Vaikuttajan työstä näkyy asiakkaille ja seuraajille vain jäävuoren huippu. Tässä artikkelissa But I’m a Human Not a Sandwich -blogin Iina Hyttinen paljastaa millaista vaikuttajan työ on.
Vaikuttajan työ vaatii joustoa
But I’m a Human Not a Sandwich -blogia päivittää kolmen pienen lapsen äiti Iina. Iinan työajat vaihtelevat päivittäin eivätkä työtehtävät lopu tekemällä. Seuraajien on välillä vaikea ymmärtää paitsi vaikuttajan työmäärää, myös yhteistyökampanjoiden sijoittumista. Iina kertoo, että touko- ja joulukuu ovat kiireisimpiä aikoja, jolloin kampanjoita on eniten.
Vaikuttajan työ on hektistä myös markkinointisesongin ulkopuolella, sillä tällä alalla on oltava valppaana koko ajan. Vaikuttajien pitää seurata uusia trendejä ja verkostoitua jatkuvasti.
”On tärkeää tietää, mitä muualla tapahtuu ja mitä muut vaikuttajat tekevät. Tapahtumat ja tapaamiset ovat korvaamattoman tärkeitä verkostoitumiselle ja ammatilliselle kehittymiselle.”
Suunnittelu on vaikuttajan työn kulmakiviä
Iina kertoo oppineensa seitsemän vuoden blogiuransa aikana suunnittelemaan postaukset paremmin ja kuvaamaan kerralla useamman postauksen kuvat.
”Vaikka saan kattavan postausohjeen kampanjan projektipäälliköltä, ottaa ajatustyö ja suunnittelu aina oman aikansa. Myös yhteistyöpostausten tuotteiden hankkiminen ja testaaminen on osa työtäni.”
Eniten aikaa Iina kertoo käyttävänsä ruokapostausten suunnitteluun. Ensin on kehitettävä resepti, valmistettava ruoka ja aseteltava se esteettisesti. Enää ei riitä pelkkä lautasellinen ruokaa, vaan ruokapostauksilta vaaditaan visuaalisesti paljon enemmän kuin ennen.
Vain uskottavia yhteistöitä
Ebba Kleberg von Sydow tiivistää hyvin vaikuttajamarkkinoinnin ytimen; sen pitäisi olla win-win-win -tilanne vaikuttajan, yrityksen ja lukijan välillä. Iina haluaa tuoda jokaiseen yhteistyöhön syvällisemmän kulman, jotta postauksen sisältö on hyödyllinen lukijoille.
”Ideoimme Indieplacen projektipäällikön kanssa yhdessä kampanjoita ja pohdimme näkökulmia, joilla yhteistyötä lähestytään. Konsepti, joka sopii jonkun toisen blogiin, ei välttämättä ole minulle se oikea, vaan yhteistyön pitää rakentua oman elämäni ympärille.”
Iina kertoo monelle tulevan yllätyksenä, että hän kieltäytyy päivittäin yhteistöistä.
”Yhteistyön pitää istua blogiini, elämääni ja arvoihini. Se on ainoa validi peruste valita yhteistöitä. Vaikuttaja menettää uskottavuutensa, jos siitä ei pidä kiinni.”
Iina ei esimerkiksi tee yhteistöitä lastenvaatebrändien kanssa, jotka eivät pysty osoittamaan tuotantoketjunsa eettisyyttä. Hänelle on myös tärkeää, että yritys arvostaa hänen tekemäänsä työtä.
Ammattitaitoinen vaikuttaja kehittää vahvuuksiaan
Blogin lisäksi Iina tekee yrittäjänä sisällöntuotantoa, somekanavien ylläpitoa ja vaikuttajamarkkinointia yrityksille.
”Monipuolisten tehtävien parissa työskentely auttaa ymmärtämään vaikuttajamarkkinointia syvällisemmin. Työaikaani kuluu myös siihen, että yritän ymmärtää analytiikkaa ja kehittää omia vahvuuksiani.”
Oman ammattitaidon jatkuva hiominen on välttämätöntä tällä alalla. Iinan mielestä vaikuttajan tärkeimpiä työkaluja ovat seuraajien kuunteleminen ja luovuus.
”Tätä työtä ei voi tehdä montaa vuotta, jos ei keksi jatkuvasti uusia ideoita ja tapoja kehittää itseään. Kiinnostavan sisällön tuottaminen on ainoa tapa pysyä mukana alan jatkuvassa muutoksessa.”
Vaikuttajamarkkinointitoimisto on yhteistyökumppani, ei pomo
Blogin pinnan alle jäävä työ ei aina näy lukijoille tai yrityksille. Postaus on vasta puoliksi valmis tekstin kirjoittamisen ja valokuvien ottamisen jälkeen. Valokuvat pitää vielä editoida, seurantalinkit asettaa paikoilleen ja tehdä postauksen hakukoneoptimointi. Julkaisun jälkeen työtä teettävät somenostot ja palautteeseen vastaaminen.
”Minulla ei olisi itselläni aikaa tehdä kaikkea sitä duunia, mitä vaikuttajamarkkinointitoimisto tekee puolestani. Yhteistyö Indieplacen kanssa vapauttaa minulle aikaa myynnin, tuotannon ja raportoinnin osalta. Saan tukea ongelmatilanteissa, ja ammattitaitoni on kehittynyt tämän alan konkaritoimijan kanssa työskennellessä.”
-Vanessa Weckström