Indieplace kehälogo valkoinen

Instagramin Partnership Ads ja TikTokin Spark Ads — mitä brändisisältömainokset ovat?

Mitä ovat paljon puhutut brändisisältömainokset? Kyseessä on Instagramista ja TikTokista löytyvä ominaisuus, joka antaa yritystileille mahdollisuuden boostata vaikuttajien yhteistyöjulkaisuja. Vaikuttajan luoma orgaaninen yhteistyöjulkaisu voi olla siis myös maksettu mainos, joka näkyy yrityksen määrittelemän kohdeyleisön käyttäjien Feedissä, Storyssa ja / tai For You Pagella, vaikka nämä eivät seuraisikaan itse vaikuttajaa. Eikö kuulostakin hyvältä? 

Tässä artikkelissa kerromme sinulle kaiken tarpeellisen, mitä mainostajan tulee tietää brändisisältömainoksista. Artikkelin lukemisen jälkeen osaat punnita brändisisältömainosten hyötyjä ja haittoja osana vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksia.

Mitä ovat brändisisältömainokset?

Instagramin Partnership Ads -työkalun sekä TikTokin Spark Ads -työkalun avulla brändit voivat sijoittaa mainoseuroja suoraan vaikuttajien julkaisujen mainontaan. Työkalu laajentaa kaupallisten yhteistöiden näkyvyyttä ja potentiaalista yleisöä, mutta samalla varmistaa halutun kohderyhmän tavoittamisen jatkuvassa sisältömeressä.

Instagramissa vaikuttajan julkaistessa yhteistyöpostauksen brändisisältötyökalua käyttäen käyttäjä näkee julkaisun yläpuolella tekstin ”Maksettu kumppanuus käyttäjän x kanssa”. Tämän Instagramin merkinnän lisäksi julkaisut tulee merkitä edelleen kaupallisiksi yhteistöiksi myös kuvatekstissä.

Kun vaikuttaja antaa yritykselle luvan mainostaa julkaisua, ilmestyy yrityksen luoman mainoksen julkaisuun puolestaan sekä merkintä sponsored julkaisun yläpuolelle että ”maksettu kumppanuus käyttäjän x kanssa” kuvatekstin ja kuvan väliin.

Instagramin Partnership Ads mahdollistaa vaikuttajan julkaisun nostamisen mainontaan.
Kuva: Instagram

TikTokissa brändisisältöjulkaisu tulee merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi videon kuvauksessa. Kun vaikuttajan julkaisu nostetaan Spark Ads -koodin avulla mainontaan, yrityksen luomaan mainokseen tulee merkintä sponsored kuvauksen viereen. Spark Ads -mainokseen voi halutessaan lisätä myös ohjauksen esimerkiksi yrityksen verkkosivuille.

TikTokin Spark Ads mahdollistaa sisällöntuottajan julkaisun nostamisen mainontaan.
Kuva: TikTok

Mitä hyötyä brändisisältömainoksista on – ja kenelle?

Brändisisältömainokset antavat brändeille tilaisuuden hyödyntää vaikuttajien luomia orgaanisia julkaisuja maksettuna mainontana aikaisempaa helpommin. Lisäksi työkalu antaa yrityksille näkymän yhteistyöjulkaisujen datan seurantaan.

Brändisisältömainoksilla on potentiaalia lisätä kaupallisen yhteistyön tehokkuutta, sillä niillä voi tavoittaa halutun segmentin kuluttajia. Brändisisältömainokset voivat olla mainio lisämauste etenkin yhteistyön tavoittavuuden ja tunnettuuden kasvattamiseen. On kuitenkin hyvä huomioida, että kuluttajat, jotka eivät seuraa vaikuttajaa, eivät välttämättä koe samaistuvansa ja luottavansa vaikuttajan suosituksiin.

Suosittelemme peilaamaan brändisisältömainonnan mahdollisia hyötyjä aina kampanjan tavoitteisiin nähden.

Kuinka brändisisältömainokset saa käyttöönsä?

Instagramissa sekä vaikuttajalla että yrityksellä tulee olla yritystili tai sisällönjulkaisijatili käytössään Instagramissa ja Facebookissa voidakseen käyttää brändätyn sisällön työkaluja. Kuka tahansa Instagram-käyttäjä voi päivittää tilinsä sisällönjulkaisijatiliksi, joka korvaa yritystilin ja mahdollistaa brändisisältömerkinnän käyttämisen julkaisuissa.

Vaikuttajan on erikseen annettava yritykselle lupa mainostaa julkaisua, vaikka se olisikin merkitty yhteistyöjulkaisuksi Paid Partnership Label -työkalua käyttäen. Vaikuttajat antavat yritykselle luvan markkinoida julkaisua julkaisuvaiheessa. Käyttöluvan voi lisätä myös olemassa olevaan brändisisällön julkaisuun. 

Yritystileillä on automaattisesti voimassa asetus, joka antaa vaikuttajille luvan lisätä yritys yhteistyökumppaniksi julkaisuunsa. Jos yritykset haluavat hyväksyä vaikuttajan yhteistyökumppaniksi ennen kuin tämä voi tägätä yrityksen, pitää toiminto kytkeä päälle asetuksista. 

Brändisisältöjulkaisuun tägätty yritys saa ilmoituksen julkaisuista ja voi halutessaan boostata julkaisun näkyvyyttä Facebookin mainosten hallinnassa luomalla uuden mainoksen. Nykyään vaikuttajan julkaisun voi nostaa myös mainontaan mainoskoodin avulla, jonka vaikuttaja jakaa mainostajalle. Brändisisältömainoksen julkaisun jälkeen mainoksen suoriutumisen data löytyy mainosten hallinnasta.

TikTokissa julkaisuja voi nostaa mainontaan TikTokin yritystilin kautta. Vaikuttaja voi jakaa mainostajalle julkaisuunsa Spark Ads -koodin, jonka avulla julkaisua voidaan boostata TikTokin mainostenhallinnan kautta.

 

Brändisisältömainonta on helppo ja kustannustehokas tapa lisätä vaikuttajamarkkinoinnin peittoa. Ota yhteyttä asiantuntevaan tiimiimme, niin jutellaan lisää!

Picture of Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish