Vaikuttajasta yrittäjäksi – somen asiantuntijuus on kuumaa kamaa

Vaikuttajasta yrittäjäksi - Vaikuttajan työn laajentaminen somen ulkopuolelle on esimerkiksi sosiaalisen median konsultointia, sisällöntuotantoa tai tuotekehittelyä yrityksille.

Vaikuttajamarkkinoinnin suosio on kasvanut huimasti viime vuosina. Vähintään yhtä vauhdikkaasti on kehittynyt myös vaikuttajien ammattitaito. Vaikuttaja on yhä useammin itsensä työllistävä yrittäjä, joka osaa hyödyntää erikoisosaamistaan myös somen ulkopuolella.

Vaikuttaja on someammattilainen, mutta paljon muutakin

Matka vaikuttajasta yrittäjäksi voi kulkea erilaisia reittejä. Vaikuttajan työn laajentaminen somekanavien ulkopuolelle voi olla esimerkiksi sosiaalisen median konsultointia, sisällöntuotantoa tai tuotekehitystä. Työlleen omistautuneilla ammattilaisilla on ajankohtaista tietoa siitä, mikä toimii, mikä trendaa ja mitä kohderyhmä haluaa.

Vaikuttajat ovat ahkeroineet usein vuosia saavuttaakseen asemansa nichéyleisönsä suunnannäyttäjänä. Vaikuttajien ei tarvitse todistella oman alansa asiantuntijuutta, koska laaja seuraajakunta luottaa jo valmiiksi heidän ammattitaitoonsa.

Somevaikuttajasta yrittäjäksi ponnistaneista menestynein lienee KylieCosmeticsin lanseerannut Kylie Jenner. Mainion bisnesvainun omaavat myös supersuositun kosmetiikkasarjan ja useita kirjoja julkaissut Zoe Sugg sekä muotibrändi Ivyrevelin perustanut Kenza Zouiten Subosic.

Vaikuttajasta yrittäjäksi - Vaikuttajan työn laajentaminen somen ulkopuolelle on esimerkiksi sosiaalisen median konsultointia, sisällöntuotantoa tai tuotekehittelyä yrityksille.

Vaikuttajien arvo on nousussa markkinoilla

Vaikuttajien ammattitaidon hyödyntäminen konsultointitehtävissä ja tuotekehittelyssä on luonnollinen askel otettavaksi onnistuneiden vaikuttajamarkkinointikampanjoiden jälkeen. Vaikuttajien suosio on osoitus siitä, että sosiaaliseen pääomaan kannattaa sijoittaa.

Monet kosmetiikka- ja muotibrändit ovat antaneet vaikuttajille luovan vapauden kehittää oman näkemyksensä mukaisia yhteistyömallistoja. Esimerkiksi Linda Juholan Flattered-brändille suunnittelemat kengät ovat kauniita kuin karamellit. Tuotekehitys yhdessä vaikuttajan kanssa vahvistaa yhteistyön aitoutta ja mahdollistaa suoran palautteen kohderyhmältä.

Vaikuttajien ammattitaito on kovaa valuuttaa monella alalla. Houkuttelevien sisältöjen ammattilaiset osaavat tuoda osaamisensa esiin tavalla, joka puhuttelee yleisöä ja yrityksiä. Some-ajan asiantuntijuudessa on paljolti kyse onnistuneesta henkilöbrändäyksestä – ja siinä vaikuttajat ovat suorastaan guruja.

Vanessa Weckström