Indieplace kehälogo valkoinen

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit kesällä 2023

Kesällä on taas aikaa paitsi nautiskella lomista, myös inspiroitua uudesta! Some ei lepää kesälläkään, ja siksi kesäsesonki on otollista aikaa vaikuttajamarkkinoinnille. Lämpiminä kuukausina kuluttajat käyttävät enemmän rahaa, etsivät inspiraatiota somesta ja ovat vastaanottavaisia uusille tuotteille. Koostimme kevyen kesäkatsauksen vaikuttajamarkkinoinnin trendeihin – nappaa tästä tärkeimmät tärpit juuri nyt!

 

  1. Sosiaalisen median käyttö hakukoneena

Sosiaalisen median käytöstä hakukoneena on kohistu jo jonkin aikaa ja Googlen omien tutkimusten mukaan jo jopa 40 % nuorista suosii Instagramia ja TikTokia perinteisen hakukoneen sijaan. Somekanavia käytetään yhä enemmän tiedon etsimiseen, oli haussa sitten parhaat terassilounaat, edullinen kesämatkakohde tai herkälle iholle sopiva aurinkovoide.

3 syytä, miksi some syrjäyttää hakukoneet:

  1. Henkilökohtaisuus – erityisesti TikTokilla on takanaan voimakas suosittelualgoritmi, joka tarjoaa juuri hakijalle relevanttia sisältöä
  2. Aitous – somessa äänessä ovat yritysten sijaan ihmiset, jolloin sisältö ja suosittelut koetaan aidoiksi
  3. Helppous ja nopeus – lyhytvideot ja kuvakarusellit tarjoavat sisällön helposti ymmärrettävässä ja nopeasti kulutettavassa muodossa

 

Pidä siis SEO mielessä myös somesisältöä suunnitellessa ja muista sisällyttää tärkeimmät hakusanat kuvaustekstiin, hashtageihin ja videoiden tekstityksiin.

 

  1. Ota seuraajat mukaan sisällöntuotantoon

Käyttäjien luomaan sisältöön luotetaan somessa tuplasti enemmän kuin yritysten omaan sisältöön ja interaktiivisen sisällön suosio kasvaa, kun kilpailu sitoutuneista seuraajista sosiaalisessa mediassa kovenee. Kesällä sisällön tuottamiseen tarjoutuu enemmän mahdollisuuksia, kun kaikki kaivautuvat koloistaan ja valoa riittää pitkälle yöhön. Yleisön osallistaminen onkin loistava tapa luoda pöhinää brändin ympärille ja kasvattaa sitoutuneisuutta somessa.

4 tapaa osallistaa yleisöä:

  • Kysy ja herätä keskustelua – hyödynnä somekanavien monipuolisia ominaisuuksia käyttämällä tarroja, filttereitä ja visoja, tai esitä kysymyksiä seuraajille
  • Palkitse – arvonnat ovat takuuvarma tapa kasvattaa somejulkaisun sitoutuneisuutta
  • Hyödynnä UGC eli käyttäjien luoma sisältö – rohkaise yleisöä luomaan sisältöä haluamastasi aiheesta esimerkiksi järjestämällä kilpailu tai haaste
  • Tarjoa tilaisuuksia yhteisön luomiseen – järjestä kaverihaku, kutsu vaikuttajan seuraajia mukaan PR-tapahtumiin tai mieti ihan uusia tapoja ottaa yleisöä mukaan

 

  1. Aktivoi audiolla

Kuunneltavan sisällön suosio podcasteista äänikirjoihin ei varmasti tule kenellekään enää yllätyksenä, mutta tiesitkö että audio voi olla avain myös sitouttavampaan somesisältöön? Jopa 60 % Instagram tarinoista katsotaan äänet päällä ja musiikin tai äänten hyödyntämien sisällöissä lisää tutkitusti sitoutumista. Taistelu selailevan sormen pysäyttämisestä käy kovana erityisesti TikTokissa ja koukuttavan audion avulla saat katsojan keskittymisen pidettyä kauemmin.

3 vinkkiä audion hyödyntämiseen sisällöissä:

  1. Suosi lyhyitä, viihdyttäviä ja koukuttavia audiopätkiä – kokonainen kappale voi kyllästyttää lyhytvideoihin tottunutta yleisöä
  2. Huomioi äänen laatu – erityisesti live-tapahtumissa äänen laatu voi kärsiä ympäristön hälinästä
  3. Muista tekijänoikeudet – kaupallisissa yhteistöissä ainoastaan rojaltivapaan musiikin käyttö on sallittua

 

+ Bonuksena BeReal

Odotamme sormet syyhyten, mihin tämän hetken kuumin somekanava BeReal kehittyy. Huhtikuusta eteenpäin BeReal on ollut nopeiten kasvava somekanava erityisesti Z-sukupolven keskuudessa, jossa sovelluksen käyttö on kasvanut huimat 1200 %. Kaupalliset yhteistyöt eivät vielä ole rantautuneet uuden suosikkisovelluksemme kaverikeskeisiin kuvavirtoihin, mutta nähtäväksi jää millaisia markkinoinnin mahdollisuuksia tulevaisuus tuo tullessaan.

Poimi BeRealin parhaat opit muihin somekanaviin:

  • Pidä sisältö aitona ja unohda ylimääräinen silottelu
  • Tee sisältöä ihmiseltä ihmiselle
  • Päästä yleisö kurkistamaan kulissien taakse

 

Mietitkö, miten saada kesäsesongista kaikki irti tai kaipaatko lisää ideoita ja inspiraatiota sisältömarkkinointiin? Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijamme ovat käytettävissä myös kesäkuukausina, ota siis rohkeasti yhteyttä!

Picture of Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish