Indieplace kehälogo valkoinen

IGTV ja vaikuttajamarkkinointi – vuosisadan rakkaustarina vai floppi jo syntyessään?

Tässä artikkelissa pohdimme IGTV:n tarjoamia mahdollisuuksia vaikuttajamarkkinoinnin kentällä. Jääkö IGTV vain YouTuben syrjäyttämisen haaveiluksi vai siirtyykö vaikuttajamarkkinointi yhä kiinteämmin Instagramin alustoille?

Instagram lanseerasi kesäkuussa mobiilivideoiden jakoon ja katseluun suunnitellun IGTV:n. Käyttäjät voivat luoda sovellukseen omia kanavia, jotka löytyvät myös suoraan käyttäjän Instagram-profiilista.

Mitä Instagramin uusi ulottuvuus merkitsee vaikuttajamarkkinoinnille?

IGTV tarkoittaa, että vaikuttajilla on enemmän annettavaa seuraajilleen. Sovellus on tervetullut lisä etenkin vaikuttajille, joiden seuraajat toivoisivat videosisältöä, mutta jotka ovat arkailleet tubekanavan perustamista. Nyt vaikuttajien ei tarvitse ottaa haltuun useampaa alustaa, vaan sitoutuneet seuraajat ovat jo valmiina Instagramissa odottamassa hyvää sisältöä.  IGTV kannattaa ottaa käyttöön, jos on kokenut YouTuben sisäisen kovan kilpailun hankaloittavan oman kanavan näkyvyyttä.

Kaupalliset yhteistyöt ovat jo tiiviisti yhdistyneet vaikuttajien blogeissa, Instagramissa ja Insta Storiesissa. Sisältöjen keskinäinen linkkaaminen on tehty saman sovelluksen sisällä vielä helpommaksi: vaikuttajilla on mahdollisuus markkinoida IGTV:n sisältöjä omassa feedissään, Insta Storieseissa ja yksityisviesteillä. Myös alle 10 000 seuraajan mikrovaikuttajilla on mahdollisuus käyttää Insta Storiesin swaippaus-toimintoa IGTV:n sisältöjen jakeluun.

Kyselytutkimuksen mukaan Instagram on vaikuttajille mieluisin kanava käyttää: jopa 82 % vaikuttajista nimeää sen suosikkisovelluksekseen. IGTV:n voi siis ennustaa laajentavan monikanavaisten kaupallisten yhteistöiden mahdollisuuksia.

IGTV ja vaikuttajamarkkinointi voivat parhaimmillaan muodostaa aidon ja laadukkaan brändisisällön jakelun laajalle yleisölle.

Syrjäyttääkö IGTV YouTuben videoiden valtiaana?

Kuka olisi uskonut Insta Storiesin menevän Snapchatin ohi niin lyhyessä ajassa, joten miksei sama voisi tapahtua myös IGTV:n ja Youtuben kanssa? IGTV:n radikaalein ero YouTubeen on pystysuuntaan kuvatut videot. Tämä eroavaisuus tarkoittaa samalla sitä, että vaikuttajat eivät voi jakaa samaa sisältöä YouTubeen ja IGTV:seen.

Toistaiseksi IGTV:ssä ei ole ollut mainoksia, joten moni tubettaja saattaa mainostulojen takia suosia jatkossakin YouTubea videosisällön jakeluun. Aika näyttää, kuinka Instagram vastaa tähän haasteeseen.

IGTV ja vaikuttajamarkkinointi – kuka ehtii ensin?

Vaikuttajat ovat jo alkaneet tuottaa sisältöjä IGTV:seen, ja myös monet mediat ja brändit ovat ottaneet uuden tulokkaan innolla vastaan. Early adopterseille tämä onkin loistava tilaisuus asettaa  kaupallisten yhteistöiden taso korkealle IGTV:ssä. Kanavassa toimivat todennäköisesti parhaiten sisällöt, jotka kiinnostavat muutenkin vaikuttajan seuraajia.

Ainakin nämä konseptit toimivat IGTV:ssä ja ovat myös helposti yhdistettävissä osaksi vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta:

Meikkitutoriaalit

YouTubessakin supersuositut meikkiopastusvideot ovat hedelmällinen keino markkinoida kosmetiikkaa. Instagram-julkaisun ja IG Storiesin yhdistäminen kosmetiikkakampanjassa on toimiva combo, mutta IGTV:n pidemmät videot tarjoavat mahdollisuuden seurata meikkilookin valmistumista autenttisemmin.

Treeniohjeet

Instagram on fitness-buumin alkulähde, joten treenivideoille löytyy varmasti yleisöä myös IGTV:ssä. Urheilulliseen elämäntapaan sopivat brändit tulevat luonnollisesti esiin videoilta ja vaikuttaja voi tuottaa seuraajia vahvasti sitouttavia sisältöjä treenivinkeistä kiinnostuneille seuraajilleen.

Podcastit

Harvalta on jäänyt huomaamatta vaikuttajien tekemien podcastien suosion räjähdysmäinen kasvu viime vuosina. IGTV voi toimia myös alustana podcastien jakelulle, jos nauhoituspätkän samalla videoi.

Matkaoppaat

Matkustukseen keskittyvät tilit ovat Instagramin suurimpia ja visuaalisimpia. Epäilemättä myös matkavideoille voisi olla kysyntää IGTV:n puolella. Lyhyet matkaoppaat ovat paitsi inspiroivaa, mutta myös hyödyllistä sisältöä, jota seuraajat arvostavat.

Shopping haul/unboxing

Kukapa ei rakastaisi vanhaa kunnon ostosten esittelyä? Pakettien avaamisvideot eli unboxing-videot ovat tuttuja etenkin Insta Storiesista. Suosittu formaatti toimii myös IGTV:n puolella tarjoten vaikuttajille vaivattoman tavan nostaa esiin tuotteita suosikkibrändeiltään.

Vanessa Weckström

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish