla”

Tanssivideot ja lipsyncit ovat nykyisin vain murto-osa TikTokin sisällöstä, joten sinun ei ole pakko keksiä brändillesi nimikkotanssia menestyäksesi – todennäköisesti pärjäät huomattavasti paremmin keskittymällä aiheisiin, joissa brändisi on asiantuntija.

Sisältöjä löytyy aivan laidasta laitaan, ja jokaisella aihealueella on oma puolestapuhujansa. TikTokista voi saada esimerkiksi käytännön vinkkejä kodin puhtaana pitämiseen @Boniasiivoukselta, ja meikki- ja tyylivinkkejä @Pinjapotasevilta. Pääset seuraamaan @Melanie.Rezen kokkailuja, @Jasmin.Ngon tuotetestailua ja @Arttu_Laitisen uimahyppyjä. TikTokissa menestyvät myös arkiset MyDay- ja Storytime-videot, oli kyseessä sitten todellinen henkilö tai fiktiivinen hahmo, kuten @Chimbulan Veeti.

Suosittuja vaikuttajia yhdistävä teema TikTokissa on kuitenkin viihdyttävyys ja hyvä fiilis, sillä kuluttajat saapuvat alustalle viettämään luppoaikaa.

”Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa on turhaa, koska algoritmi ei suosi kaupallisia yhteistöitä”

Miten tehdä kaupallista sisältöä, josta algoritmi tykkää? Usko tai älä, mutta myös kaupalliset yhteistyöt voivat olla viraalihittejä siinä missä muutkin videot. Pidä mielessä nämä vinkit, kun suunnittelet vaikuttajamarkkinointia TikTokissa:

  • Hyödynnä TikTokin ajankohtaisia trendejä ja muista kanavan lyhyt aikajänne – trendit vanhenevat jo viikoissa, joten useita kuukausia aiemmin suunniteltu trendaava yhteistyö on auttamatta jäljessä, jos sitä ei julkaise oikeaan aikaan
  • Hyödynnä trendaavia ääniraitoja, mutta muista, että ei-lisenssivapaata musiikkia ei saa hyödyntää kaupallisiin tarkoituksiin ilman lupaa
  • Muista sisällön viihdyttävyys, painavampi asiasisältö toimii storytime-muodossa vaikuttajan omien kokemusten kautta
  • Anna vaikuttajalle mahdollisimman paljon liikkumavaraa, aina videon sisällöstä captioniin ja hashtageihin saakka

 

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa – Ota nämä vinkit haltuun

  1. Osallistavuus: TikTokissa vallitsee uniikki yhteisöllisyys, sillä trendeistä syntyy paljon uusia sisäpiirivitsejä, ja alusta mahdollistaa aivan uudenlaisen tavan luoda siteen sisällöntuottajien ja yleisön välille. TikTokin kommenttikentät ovat vilkkaampia kuin millään muulla somealustalla, ja vaikuttajat usein myös vastaavat kommentteihin videolla. Lisäksi toisten videoita voidaan duetata tai pätkiä niistä voidaan sisällyttää omaan videoon. Nämä tekniset toiminnot mahdollistavat entistä interaktiivisemman sosiaalisen median käyttökokemuksen.
  2. Aitous: TikTokissa aitous on valttia. Itse sisältöjen tulee olla edes jollain tapaa samaistuttavia, jotta niitä jaksetaan katsoa. Trendit syntyvät myös aidoista oivalluksista, eikä yhteisöä voi luoda päälleliimatuilla sisällöillä. Siksi TikTokia ei pidäkään ottaa liian vakavasti, suurimman ilon siitä saa irti pitämällä pienen pilkkeen silmäkulmassa.
  3. Vaikuttajan vapaus: Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vaatii usein hieman löyhemmän ohjeistuksen ja konseptin verrattuna muihin kanaviin. Vaikuttajat tuntevat oman yleisönsä lisäksi parhaiten myös ajankohtaiset trendit ja nousevat sisällöt, joita yhteistyövideolla kannattaa hyödyntää.

 

Sparraillaanko yhdessä brändisi TikTok-tekemisen mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, niin saat ajantasaisimmat vinkit TikTok-trendeistä, nousevista vaikuttajista ja menestyvistä konsepteista!

Kiira Kiesilä

Kiira Kiesilä

Project Manager, TikTok kiira.kiesilä@indieplace.fi +358 50 562 1313
fiFinnish