Vaikuttajamarkkinointi jatkaa vahvaa kasvuaan ja kehittymistään. Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia vaikuttajamarkkinoinnin trendejä, jotka vievät brändejä ja markkinoijia kohti yhä syvempää yhteyttä kuluttajien kanssa. Nappaa artikkelista talteen kuusi keskeistä trendiä, jotka korostuvat ensi vuonna. Lisäksi mukana asiantuntijoidemme vinkit!
Monikanavaisuus kasvattaa brändin vaikuttavuutta ja sitoutumista
Monikanavaisuus on ollut vaikuttajamarkkinoinnin keskiössä 2020-luvulta saakka, mutta kiistattomana kuninkaana se nousee vuosi vuodelta tärkeämpään rooliin vaikuttajamarkkinoinnissa – niin myös vuonna 2025. Vaikuttajat ja brändit hyödyntävät yhä enemmän erilaisia alustoja, kuten Instagramia, TikTokia, Twitchiä, YouTubea ja podcasteja, tuottaen räätälöityä ja personoitua sisältöä eri kanaville.
Monikanavaisuus varmistaa, että kuluttajat kohtaavat brändin viestin eri tavalla eri alustoilla, mikä laajentaa tavoittavuutta. Kun sisältö on räätälöity kanavalle sopivaksi, se resonoi paremmin alustan yleisön kanssa ja parantaa sitoutumista. Jokainen kanava tarjoaa myös erilaisia tapoja sitouttaa kuluttajia. Esimerkiksi TikTok voi keskittyä humoristisiin tai ajan hermolla oleviin lyhytvideoihin, kun taas podcastit tarjoavat mahdollisuuden syvempään keskusteluun. Eri kanavilla on lisäksi erilaiset käyttäjädemografiat ja -profiilit. Monikanavaisuuteen panostus mahdollistaa siis brändiviestin mukauttamisen alustakohtaisesti ja tarjoaa yhtenäisen ja vaikuttavan brändikokemuksen riippumatta siitä, missä kuluttaja kohtaa sisällön. Kyse ei ole pelkästään kanavien lisäämisestä, vaan niiden strategisesta hyödyntämisestä.
Vinkki: olet varmaan jo huomannut, että saman sisällön jako kanavasta toiseen ei saavuta näyttökertoja? Pyydä vaikuttajia muokkaamaan samasta sisällöistä hieman erilaiset tai eripituiset versiot, joita voit käyttää tehokkaasti eri kanavissa.
Brändillisen tekemisen uusi nousu
Perinteisen tuotetaktisuuden rinnalle nousee taloudellisesti haastavien vuosien jälkeen jälleen arvoa ja luottamusta kerryttävä bränditekeminen. Vaikka lyhyen aikavälin kampanjat ovat houkuttelevia ja voivat tuottaa välittömiä tuloksia, brändit, jotka investoivat pitkän aikavälin arvolähtöiseen tekemiseen ja luottamuksen rakentamiseen haastavassa markkinatilanteessa, pystyvät luomaan pysyvämpää kasvua ja kestävää liiketoimintaa. Vaikuttajamarkkinointi on loistava keino tuoda esiin brändin arvolähtöinen viesti aidosti ja kiinnostavasti. Vaikuttajien välityksellä vahvistetaan ja syvennetään tätä luottamussuhdetta asiakkaisiin sekä tuodaan autenttisuutta vaikuttajien suositusten kautta.
Vinkki: johdata vaikuttajan avulla seuraajat kulissien taakse raottamalla esimerkiksi tuotekehitys-, markkinointi-, tai suunnitteluprosessia. Samalla saat arvokasta tietoa ja ideoita suoraan kohdeyleisöltä.
Vinkki kaksi: vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeä hyödyntää win-win-win -ajattelua vaikuttajien, brändin ja seuraajien välillä. Valjasta vaikuttajasta vahva linkki seuraajien välille järjestämällä vaikuttajavetoinen livetapahtuma, reseptikerho tai yhteishaaste.
Niche- ja mikrovaikuttajien merkityksen kasvu
Vaikuttajamarkkinoinnin trendeissä seuraa vuosi toisensa jälkeen mikrovaikuttajat, mutta kyllä – he jatkavat suosiossa! Mikrovaikuttajien rinnalle nousee lisäksi niche-vaikuttajat, joiden merkitys kasvaa entisestään. Niche-vaikuttajat, jotka keskittyvät tiettyihin aihealueisiin tai kapeisiin yleisöihin, pystyvät tarjoamaan tarkasti kohdennettua ja erittäin sitoutunutta sisältöä mikrovaikuttajien tapaan. Niche-vaikuttajat tunnetaan syvästä tietämyksestään ja intohimostaan tiettyjä aiheita kohtaan, jonka kautta voidaan nostaa aitouden ja asiantuntemuksen arvoa. Tällaisia niche-aiheita voivat olla esimerkiksi kaupunkiviljely, kahvinpaahtaminen tai lautapeliharrastus.
Niche- ja mikrovaikuttajien rinnalla myös lokalisoitu vaikuttajamarkkinointi tulee yhä tärkeämmäksi – Suomen sisälläkin. Paikalliset vaikuttajat seuraajalle tutuissa ympyröissä lisäävät brändin relevanssia ja sitouttavat tehokkaammin. Porin murretta puhuva vaikuttaja voi luoda syvempää yhteyttä paikallisesti, kun markkinointitoimenpiteitä halutaan keskittää alueellisesti.
Vinkki: kauttamme pystyt targetoimaan vaikuttajamarkkinoinnin näkyvyyttä hyvin aluekohtaisesti sekä tehostamaan sitä maksetulla mainonnalla.
Dataohjattu markkinointi
Vuonna 2025 data ei ole enää vain osa markkinointistrategiaa, vaan sen ydin. Datalähtöisyys on avain markkinoinnin optimointiin ja kampanjoiden ohjaamiseen. Vaikuttajamarkkinoinnissa tämä tarkoittaa, että dataa hyödynnetään entistä enemmän oikeiden vaikuttajien valinnassa, sisällön kohdentamisessa sekä tulosten mittaamisessa. Data auttaa myös ajankohtaisena pysymisessä – nopeasti muuttuvassa maailmassa data-analyysin avulla voidaan tunnistaa trendejä ja varmistaa, että brändit ja vaikuttajat ovat aina relevantteja kuluttajille.
Tekoäly voi myös automatisoida sisällön muokkauksen, jolloin yksi vaikuttaja voi tuottaa erilaisia viestejä tai suosituksia erilaisille seuraajasegmenteille esimerkiksi käyttäen videon eri versioita. Tämä tekee vaikuttajamarkkinoinnista paljon henkilökohtaisempaa ja kuluttajalle merkityksellisempää, mikä lisää sitoutumista ja konversiota.
Vinkki: vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia seuratessa kampanjoiden optimointi on erittäin tärkeässä roolissa. Hyvin performoineen vaikuttajan sitouttaminen jatkotekemiseen kannattaa. Lisäksi laadukkaan sisällön tavoittavuutta kannattaa laajentaa lisäksi maksetulla mainonnalla yli vaikuttajan seuraajarajojen. Huomioithan kuitenkin, että julkaisun on hyvä kerryttää orgaaninen näkyvyys ennen maksetun mainonnan päälle laittamista tulosten maksimoimiseksi.
Vinkki: on myös nähtävä dataa pintaa syvemmälle. Esimerkiksi TikTok-tilin yleinen analytiikka on seuraajamäärän analytiikka, joka antaa kokonaiskuvan tilin analytiikasta ja suoriutumisesta pitkällä aikavälillä. Kuitenkin yksittäisen julkaisun analytiikka voi poiketa merkittävästi tilin yleisestä analytiikasta, erityisesti silloin, kun video saavuttaa suuren suosion ja pääsee For You -sivulle. Tällainen video voi tavoittaa kansainvälisen tai täysin erilaisen yleisön, jolloin video saattaa mennä profiilin pohjalta targetoidun tarkan kohderyhmän ohi. Yhteistyön tuloksia kannattaa analysoida siis julkaisukohtaisesti pintaa syvemmältä.
UGC-sisältöjen yleistyminen
Content is king, UGC-sisällöt queen! Käyttäjien tuottama sisältö (UGC) tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden syvempään vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa sekä erilaisten yhteisöjen luomiseen. Kuluttajat haluavat olla osa bränditarinaa, eivätkä pelkästään sen yksipuolisia vastaanottajia. Vaikuttajamarkkinoinnin voi valjastaa tehokkaasti UGC-sisällön luomiseen sitouttamalla vaikuttajat osaksi bränditarinaa.
Vinkki: sitouta vaikuttajat jakamaan ja kommentoimaan seuraajiensa luomaa UGC-sisältöä tai kokoa vaikuttajan avulla esimerkiksi seuraajista testiryhmiä, jonka kuraattoreina vaikuttajat itse toimivat. Aitous korostuu ja välittyy, sillä vaikuttaja on monella tasolla sitoutunut brändiin sekä osallistuu keskusteluun aktiivisesti niin omissa kuin seuraajien ja asiakkaan kanavissa.
Kestävämmät periaatteet
Vuonna 2025 yrityksiltä odotetaan entistä vahvempaa sitoutumista kestävään kehitykseen ja eettiseen liiketoimintaan. PR- ja viestintästrategioiden keskiössä tulee olemaan läpinäkyvyys ja aitous, ja yrityksiltä odotetaan konkreettisia tekoja ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi. Kuluttajat odottavat, että brändit ja vaikuttajat toimivat vastuullisesti ja ottavat kantaa yhteiskunnallisiin- ja ympäristökysymyksiin. Vaikuttajilla on ainutlaatuinen mahdollisuus edistää tietoisuutta ja sitoutua valitsemiensa brändien arvoihin, mikä voi vahvistaa brändin uskottavuutta ja syventää asiakassuhteita. Brändit, jotka panostavat läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen, erottuvat kilpailijoista ja rakentavat luottamusta pitkällä aikavälillä.
Vinkki: voit tilata meiltä jatkossa mm. kestävämpiä PR-lähetyksiä, jonka suunnittelussa ja tuotannossa aina kuljetukseen saakka keskitytään erityisesti lähetysten ympäristövaikutusten minimointiin. PR on keino tuoda yritykselle tärkeitä vastuullisuuden alueita esille, mutta huomioithan, että sanojen tulee olla edennyt myös tekoihin.
Näiden trendien myötä vaikuttajamarkkinointi ja PR kehittyvät entistä monipuolisemmiksi, dynaamisemmaksi ja ihmislähtöiseksi vastaten kuluttajien muuttuvia tarpeita ja odotuksia. Brändien menestyminen vuonna 2025 edellyttää näiden trendien ymmärtämistä ja hyödyntämistä strategisesti.
Haluatko kuulla lisää tai sparrailla kanssamme ensi vuodesta? Ota yhteyttä suoraan asiantuntijoihimme tai myynti@indieplace.fi ja jatketaan keskustelua.
– Pauliina Pajunen & Helmi Hautala