Sanomattakin selvää, että mitattavuus kaikissa markkinointitoimenpiteissä ja viestinnässä on kaiken a ja o, asian pihvi, jutun juju, punainen lanka – ymmärsit varmaan jo! PR:ää voidaan mitata monilla mittareilla, ja sen parissa työskenteleville ovat tuttuja esimerkiksi PR:n arvon laskeminen, julkaisuiden sävyjen analysointi ja potentiaalinen tavoittavuus. Perinteisten määrällisten ja laadullisten mittaus- ja analysointitapojen lisäksi PR-toimia voidaan mitata myös nipulla erilaisia kiinnostavia mittareita. Sopisiko esimerkiksi emoji-seuranta näistä omaan käyttöösi?
Meemi-jalanjälki Tällä mittarilla seuraat, kuinka monta kertaa kampanjasi tai brändisi mainitaan virallisen sisällön ulkopuolella. Se kertoo brändin kulttuurisesta vaikutuksesta ja osallistumisesta erityisesti nuorten yleisöjen kuten Z- ja Alpha-sukupolvien keskusteluihin, jotka osallistuvat aktiivisesti niin meemien tekoon kuin niiden jakamiseen. Myös milleniaalit ovat tässä kunnostautuneet, joskaan eivät yhtä aktiivisesti kuin internetin ja somen ympärillä kasvaneet nuoremmat sukupolvet.
Vaikuttavuusverkosto Mittaa, kuinka moni vaikuttaja – jolla on vaikutusvaltaa omaan yleisöönsä – jakaa kampanjasi sisältöä. Analysoi keskustelujen monikerroksisuutta brändistäsi tai kampanjastasi. Mitä enemmän keskusteluissa on eri näkökulmia ja pohdintaa, sitä syvällisempää vaikutusta kampanjasi on luonut. Mittaa määrän sijaan erityisesti laatua! Sitouta seuraavassa vaiheessa jo valmiiksi brändiisi sitoutuneet ja siitä kiinnostuneet vaikuttajat maksettuun tai ansaittuun vaikuttajatekemiseesi mukaan.
Viimeisen kosketuksen analyysi Selvitä, mikä oli viimeinen viesti tai sisältö, jonka tavoittelemasi kohderyhmä näki ennen konversion tekemistä. Tämä voi auttaa ymmärtämään, mikä viestinnällinen kulma, viestintäkanava tai vaikuttaja toimi parhaiten ratkaisevassa hetkessä ohjaamassa asiakasta juuri ennen konversiota. Voit analysoida viimeisimpien viestien sanamuotoja, visuaalista ilmettä tai ajoitusta ja optimoida niitä vastaamaan kohdeyleisön tarpeita parhaan mahdollisen tuloksen takaamiseksi. Analyysi voi antaa kanavakohtaista tai sisältökohtaista tietoa tekemisen optimoinnista – kokonaiskuvan saamiseksi on tärkeää tietysti arvioida kaikkia viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteitä kokonaisuutena, mutta tällä optimoit ja kehität pankin toimivimmista viestikärjistä käytännössä.
Brändisympatia Tämä mittari kertoo brändin uskollisesta asiakaskunnasta ja sen sitoutumisesta. Mittaa brändisympatiaa analysoimalla, kuinka brändiäsi puolustetaan sosiaalisessa mediassa esimerkiksi virheellisiä väitteitä tai negatiivisia kommentteja vastaan. Haastavissa tilanteissa sympatiaa herättäneet brändit nähdään inhimillisinä, mikä voi auttaa lieventämään myös negatiivisten kommenttien vaikutusta.
Digitaalinen kiertokulku Seuraa, kuinka kampanjasi sisältö kiertää eri digitaalisten alustojen välillä, mukaan lukien sosiaalinen media, blogit ja uutisartikkelit. Tämä mittari mittaa sisällön leviämisen laajuutta ja sen monistuvaa vaikutusta.
Emoji-seuranta Käytä emojien käyttöä mittarina. Millaisia emojeja ihmiset käyttävät kommentoidessaan kampanjaasi tai keskustellessaan siitä somessa? Positiiviset emojit, kuten sydämet ja hymynaamat kertovat positiivisista reaktioista, kun taas negatiiviset emojit voivat antaa vihjeitä parannustarpeista. Emojien lisäksi voit laajentaa seurantaa GIFeihin!
Tunnetilakartta Positiivisten tunteiden herättäminen PR:ssä ja viestinnässä on tärkeä tavoite. Luo ”tunnetilakartta”, jossa tunnistetaan kampanjan tai viestin aikana esiin tulleita tunteita, kuten ilo, innostus, yllättyneisyys, uteliaisuus tai jopa pettymys. Kartan voi rakentaa seuraamalla somessa julkaistujen viestien sävyä ja ihmisten reaktioita. Tunnekartan avulla tunnistat, jäikö viestisi kädenlämpöiseksi vai saiko se aikaan roihuavia tunteita rakkaudesta raivoon.
Lisää siis perinteisesti raportoitavien lukujen rinnalle tarpeesi mukaan myös näitä ei-niin-perinteisiä mittareita ja kerrytä syvällisempää ymmärrystä PR:n ja viestinnän tuloksista ja todellisesta vaikutuksesta sekä brändin roolista yleisön elämässä.
Haluaisitko kuulla lisää? Ole yhteydessä PR Leadiimme Pauliina Pajunen pauliina.pajunen@indieplace.fi & p. +358 41 732 6738.