Indieplace kehälogo valkoinen

Poimi parhaat palat Aidon vaikuttavuuden webinaarista

Indieplacen Aidon vaikuttavuuden webinaari tarjoili 16.2. kootun kattauksen asiantuntijoiden tuoreimmista näkemyksistä ja vaikuttajamarkkinoinnin parhaista käytännöistä. Tähän artikkeliin on koostettu webinaarin parhaat palat, mutta laajemman ymmärryksen saat katsomalla koko webinaarin. Webinaaritallenteen pääset lataamaan artikkelin lopusta.

Case Antti Tapani: Brändi näytä arvosi!

Antti Tapani -brändin kohdalla kaikki lähtee arvoista – Great was never normal. Pitkäaikaisessa yhteistyössä on onnistuttu valitsemaan brändin arvoja heijastavat ja kohderyhmää puhuttelevat vaikuttajat, joiden kautta brändi puhuttelee aidosti haluttua kohderyhmää. Vaikuttajavalintojen pääkriteerinä ovat olleet aitous, diversiteetti ja monipuolisuus unohtamatta kuitenkaan kaupallista näkökulmaa. Lisää tavoittavuutta on saatu hyödyntämällä vaikuttajien julkaisuja somemainonnassa.

Vaikuttajia kuunnellaan paremmin kuin tavallisia brändejä. Kun vaikuttaja vie brändin sanomaa eteenpäin, rohkaistuvat kuluttajatkin ajattelemaan, että tämä brändi on minulle oikea,” kiteyttää Tytti Tyrkkö, SOK:n Senior Digital Marketing Manager.

Kysymys 1. Miten vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteet ovat näkyneet myynnillisesti?

Suoraviivainen merkki myynnistä on, kun vaikuttajan päällä olevat vaatteet ovat menneet kuin kuumille kiville. Hyvä esimerkki siitä, kuinka ilmiöittäminen toimii vaikuttajamarkkinoinnin kautta.” Tytti Tyrkkö, SOK.

Kysymys 2. Millaista palautetta yhteistyö on saanut vaikuttajilta?

Vaikuttajat ovat olleet todella innoissaan yhteistyöstä ja brändin faneja: on upea nähdä, kuinka vaikuttajat elävät ja hengittävät yhteistyötä.” Tytti Tyrkkö, SOK

Case Antti Tapani

Case Arla Keso: Miten someilmiöt vaikuttavat kohderyhmän ostokäyttäytymiseen?

Uudella tuotteella haluttiin ravistella perinteistä raejuustomarkkinaa ja tavoitella terveystietoisten nuorten aikuisten kohderyhmää, jolla ei vielä ole vakiintunutta käyttötapaa tuotteelle. Vaikuttajavetoisen lanseerauskampanjan tavoitteena oli rakentaa tunnettuutta ja avata tuotteen käyttötapoja, jotta saadaan aikaan mahdollisimman laajasti kokeilua. Vaikuttajajulkaisut alkoivat trendata somessa, jolloin ilmiötä vahvistettiin entisestään somemainonnalla.

Vaikuttajien julkaisujen jälkeen viikkomyynnit lähtivät selkeään kasvuun ja Keso Vanilja myytiin loppuun koko Suomesta useampaan kertaan,” kertoo Aleksander Panfilo, Arlan Brand Manager.

Kysymys 1. Mikä rooli tässä casessa oli luovalla idealla?

Aidompien aamujen puolesta -konsepti avasi tuotteen monipuolisuutta hyvin. Indieplacen kehittämä kattokonsepti antoi vaikuttajille vapauden käyttää tuotetta haluamallaan tavalla.” Aleksander Panfilo, Arla

Kysymys 2. Oliko pohdinnassa muita kanavia kuin Instagram?

”Instagram on visuaalinen ja tehokas kanava, jonka vuoksi siihen päädyttiin Indieplacen suosituksesta. Tämän vuoden jatkoyhteistyössä on hyödynnetty myös TikTokia, sillä kyseessä on helppokäyttöinen ja siten kanavaan hyvin sopiva tuote.” Aleksander Panfilo, Arla.

Kysymys 3. Mitkä elementit tekevät onnistuneen someilmiön ja mitä niistä nostaisit tästä casesta esiin?

Kaikki lähtee vaikuttajan laadukkaasta ja kiinnostavasta sisällöistä ja tietysti siitä, että itse tuote toimii. Kun muutamat reseptit lähtivät trendaamaan, oli tärkeää lisätä bensaa liekkeihin somemainonnalla.” Aleksander Panfilo, Arla

Case Arla Keso

Indieplacen trendikatsaus: Kenen äänellä brändisi puhuu

Vaikuttajamarkkinointi on pohjimmillaan ihmisymmärryksen eri osa-alueiden kohtauttamista: mukana on brändiasiakkaan ymmärrys omasta liiketoiminnastaan, asiantuntijoiden ymmärrys vaikuttajamarkkinoinnista ja vaikuttajan ymmärrys omasta yleisöstään ja sisällöstään.

Indieplacen vaikuttajavalinnoissa yhdistyvät kova data ja laadullinen sisällönanalyysi. Yhteistyön tavoitteista riippuen datassa korostuu vaikuttajan yleisön sitoutuneisuus tai vaikuttajan tavoittavuus. On toki hyvä, että numeraalinen data on pohjana vaikuttajavalinnoille, mutta mukana on myös syytä pitää laadullisempia seikkoja,” toteaa Indieplacen vs. toimitusjohtaja Anne Häkkinen.

Indieplacen trendikatsaus: Kampanjoista vaikuttamisen strategiaan

Vaikuttajamarkkinointi on muuttunut viime vuosina strategian ulkopuolisista täsmäkokeiluista tärkeäksi ja tavoitteelliseksi osaksi markkinoinnin kokonaisuutta. Vaikuttajamarkkinoinnin roolia, tavoitteita ja siten mittareita suunniteltaessa on tärkeä määrittää ostopolun oikea vaihe, jossa vaikuttajamarkkinoinnin vahvuudet pelaavat parhaiten.

Vaikuttamisen strategiassa on vahvasti läsnä luottamus asiakkaan ja toimiston välillä, jotta kaikki kovan datan ulkopuolelle jäävä näkemys ja brändin syvin olemus välittyvät vaikuttajien julkaisujen kautta kuluttajille,” toteaa Indieplacen Strategi Lassi Suoranta.

Kysymys 1. Miten taklata vaikuttajamarkkinoinnilla haasteita matalan intressin, mutta välttämättömien tuotteiden tai palveluiden kohdalla, esimerkiksi pankki-, sähkö tai vaikka vakuutuspalveluiden saralla?

”Huomiota herättävällä luovalla konseptilla pääsee jo pitkälle: vaikuttajamarkkinoinnin keinoin etäisemmätkin palvelut saadaan tuotua kuluttajien tietoisuuteen samastuttavalla ja tunteita herättävällä tavalla. Olemme tehneet esimerkiksi pyykinpesuaineiden kanssa yhteistyön, jossa tuotetta kohtaan on lähtökohtaisesti hyvin matala kiinnostus.  Toimivan luovan konseptin kautta onnistuttiin kasvattamaan pyykinpesuaineiden myyntiä ja ostopreferenssiä.” Lassi Suoranta, Indieplace

Kysymys 2. Minkä verran olette tehneet jälkimittauksia, etenkin pitkäaikaisten asiakkuuksien kanssa? Oletteko pystyneet arvioimaan vaikuttajamarkkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta esimerkiksi brändin harkintaan?

Olemme tehneet itse bränditutkimuksia, jotka ovat pitäneet sisällään nollatutkimuksen ja seurantatutkimuksen noin vuoden jälkeen yhteistyön aloittamisesta. Lisäksi mediatoimistojen toteuttamien bränditutkimusten kautta olemme saaneet arvokasta tietoa vaikuttajamarkkinoinnin ja yksittäisten vaikuttajien vaikutuksesta brändin kehitykseen. Näillä tutkimuksilla päästään hyvin kiinni myyntilukujen lisäksi brändillisiin mittareihin.” Lassi Suoranta, Indieplace

Indieplacen trendikatsaus: Somesta aidompi paikka

Somekanavilla on hyvin paradoksaalinen luonne: mitä enemmän, kauniimmin ja paremmin jaat, sitä enemmän saat – seuraajia, yhteistöitä, julkisuutta, ihailua, muita persoonaan sopivia mahdollisesti julkisia töitä. Kaikki kiteytyy somessa vapauteen vaikuttaa: jokaisella on mahdollisuus tuottaa juuri sellaista sisältöä, mitä haluaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin keinoin on mahdollisuus tehdä kannanottoja, muuttaa asenteita ja kouluttaa, unohtamatta virtuaalisia yhteisöjä ja vertaistukea, mitä vaikuttajien seuraajista on muodostunut,” kiteyttää Anne Häkkinen.

Täytä lomake, jonka jälkeen pääset katsomaan webinaaritallenteen.

Tiedot tallennetaan Indieplacen asiakasrekisteriin ja niitä ei välitetä kolmansille osapuolille. Rekisteriselosteeseen pääset tästä.

Indieplace

Indieplace

Indieplace on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys. Luomme somesta aidomman paikan ja vaikuttajamarkkinoinnista alan, joka liikuttaa ihmisiä ja muovaa somekulttuuria.
fiFinnish