Turvavälit kuntoon ­– hygieniarajat ja kilpailukiellot vaikuttajamarkkinoinnissa

Aitoudella, persoonallisuudella ja vahvoilla arvoilla on merkitystä vaikuttajamarkkinoinnissa nyt enemmän kuin koskaan. Siksi brändien väliset hygieniarajat ja kilpailukiellot vaikuttajamarkkinoinnissa on syytä pitää kirkkaana mielessä jokaista kampanjaa suunnitellessa ja toteuttaessa.

Indieplacen näkemyksen mukaan hyvä nyrkkisääntö hygieniarajaksi on 1 kuukausi ennen ja jälkeen yhteistyöjulkaisua: tällä aikavälillä vaikuttajan kanavissa ei tule näkyä kilpailevan brändin kanssa toteutettua yhteistyötä.

Miksi hygieniarajat ovat tärkeitä vaikuttajan brändille?

Vaikuttajamarkkinointi eroaa muusta mainonnasta sen henkilökohtaisuuden vuoksi. Vaikuttaja suosittelee tuotetta tai palvelua omien arvojensa, näkemystensä ja kokemustensa perusteella.

Kilpailevien brändien markkinointi lyhyen aikavälin sisällä näyttäytyy epäluotettavana paitsi mainostettavien brändien suuntaan myös seuraajille. Järkevillä hygieniarajoilla on siis suora yhteys vaikuttajan uskottavuuteen ja omaan brändiin.

Vaikuttajien yleisösuhde on noussut tutkimuksissa tärkeimmäksi tekijäksi vaikuttajavalinnoissa, jopa ohi itse sisällön. Siksi on myös vaikuttajan edun mukaista tarjota yleisölleen aitoja yhteistöitä, jotka eivät vedä mattoa kilpaa pois toistensa alta.

Kilpailukiellot vaikuttajamarkkinoinnissa puhututtavat

Kilpailukieltoja ei solmita kiusallaan

Osa brändeistä toivoo, että yhteistyötä varten solmitaan kilpailukieltosopimus. Kilpailukiellossa määritellään tarkasti brändin kilpailijat ja aikaikkuna, jonka sisällä vaikuttaja ei saa tehdä muita kilpailevia yhteistöitä.

Kilpailukiellot ovat tyypillisiä erityisesti vuosiyhteistöissä ja muissa pidemmissä kokonaisuuksissa. Erityisesti kalliimpien tuotteiden, kuten elektroniikan, kohdalla kilpailukielto on yleinen; harva esimerkiksi ostaa uutta älypuhelinta kuukauden välein, joten eri brändien vaihtelu vaikuttajan kanavissa murentaa autenttisuuden illuusion.

Kilpailukiellon pituus ja laajuus ovat tapauskohtaisia, mutta pyrimme aina neuvottelemaan mahdollisimman reilun kilpailukiellon jokaisen osapuolen välille. Etukäteen neuvottelu eksklusiivisuudesta on erityisen tärkeää, kun kyseessä on tietyn niche-sisällön vaikuttaja, jonka sisältö on rakentunut esimerkiksi vegaanituotteiden ympärille. Tällöin monen kuukauden kilpailukielto voi sitoa vaikuttajan tulonhankkimisen mahdollisuuksia kohtuuttomasti.

Vuosiyhteistyöt ja brand ambassador-toteutukset ovat luontevia tapoja saavuttaa eksklusiivisuus vaikuttajan kanavissa ilman kilpailukieltojakin. Kun vaikuttaja on aidosti sitoutunut brändiin ja julkaisee säännöllisesti sisältöä sen tuotteista ja palveluista, voittavat brändi, vaikuttaja ja seuraajat.

Jos kilpailukiellot ja hygieniarajat vaikuttajamarkkinoinnissa mietityttävät, ota yhteyttä Indieplacen myyntiin – räätälöimme juuri sinun tarkoituksiisi sopivan ratkaisun ja hoidamme vaikuttajasopimukset puolestasi.

Vanessa Weckström, Content manager