Indieplace kehälogo valkoinen

Vaikuttajamarkkinointi taantumassa – miksi siihen kannattaa panostaa?

Taloudellinen epävarmuus vaikuttaa tällä hetkellä niin yritysten kuin kuluttajien päätöksiin. Siinä missä kuluttajat miettivät mihin vähenevät rahat kannattaa käyttää, joutuvat myös yritykset pohtimaan mihin tiukentuvaa markkinointibudjettia pitäisi panostaa. Taloudellinen epävarmuus tuo mukanaan paljon haasteita, mutta markkinoijalle se tarjoaa myös monia mahdollisuuksia. Vaikuttajamarkkinointi taantumassa kannattaa – ja tässä artikkelissa kerromme miksi.

 

Panosta älä pihistä

Yritysten kiristäessä kukkaron nyörejään markkinointibudjetti joutuu usein ensimmäisenä leikkurin alle. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että nopeimmin haastavista ajoista toipuvat ne brändit, jotka pihistämisen sijaan panostavat markkinointiin. Jopa 60 % brändeistä, jotka lisäsivät mediapanostuksia edellisessä taantumassa, saivat nauttia kasvusta niin ROI:ssa, myynnissä kuin markkinaosuudessa. Markkinoinnista pihistäminen taas näkyi menetettynä markkinaosuutena ja myyntinä vielä vuosia taantuman jälkeen.

Kukkaron nyörien kiristyessä kannattaakin pitää pää kylmänä ­– keskity laajojen leikkausten sijaan budjetin optimointiin ja kustannustehokkaisiin markkinoinnin keinoihin, joilla saat euroistasi eniten irti. Tänä vuonna markkinointipanostusten kärjessä keikkuvat sosiaalinen media, PR ja sisältömarkkinointi, koska markkinoijat kokivat niiden ROI:n olleen viime vuonna parhaimpien joukossa.

 

Pidä kiinni brändisi faneista

Taloudellisesti epävarmoina aikoina kuluttajien brändilojaliteetti tunnetusti laskee. Uskollinen vanha asiakas on kuitenkin usein kannattavampi kuin sylillinen uusia, joten brändille lojaaleista asiakkaista kannattaa pitää kiinni erityisesti vaikeina aikoina. Asiakkaat, jotka aidosti fanittavat brändiäsi ovat vähemmän hintaherkkiä ja valmiita maksamaan suosikkibrändistään myös tiukempina aikoina.

Juuri kuluttajien sitouttamiseen vaikuttajamarkkinointi on erityisen tehokas keino – koska toisin kuin mainostaulu, vaikuttaja toimii vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa. Mikrovaikuttajien avulla tavoitat kustannustehokkaasti poikkeuksellisen sitoutunutta yleisöä ja pitkäjänteisellä brändilähettiläsyhteistyöllä voit kasvattaa asiakkaidesi uskollisuutta ja sitoutumista brändiin pidemmällä aikavälillä.

 

Hyödynnä kilpailijoiden hiljaisuus

Haastavina aikoina moni yritys leikkaa markkinoinnista, mikä jättää oven avoimeksi asiakkaiden houkuttelemiseen kilpailijan leiristä. Kun tutusta brändistä ei enää kuulukaan ja taloudellinen tilanne saa kuluttajat tarkastelemaan ostopäätöksiään kriittisemmin, on brändillä otollinen mahdollisuus voittaa itselleen isompaa markkinointiosuutta. Taloudellisesti epävarmoina aikoina kuluttajat etsivät usein suosikkituotteilleen edullisempia vaihtoehtoja tai ovat valmiita vaihtamaan brändiin, joka lupaa parempaa arvoa rahalle.

Kuuntele siis kilpailijoitasi tarkalla korvalla – kilpailijoiden hiljaisuus voi antaa ainutlaatuisen tilaisuuden nostaa oman brändisi näkyvyyttä kuluttajien silmissä. Toisaalta sama pätee myös toisinpäin: hiljentämällä omaa markkinointiasi voit tarjoilla asiakkaita kilpailijalle kultaisella lautasella.

 

Rakenna brändiä pitkällä aikavälillä 

Taloudellisen tilanteen tiukentuessa houkutus keskittyä pelkkiin taktisiin toimenpiteisiin ja nopeisiin tuloksiin voi olla kova. Tutkimusten mukaan taantumasta selviytyvät kuitenkin voittajina ne brändit, jotka jatkavat, tai jopa lisäävät, panostuksia brändimarkkinointiin. Vahva brändi suojaa tuulisissa tilanteissa, koska kuluttajat ovat maksamaan enemmän, silloin kun korkeammalle hinnalle löytyy perusteet. Ja vaikka tiukentuva taloustilanne saakin monet miettimään ostoksiaan perusteellisemmin, ei ostopäätöksiä silti tehdä täysin järjellä vaan tunteet pysyvät pelissä myös taantumassa.

Ostopolun loppupäähän panostaminen ei myöskään toimi, ellei alkupää ole jo kunnossa. Taktiset toimenpiteet voivat mennä hukkaan, jos brändisi tunnettuutta ei ole ensin rakennettu riittävälle tasolle. Vaikuttajamarkkinointi on osoittanut tehonsa paitsi brändin rakentamisessa ostopolun alkupäässä, myös loppupään myynnin ajurina erityisesti Gen Z ja milleniaalien kohderyhmässä.

 

Huomioi muutos kuluttajien käyttäytymisessä

Epävarmassa markkinatilanteessa kuluttajien asenteet ja käytös muuttuvat. Asiakkaiden hintatietoisuus kasvaa ja varsinkin suuremmissa hankinnoissa laadun ja lisäarvon perustelemisesta tulee entistäkin tärkeämpää. Ravintolaillalliset vaihtuvat kotikokkailuun, alennuksia metsästetään haukan lailla ja tutulta brändiltä toivotaan tilannetajua.

Nyt onkin hyvä hetki laittaa kohderyhmät kuntoon ja ottaa tarkasteluun niin markkinoinnin mix kuin viestien vaikuttavuus. Onko asiakkaiden ostomotiiveissa tapahtunut muutoksia? Mitataanko tuloksia varmasti oikeilla mittareilla? Entä millä viesteillä juuri sinun brändisi voi erottua joukosta muuttuneessa markkinatilanteessa?

 

Miksi juuri vaikuttajamarkkinointi taantumassa?

Panostaminen markkinointiin ja brändin rakentamiseen taloudellisesti haastavina aikoina siis selvästi kannattaa, mutta miksi se pitäisi tehdä juuri vaikuttajamarkkinoinnin keinoin? Tässä kuusi syytä, miksi vaikuttajamarkkinointi taantumassa voi olla brändisi salainen ase.

 

  1. Kuluttajat luottavat vaikuttajiin 

Vaikuttajien suosituksiin luotetaan tutkitusti enemmän kuin brändin omaan mainontaan – ja eurojen ollessa tiukassa luottamuksesta tulee entistäkin tärkeämpää. Kuluttajat harkitsevat ostoksiaan tavallista tarkemmin ja ovat vähemmän valmiita ottamaan riskejä, jolloin luotettavien tuotesuositusten arvo kasvaa.

Erityisesti mikrovaikuttajia pidetään uskottavina ja heidän suosituksiinsa luotetaan vahvasti.

 

  1. Sitouttavaa sisältöä kustannustehokkaasti

Vaikuttajamarkkinoinnin vahvuus on sen sitouttavuudessa – vaikuttajien sisältöjen parissa viihdytään ja vietetään aikaa. Hyödyntämällä vaikuttajan tuottamaa sisältöä mahdollisimman monipuolisesti saat parhaan hyödyn irti sisällön sitouttavuudesta myös brändin omissa kanavissa.

Jakamalla vaikuttajien tekemät julkaisut brändisi sometileillä saat ikään kuin kaupan päälle ammattilaisen tuottamaa sisältöä omaan someen – ja se todennäköisesti sitouttaa huomattavasti paremmin kuin brändisi oma somesisältö.

 

  1. Tunteita herättävät tarinat rakentavat brändiä

Vielä budjettiakin tärkeämpää markkinoinnin tehokkuudelle on laadukas luova. Tehokkain tapa rakentaa brändiä on tarinallinen, tunteita herättävä sisältö, mieluiten vielä videomuodossa. Vaikuttajamarkkinoinnissa tuote tai palvelu tuodaan esille usein juuri vaikuttajien omien, aitojen tarinoiden kautta, jolloin sisältö herättää perinteistä mainontaa paremmin huomiota ja jää kuluttajan mieleen.

Videotuotantoon saa myös helposti kulumaan pitkän pennin, mutta vaikuttajien avulla tarinat saadaan tuotua esille viihdyttävästi, koskettavasti ja kustannustehokkaasti.

 

  1. Aitous & samaistuttavuus

Aitous on vaikuttajamarkkinoinnin kantava voima, ja taantumassa se tarjoaa vielä tavallistakin enemmän mahdollisuuksia. Siinä missä brändin voi olla haastavaa huomioida kuluttajien tiukka taloustilanne omassa viestinnässään, on vaikuttaja usein ihan tavallinen, samaistuttava tyyppi, joka kohtaa arjessa samoja haasteita kuin seuraajansa.

 

  1. Kohdennuksella enemmän irti tiukasta budjetista

Epävarmoina aikoina sosiaalisen median käyttö lisääntyy ja kuluttajat viettävät enemmän aikaa netissä, mutta markkinoinnin kohdennus digikanavissa voi kuitenkin olla haastavaa. Vaikuttajien ympärille kerääntyvät yleisöt perustuvat usein yhteisiin kiinnostuksen kohteisiin, joten vaikuttajamarkkinoinnilla voit varmistaa, että viestisi tavoittaa juuri oikean kohderyhmän.

 

  1. Arvo näkyville arjessa

Kuluttajat miettivät nyt ostopäätöksiään todella tarkkaan, eikä pelkkä tuotteen ominaisuuksien hehkuttaminen riitä joukosta erottumiseen. Vaikuttajien kautta pääset näyttämään konkreettisesti tuotteen tai palvelun tuoman arvon asiakkaalle, tavallisen ihmisen arjessa.

 

Mietitkö, miltä näyttää tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi taantumassa? Tai miten ja miksi vaikuttajamarkkinointiin kannattaa panostaa? Ota yhteyttä Indieplacen myyntiin, niin suunnitellaan yhdessä juuri sinun brändillesi sopiva kokonaisuus!

Picture of Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish