Indieplace kehälogo valkoinen

Miksi insightia tarvitaan vaikuttavien konseptien synnyttämiseen?

Mihin tarvitaan insightia – miksi ei voida vain keksiä koukuttavia sisältöideoita vaikuttajamarkkinointiin?

Jokainen luova idea vaatii taustalleen dataan pohjautuvan näkemyksen eli insightin. Tässä artikkelissa kerromme miksi.

Mikä on insight?

Insight tarjoaa näkemyksen siitä, miksi jotain tehdään tietyllä tavalla. Insight on erityisen tärkeää vaikuttajamarkkinointiin suunnatuissa konsepteissa, koska ne tarjoavat mahdollisuuden iskeä moneen eri kohtaan kuluttajan ostopolulla.

On selvitettävä miten kohderyhmä käyttäytyy, minkälaisten ilmiöiden ja ympäristön vaikutusten ympärillä tavoiteltava kohderyhmä elää ja mitkä asiat heihin vaikuttavat. Parhaimmillaan terävä insight hoksauttaa luomaan oivaltavaa sisältöä ja luo tukevan maaperän mielipiteiden ja käyttäytymisen muuttamiseen.

Miten luova insight syntyy?

  1. Insight on oivaltava kiteytys ympäröivästä maailmasta, asioiden syistä ja seurauksista. Tätä varten tehdään taustatutkimusta: uutisia ja artikkeleita, tutkimusdataa kohderyhmän käyttäytymisestä, mielipidevaikuttajien näkemyksiä ja trendejä.
  2. Insight on jalostunut näkemys taustatiedosta: siinä yhdistyvät brändin tavoitteet ja maailma omien ovien ulkopuolella.
  3. Insightin avulla voidaan muuttaa toimintaa.

 

Luovan idean ja sisällöllisen konseptin ydin syntyy löytämällä ensin näkemys. Insight on palvelumuotoilua parhaimmillaan, joka vaikuttaa kohderyhmän käytökseen. Paras insight kuulostaa jälkikäteen itsestään selvältä, mutta vaatii usein näkökulman vaihtamisen taitoja.

Insight on aina myös kannanotto. Sen avulla saadaan aikaan jotain merkityksellistä, jolla muutetaan maailmaa.

Miksi insight on tärkeää luovissa konsepteissa?

Insight on siis kiteytys jostain, johon meidän tulisi kiinnittää huomiota. Fokusoimalla asiat yhteen kiteytykseen, saadaan yksinkertaisesti aikaan parempaa liiketoimintaa.

Vaikuttajamarkkinointi <3 insight, koska:

  1. vuorovaikutus kohderyhmien kanssa syvenee
  2. kohderyhmien käytökseen voidaan vaikuttaa tehokkaasti
  3. insight on ajattelun tapa, joka vaikuttaa paitsi kattokonseptiin myös pieniin yksityiskohtiin

 

Insight on kohderyhmää kiinnostava näkökulma, jossa asiakaskokemus on kaiken keskiössä. Osuvan insightin hyöty on lisäksi se, että tunnistetaan ne mahdollisuudet, joihin organisaatioiden kannattaa tarttua.

Miten insight hyödyttää kohderyhmää?

Usein osataan helposti määritellä MITÄ tehdään ja MITEN tehdään, mutta MIKSI tehdään jää helposti uupumaan. Insightin löytäminen on tärkeää, koska se tekee sisällöistä merkityksellisiä.

Olemme havainneet, että tuloksellinen luovan ratkaisun kaava vaikuttajamarkkinoinnin konsepteihin on:

Oivaltava insight + luova konsepti + vaikuttajien merkitykselliset sisällöt = haluttu vaikutus kohderyhmässä.

Insightin tuomat ratkaisut ovat siis tuote- ja palvelumuotoilua, eli design thinking -konseptointia. Näin sovitetaan enemminkin elämää ratkaisuun, eikä ratkaisua elämään.

Vain ymmärryksen kautta markkinointi muuttuu vaikuttavaksi. Anna meidän auttaa ymmärtämään kohderyhmääsi paremmin ja ota yhteyttä luovaan tiimiimme.

Sanna Mämmi, Senior Creative

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish