Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021

On aika kääntää katse kohti ensi vuotta: miltä näyttävät vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021?

Vaikuttajamarkkinoinnin kansainvälisissä trendikatsauksissa vilisee tuttuja juttuja: alustojen monipuolistumista, mikrovaikuttajien nousua, pitkäaikaista kumppanuusmallia sekä datan hyödyntämistä. Samat trendit toistuvat vaikuttajamarkkinoinnin trendilistauksissa vuodesta toiseen, joten miksi tarjoaisimme jälleen uuden katsauksen jo nähtyihin trendeihin?

Juuri nyt on käynnissä yksi niin iso trendi, että se voi muuttaa koko somekulttuurin. Siksi olemme pyhittäneet tämän vuoden trendikatsauksen kokonaan tälle trendille: vaikuttajamarkkinoinnin vastuulle tehdä somesta aidompi paikka.

Vaikuttajamarkkinoinnin vastuu

Netflixin suosittu The Social Dilemma on ravistellut koko somealustojen päälle rakentunutta alaa ja hyvä niin. Some ei voi olla enää pelkkää kiiltokuvasisältöä, vaan viimeistään vuonna 2021 tarvitaan oikeasti eri näköisiä ja kokoisia vaikuttajia. Myös yhteistöiden konsepteihin kaivataan aidompaa ja yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa otetta.

Vaikuttajien sisällöissä on jo vuonna 2020 alkanut enenevissä määrin näkymään myös meikittömiä kasvoja, vatsamakkaroita ja ihokarvoja, mutta matka kohti aidompaa somea on vasta alussa. Ympäristöasiat ovat tärkeitä, mutta vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuus on muutakin kuin eettistä kuluttamista – vaikuttajilla on massiivinen mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen paikka some on.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021 - mutta mikä niistä on suurin?

Kuka on vaikuttaja vuonna 2021?

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021 ottavat kantaa myös vaikuttajuuden käsitteeseen ja sen uudelleenmäärittelyyn. Vaikuttajuus ei ole enää kiinni pelkästä seuraajamäärästä, vaan mikrovaikuttajakin voi olla omassa kohderyhmässään todella vaikuttava ja vakuuttava esikuva ja siten tarjota samaistumispintaa erilaisille ihmisille.

Jos vaikuttajamarkkinointikampanjoissa halutaan aidosti tuoda esiin diversiteettiä vaikuttajavalinnoissa, saatetaan joutua tulemaan vastaan tavoittavuudessa, eikä sitä kannatta pelätä: somen monimuotoisuuden toteutuminen on meidän vastuullamme.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021 - mutta mikä niistä on suurin?

Some polarisoituu – kenen vastuulla on rikkoa kuplia?

Alati kehittyvien algoritmien kautta some polarisoituu entistä enemmän: ihmiset ajautuvat kuluttamaan sisältöjä, joka miellyttävät omaa arvomaailmaa. Vaikka emme voikaan kajota algoritmeihin, voimme silti muuttaa somekulttuuria ja niitä kehyksiä, joiden sisään vaikuttajamarkkinointi on ajautunut. Oli kyse sitten stereotypioiden luomisesta tai ylläpitämisestä, ennakkoluulojen läpi suodatetusta tiedosta tai itsetuntopaineista, vaikuttajilla on saumaa luoda muutoksia somekulttuuriin.

Koemme, että meillä on valta ja vastuu miettiä jokaisen yhteistyön kohdalla, toteutuuko siinä missiomme aidommasta somesta vai luommeko tahattomasti paineita juuri niille kohderyhmille, joihin somesisällöt voivat vaikuttaa kaikista haitallisimmin.

Jos haluat kuulla, kuinka juuri sinun brändisi voisi olla osana tekemässä somesta aidompaa paikkaa, ota yhteyttä asiantuntijatiimiimme.

Ja jos haluat kuitenkin lukea vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä, suosittelemme tutustumaan vuoden 2020 ja vuoden 2019 trendikatsauksiimme.

Vanessa Weckström, Content Manager