Muistatko vielä, miltä blogit näyttivät melkein 10 vuotta sitten?
Bloggaaminen on tänä päivänä tuttu käsite ja suositut vaikuttajat ovatkin jo raudan kovia ammattilaisia sisällön tuottamisessa. Ammattilaiseksi ei kuitenkaan tulla yhdessä yössä ja monilta vaikuttajilta löytyykin kokemusta lähemmäs kymmenen vuoden takaa.
Hyppäsimme tutkimusmatkalle blogiarkistojen syövereihin selvittämään, miten blogien visuaalisuus on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana.
Kuvat herättävät tunteita
Ensimmäisenä kehityksen huomaa kuvien laadussa. Ennen ihailtiin kuvissa näkyvää sisältöä huolimatta siitä, että kuvat olivat pimeitä ja pikseleiden määrä sumensi kuvan yksityiskohdat. Nykypäivänä vaikuttajien kuvan jälki on huolellisesti mietittyä ja viimeisteltyä. Blogien visuaalisuus keskittyy luomaan ja välittämään tunteita kuvien avulla.
Taustalta löytyy sosiaalisen median yleistyminen sekä valokuvaustarvikkeiden monipuolistuminen. Kauniiden kuvien ihastelu esimerkiksi Instagramissa ja Pinterestissä on lisännyt kuvien laatukriteereitä.
Kameroiden kehittymisestä ja sen vaikutuksesta blogien visuaalisuuteen voit lukea lisää Olympuksen kampanjapostauksista: Mutsis On., Annieveliina, At Maria’s, Sara Ollila, Uusi kuu, Mami GO GO ja But I’m a Human not a Sandwich.
Harkittua kuvaamista
Laadun lisäksi kuvien ottaminen on muuttunut radikaalisti. Tärkeintä kuvassa ei ole enää vain kuvattava kohde, vaan kuvasta välittyvät tunnelma ja tilanne. Kuviin panostetaan enemmän, etsitään kauniita kuvauslokaatioita, kiinnitetään huomiota yksityiskohtiin ja siihen, mitä kuvan taustalla tapahtuu. Tallennettu tilanne on usein harkittu, mutta taltioitu taidokkaasti, jotta aito tunnelma katsojalle välittyy.
Arkistoista löytyy muun muassa peilin kautta otettuja selfie-kuvia, hämäräkuvauksen haasteita, sängyn laidalla poseeraamista sekä parvekkeella tai kotipihalla otettuja asukuvia.
Asettelu ja rajaus
Harkitun kuvan ottamiseen yhdistyy vankasti myös kuvauskohteen rajaaminen ja kuvattavien elementtien asettelu. Rajauksilla tuodaan kuvan yksityiskohtia paremmin esiin ja huomio kohdistetaan haluttuun kohteeseen asettelulla.
Ruoka- sekä tuotekuvat ovat nykyajan uusi taidelaji ja flat layout –kuvaamisesta on kasvanut trendi. Ennen kuvalla kerrottiin yksinkertaisesti, mitä päivän aikana syötiin, nyt kokonaisuus ratkaisee ja esillepanoilla tuodaan tunnelmaa kuviin. Vuoden 2018 ruokatrendeistä voi lukea lisää täältä.
Filttereillä tunnelmaa
Kuvaan toivottua tunnelmaa viimeistellään filttereiden ja kuvanmuokkausohjelmien avulla. Kuvien editointiin ei enää tarvita suurenmoisia IT-taitoja kuten ennen; valitse vain valmis filtteri ja kuva on hetkessä muokattu mieleiseksi. Filttereiden käytössäkin on nähty usein kausia, jolloin tietyt filtterit ovat suosiossa, vintage-filtteri hyvänä esimerkkinä.
Blogien visuaalisuus syntyy vaikuttajan omasta tyylistä
Pitkälle on tultu peilikuvista ja rakeisista, käsittelemättömistä, kotioven edessä otetuista asukuvista. Vaikuttajista on tullut tämän aikakauden superstaroja ja heidän liikkeitään seuraa aktiivisesti suuri määrä sitoutuneita seuraajia. Moni vaikuttaja on nimenomaan tunnettu persoonallisesta tavastaan tuottaa sisältöä ja usein blogien visuaalinen linja erottaa vaikuttajat toisistaan. Vaikuttajien sisällöt eivät ole myöskään jääneet mainostajilta huomaamatta – moni valjastaa vaikuttajia tuottamaan laadukasta kuvasisältöä myös omiin kanaviinsa.
Jäämme innolla odottamaan, miltä blogien visuaalisuus näyttää seuraavan kymmenen vuoden jälkeen.
Tilaa uutiskirje ja saat sähköpostiisi viimeisimmät artikkelimme.