Indieplace kehälogo valkoinen

Kaupallisen yhteistyön merkintä – läpinäkyvyys lisää luotettavuutta

Kaupallisten yhteistöiden merkinnästä on tullut arkinen asia vaikuttajamaailmassa, ja hyvä niin. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan yhteistyötä vaikuttajan, yrityksen ja vaikuttajamarkkinointitoimiston kesken. Siksi on tärkeää, että kaikki osapuolet ovat samaa mieltä yhteistyön läpinäkyvyyden merkityksestä.

Tässä artikkelissa opastamme merkitsemään kaupalliset yhteistyöt selkeästi.

Selkeät merkinnät ovat yhteinen etu

Välillä luullaan, että kaupallisesta yhteistyöstä mainitseminen vähentää esimerkiksi blogi-, Instagram-, tai YouTube-mainonnan tehokkuutta. Todellisuudessa kaupallisen yhteistyön piilotteleminen ei hyödytä mitään osapuolta, sillä yhteistöiden läpinäkyvyys takaa luotettavuuden niin mainostajalle kuin yleisölle. 

Tutkimustulosten mukaan vaikuttajaa pidetään uskottavampana ja luotettavampana, kun hän tuo yhteistyöt esiin läpinäkyvästi. Merkintä kaupallisesta yhteistyöstä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritys sanelee esimerkiksi vaikuttajan julkaisun sisällön.

Ohjeet kaupallisten yhteistöiden merkintään

Vaikuttajamarkinoinnin tekemisen tapoja on useita, ja vaikuttamisen alustat muuttuvat jatkuvasti. Mainonnan tunnistettavuus pohjautuu Kuluttajasuojalakiin 38/1978: ”Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.” (KSL, 2 luvun 4 §) Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan markkinointia osoittavan tunnisteen on oltava helposti havaittava, selkeä ja ymmärrettävä kaikissa kanavissa.

Vaikuttajamarkkinointitoimisto, yritykset ja vaikuttajat itse ovat vastuussa merkintöjen oikeellisuudesta. Seuraavat ohjeet opastavat, kuinka kaupallisia yhteistöitä merkitään eri kanavissa.

Yhteistöiden merkintä blogeissa

  • Kyseessä on aina mainos, kun vaikuttaja on saanut mainostajalta rahallisen tai muun palkkion. Tämä merkitään sanoilla ”Mainos yrityksen x kanssa” tai  ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen x kanssa” -merkinnällä heti otsikon jälkeen Tunnisteen on oltava helposti havaittava, selkeä ja ymmärrettävä. Se on kirjoitettava tekstinä visuaalisesti selvästi muusta sisällöstä erottuvalla tavalla (MEN blogivinkit). Myös postauksen tekstistä on tultava ilmi, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö.
  • Myös kaikista ilman yhteistyösopimusta ilmaiseksi vastaanotetuista tuotteista ja palveluista, joista vaikuttaja kirjoittaa blogissaan tai muissa kanavissaan, on kerrottava lukijoille selkeästi toteamalla, että on saanut tuotteen ilmaiseksi/arvioitavaksi/lainaan yritykseltä x – kuluttaja-asiamies suosittelee, että vaikuttaja kertoo asiasta heti julkaisun alussaTuotteesta kirjoittaessa viittaus markkinoitavaan yritykseen on tehtävä joka kerta, kun tuote mainitaan tai se liittyy muuten olennaisesti julkaisuun. Riittävää ei ole, että asiasta on mainittu aikaisemmissa julkaisuissa. Mikäli tuote on saatu korvauksena kaupallisesti yhteistyöstä, on se merkittävä ensimmäisen kohdan tapaan selvästi mainokseksi tai kaupalliseksi yhteistyöksi.

Affiliate-yhteistöiden merkintä

  • Affiliate-yhteistöissä vaikuttaja saa osuuden hänen sivustollaan olleen linkin kautta yrityksen verkkokauppaan siirtyneiden kuluttajien ostoksista. Affiliate-linkkejä sisältävässä postauksessa on oltava sisältää mainoslinkkejä” -maininta heti otsikon jälkeen. Tunnisteen on oltava helposti havaittava, selkeä ja ymmärrettävä. Mainoslinkit on erotettava muista linkeistä selkeästi kertomalla, että kyseinen linkki on mainoslinkki. Affiliate-linkit on merkittävä selkeästi kaikissa some-kanavissa, kuten esimerkiksi Instagram Storiesissa. 

 

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteistöiden merkintä Instagramissa

  • Yhteistyöstä kerrotaan heti julkaisun alussa kuvatekstissä toisella seuraavista tunnisteista: ”Kaupallisessa yhteistyössä yrityksen x kanssa” tai ”Mainos yrityksen x kanssa.”
  • Instagramin käyttöehtojen mukaan kuvatekstin lisäksi tulee myös käyttää julkaisussa Instagramin omaa Branded Content- työkalua, jolla voi merkitä julkaisun sponsoroiduksi.

Yhteistöiden merkintä Instagram Storiesissa

  • Instagram Stories -yhteistyö on merkittävä heti ensimmäisessä julkaistavassa storyssa lisäämällä siihen tekstin ”kaupallinen yhteistyö” tai ”mainos” ja mainitsemalla yhteistyöyrityksen tai brändin. Mainostunniste on oltava jokaisessa Instagram Stories – julkaisussa.
  • Kiinnitä huomiota kaupallisen yhteistyön merkinnän selkeyteen ja näkyvyyteen eri kokoisilla näytöillä (fontin väri, koko, asemointi ruudulla, jotta merkintä ei jää käyttäjänimen tai vastaa-painikkeen taakse.)

Kaupallisten yhteistöiden merkintä yhdenmukaisesti ja läpinäkyvästi parantaa sekä julkaisun että mainonnan luotettavuutta ja uskottavuutta.

Yhteistöiden merkintä Facebookissa

  • Kaupallisessa yhteistyössä yrityksen x kanssa” tai ”Mainos yrityksen x kanssa”.  
  • Lisäksi suosittelemme käyttämään Facebookin Branded Content -työkalua, jonka avulla kaupallinen yhteistyö yrityksen kanssa tulee esiin selkeästi.

 

Yhteistöiden merkintä YouTubessa

  • Yhteistyöstä kerrotaan heti julkaisun alussa suullisesti ja kirjallisesti toisella seuraavista tunnisteista ”Kaupallisessa yhteistyössä yrityksen x kanssa” tai ”Mainos yrityksen x kanssa”. Tunnisteen on oltava selkeä ja helposti havaittavissa ja tunnisteen lukemiselle on varattava riittävä aika.
  • Lisäksi kaupallisesta yhteistyöstä tulee viestiä heti ensimmäisenä videon kuvauksessa siten, että maininta näkyy ilman, että kuvauksen klikkaa auki. Lisäksi suosittelemme käyttämään YouTuben omaa maksettua mainossisältöä – työkalua.

 

 

Yhteiset pelisäännöt parantavat uskottavuutta

Yritykset ja yleisö ovat alkaneet ymmärtää, että kaupalliset yhteistyöt mahdollistavat vaikuttajien työn. Oli kyseessä sitten blogipostaus, Youtube-video, Instagram-kuva tai podcast, on kaupallinen yhteistyö tuotava ilmi selkeästi.

Indieplacen kanta on, että kaupallisten yhteistöiden läpinäkyvä ja yhdenmukainen merkitseminen parantaa julkaisun ja mainonnan luotettavuutta. Kun kaikki pelaavat samoilla säännöillä, on yhteispeli sujuvaa ja pelin lopputulos luotettava.

Alkuperäinen artikkeli julkaistu 18.5.2018. Päivitetty vastaamaan uusia säännöksiä 31.1.2021. 

-Vanessa Weckström, Content Manager

Tilaa uutiskirje ja saat ajankohtaiset vaikuttajamarkkinoinnin uutiset sähköpostiisi.

Picture of Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish