Indieplace kehälogo valkoinen

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit kesällä 2022

Kesä on otollista aikaa paitsi ladata akkuja laiturinnokassa myös inspiroitua ja innostua uudesta. Käytä kesäenergia hyödyksi ja tutustu vaikuttajamarkkinoinnin trendit -katsauksemme kevennettyyn kesäversioon!

 

  1. Ilmiöittäminen

Ilmiö vaatii taustalleen tarinan ja tunteen, ei vain teknistä toteutusta – ja siksi

ilmiöt lähtevätkin leviämään yhä useammin trendien suunnannäyttäjien kautta, oli kyse sitten hittiresepteistä, suosikkilautapeleistä tai kiinnostavista matkakohteista.

Ilmiöittämisen pyhä kolminaisuus on:

  • tarkka toimintasuunnitelma
  • riittävän budjetti
  • heikkoihin signaaleihin reagointi ja ilmiön voimistaminen

 

  1. Vaikuttajajulkaisujen nostaminen mainontaan

Haluatko saada kaikki paukut irti panostuksestasi riippumatta siitä, tapahtuuko vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vai Instagramissa? Hyviä uutisia; kummallakin alustalla voit hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnin sisältöjä mainonnassa hyvinkin ketterästi. Alustojen omilla työkaluilla pyöritetty mainonta on hyvä lisämauste erityisesti yhteistyön tavoittavuuden lisäämiseen.

3 vinkkiä vaikuttajajulkaisujen mainostamiseen

a) Kohdentaminen

Vaikuttajien julkaisuja voidaan mainonnassa kohdentaa juuri halutulle kohderyhmälle, jolloin esimerkiksi paikallisesti relevanttia sisältöä voidaan jakaa sillekin kohderyhmälle, joka ei  seuraa vaikuttajaa.

b) Sopimusasiat kuntoon

Vaikuttajan kanssa on hyvä sopia etukäteen julkaisun mainoskäytöstä. Pelkkä merkintä Branded Content -toolin avulla itsessään ei vaadi neuvottelua asiasta, mutta mainontaan nostaminen on verrattavissa vaikuttajan digikuvan hyödyntämiseen mainonnassa ja tämä on usein erikseen hinnoiteltava lisä kampanjapalkkioon.

c) Vaikuttajan briefaaminen

Kiinnitä vaikuttajabriefiin ja esitarkistukseen erityistä huomiota, jos julkaisua tullaan hyödyntämään mainonnassa sellaisenaan. Erityisen tärkeää on julkaisutekstien alku ja brändin näkyvyys kuvissa.

 

  1. Osallista yleisöä vaikuttajien avulla

Osallistavuus on yksi vaikuttajamarkkinoinnin ydinvahvuuksista: mutta millä keinoilla siitä saadaan kaikki irti?

  • Kuuntele herkällä korvalla, mitä kohderyhmäsi haluaa. Vaikuttajien hyvä vuorovaikutussuhde yleisön kanssa mahdollistaa sisällön muokkaamisen yleisön toiveiden pohjalta. Kun yleisö on osallistunut sisällön luomiseen, on sitoutuneisuus usein korkeampaa.
  • Laajenna vaikuttajien julkaisut brändin omiin kanaviin. Vaikuttajien luoma eksklusiivinen sisältö saa aikaan liikennettä brändin kanaviin tehokkaasti.
  • Mieti tapoja, jolla saat yleisön innostumaan kampanjasta ja aidosti osallistumaan sekä luomaan ansaittua sisältöä. Voitko kenties järjestää vaikuttajien ja seuraajien yhteisen tapahtuman tai hyödyntää vaikuttajien kanavia esimerkiksi kaverihakuun, reseptien etsimiseen tai johonkin aivan muuhun?

Haluatko valjastaa vaikuttajamarkkinoinnin trendit käyttöösi ja saavuttaa parempia tuloksia? Indieplacen asiantuntijat ovat käytettävissäsi myös kesäkuukausina, joten älä arastele ottaa meihin yhteyttä!

Tutustu myös vuoden 2022 laajempaan vaikuttajamarkkinoinnin trendikatsaukseemme.

Vanessa Weckström, Content Manager

Indieplace

Indieplace

Indieplace on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys. Luomme somesta aidomman paikan ja vaikuttajamarkkinoinnista alan, joka liikuttaa ihmisiä ja muovaa somekulttuuria.
fiFinnish