Indieplace kehälogo valkoinen

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2022

Jos haluat tietää, mitkä ovat tärkeimmät vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2022, olet tullut oikeaan paikkaan.

Aiempien vuosien trendikatsauksissa olemme ennustaneet muun muassa alustojen monipuolistumista, datan merkityksen kasvua ja vaikuttajamarkkinoinnin vastuun lisääntymistä. Tuttuun tapaan olemme tänäkin vuonna koonneet yhteen alaa ravistelevat trendit ensi vuodelle.

 

  1. Vastuullisuusviestinnän inhimillistäminen vaikuttajien avulla

Aiemmin brändit ovat voineet valita sosiaalisten tai poliittisten aiheiden välttelyn polun, mutta ajat ovat muuttuneet: yhteiskunnallisista aiheista vaikeneminen koetaan myöntymisen merkkinä.

Vuonna 2022 vaikuttajia hyödynnetään entistä enemmän ja aiempaa monipuolisemmin vastuullisuusviestinnässä. Vaikuttajien avulla voidaan paitsi inhimillistää vastuullisuusviestintää myös nostaa tärkeitä aiheita julkiseen keskusteluun tehokkaasti, mutta helposti lähestyttävällä tavalla.

 

  1. Vaikuttajuuden käsite ja inkluusion voima

Maailma muuttuu, ja siksi myös yritysten suhtautuminen diversiteettiin vaikuttajamarkkinoinnissa tulee muuttua. Vaikuttajakenttä on perinteisesti mielletty suhteellisen homogeeniseksi, mutta ensi vuonna kannustamme yhä useampia brändejä katsomaan perinteisen vaikuttajuuden käsitteen yli ja pohtimaan, kuinka monimuotoisuus toteutuu vaikuttajamarkkinoinnissa. Eri näköisten, kokoisten, ikäisten ja seksuaalista suuntautumista olevien vaikuttajien näkyminen osana vaikuttajamarkkinoinnin kuvastoa on tärkeä tehtävä kaikille alalla työskenteleville.

Monimuotoisuuden ja inkluusion pitäisi kuitenkin mennä aina brändin visuaalisia valintoja syvemmälle: kysy siis ensin, mitä brändi konkreettisesti tekee vähemmistöjen eteen ja vasta sen jälkeen, kuka vaikuttaja brändin sanomaa sopisi viemään eteenpäin.

 

  1. Aitous merkitsee paluuta vaikuttajamarkkinoinnin ytimeen

Vaikuttajamarkkinoinnin suosion kasvaessa kaupallisen sisällön määrä kasvaa samassa suhteessa. Mutta kuinka luoda sisältöä, joka kiinnostaa, koskettaa ja erityisesti erottuu sisältötulvan seasta?

Erottuakseen on oltava aito. Tarinoiden syvyys ja henkilökohtaisuus ovat tehneet comebackin vaikuttajamarkkinoinnin kulmakiviksi. Vaikka vaikuttajien sisältö hipoo visuaalisesti mainostuotantoja, on paluu vaikuttajamarkkinoinnin ytimeen ensi vuonna ajankohtaisempaa kuin koskaan. Indieplace liputtaa aitouden puolesta ja haluaa myös ensi vuonna kiiltokuvamaisen sisällön sijaan nähdä rohkeita avauksia ja inhimillisiä kertomuksia pintaa syvemmältä.

 

  1. Kampanjoista vaikuttamisen strategiaan

Siirtyminen kampanjalähdöistä kohti vaikuttamisen strategiaa kuvastaa hyvin laajempaa muutosta alalla. Nyt on korkea aika rikkoa vaikuttajamarkkinoinnin siilo, jossa kertaluontoiset kampanjalähdöt elävät omaa elämäänsä markkinointistrategian ulkopuolella.

Strateginen suhtautuminen vaikuttajamarkkinointiin tarjoaa kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, kuinka vaikuttajamarkkinointi pelaa yhteen muiden kanavien ja laajempien tavoitteiden kanssa: olivat ne sitten brändillisiä tai taktisia. Data on perusedellytys vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelulle, luova konsepti ohjaa sisältöä, kun taas vaikuttajavalinnoilla tehdään numeraaliset tulokset.

 

  1. Livestriimit ovat uuden ajan ostoskanavia

Koronasulut pakottivat brändit etsimään uusia myyntikanavia kivijalkaliikkeiden tilalle, mikä on johtanut verkko-ostoja livelähetyksissä tarjoavien palveluiden räjähdysmäiseen kasvuun.  Vaikuttajilla on tärkeä rooli paitsi livestriimien juontajina myös liikenteen johtamisessa lähetysten pariin.

Vaikuttajien vetämät live shopping -tilaisuudet herättävät staattiset tuotekuvat eloon ja antavat mahdollisuuden aitoon interaktiivisuuteen. Lopputuloksena on saumaton ostopolku vaikuttajasisällöstä ostopäätökseen, joka tulee vahvistamaan asemaansa myös vuonna 2022, kun alustojen sisäiset ostoon ohjaavat live shopping -mahdollisuudet kehittyvät entisestään.

 

Trendien viidakko voi olla vaikeakulkuinen, mutta asiantuntijamme auttavat sinua menestymään tarjoamalla luotettavaa tietoa alan kehityksestä. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat näkemystä vuoden vaikuttavimpien trendien hyödyntämisessä!

Vanessa Weckström, Content Manager

Indieplace

Indieplace

Indieplace on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys. Luomme somesta aidomman paikan ja vaikuttajamarkkinoinnista alan, joka liikuttaa ihmisiä ja muovaa somekulttuuria.
fiFinnish