Instagram Live – kuinka hyödyntää livestreamia vaikuttajamarkkinoinnissa?

Miten Instagram Live -lähetyksiä voi hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnissa?

Instagramin livelähetykset ovat lyöneet itsensä läpi viimeistään tänä keväänä, mikä on näkynyt paitsi aiempaa luovempien sisältökonseptien suunnittelussa myös markkinoijien kiinnostuksen heräämisessä uutta vaikuttajamarkkinoinnin tekemisen muotoa kohtaan. Koska Instagram Live on alan kuumin peruna, kokosimme ytimekkään tietopaketin livestreamin sijaan artikkelin muotoon.

Vaikuttajamarkkinointi on mennyt liveksi

Vaikka Instagram Live on ollut osa sovellusta jo vuodesta 2017, ei sen käyttö ole herättänyt vaikuttajien keskuudessa pöhinää ennen tätä kevättä. Kotiin sulkeutuminen on vaatinut myös vaikuttajia virittämään luovuutensa uudelle tasolle ja heittäytymään livelähetysten vietäväksi.

Oletkin ehkä jo puuhastellut keittiössä kokkaamassa uppomunia, kuunnellut nuoruusajan päiväkirjojen lukemista, treenannut hiki hatussa olohuoneessa tai osallistunut teknobileisiin kännykän näytön välityksellä – Instagram Live -lähetysten mahdollisuudet ovat lähes kosmiset.

Vaikuttajamarkkinointi on alana ketterä kuin kärppä, joten ei ole ihme, että myös ensimmäiset kaupalliset yhteistyöt ovat ottaneet Instagram Liven omakseen. Erityisesti elintarvikebrändit ovat olleet vahvoilla live-kokeilujen suhteen, mutta livestreamien kumppaniksi sopivat hyvin liven aiheesta riippuen monen muunkin alan toimijat. Livelähetykset taipuvat mainiosti myös lanseerauksiin ja tapahtumiin, mutta liveä ei kannata kuitenkaan lähteä tekemään vain tekemisen ilosta – livelähetys vaatii suunnittelua ja konseptointia siinä, missä muukin vaikuttajamarkkinointi.

Instagram Live -lähetykset ovat kasvattaneet suosiotaan vaikuttajien keskuudessa.

Instagram live pikakelauksella

Instagram livessä voi jakaa maksimissaan yhden tunnin kestäviä livevideoita reaaliaikaisesti. Livelähetyksen päätyttyä livevideo ei tallennu automaattisesti, joten se ei ole nähtävissä enää livelähetyksen jälkeen, ellei sitä jaa päättymisen jälkeen Instagram Storiesiin.

Myös Instagram liveissä toteutetuissa kaupallisissa yhteistöissä tulee olla kaupallisen yhteistyön merkintä. Tämän voi tehdä livelähetyksen aloittamisen jälkeen lisäämällä kommentin ”Kaupallinen yhteistyö @yritys kanssa” ja kiinnittämällä kommentin näyttöön. Tämän lisäksi livelähetyksen alussa on hyvä mainita suullisesti kaupallisesta yhteistyöstä.

Vuorovaikutus seuraajien kanssa on liven koossa pitävä liima

Seuraajat saavat ilmoituksen livelähetyksen alkamisesta, jolloin he tietävät hakeutua katsomaan lähetystä.

Kaikista livelähetykseen liittyvistä katsojista tulee liven kommenttivirtaan ilmoitus, joka näkyy niin liven aloittaneelle käyttäjälle kuin muillekin videon katselijoille. Livelähetystä seuraavat katsojat voivat kommentoida ja tykätä livevideosta samaan tapaan, kuin muistakin Instagram-julkaisuista. Livelähetyksen seuraajat pystyvät myös halutessaan jakamaan videon.

Livelähetyksen voi toteuttaa myös yhdessä toisen käyttäjän kanssa: tällöin toiselle henkilölle lähetetään kutsu liittyä liveen kesken katselun.

Instagram Liven statistiikat: mitä voidaan mitata?

Livelähetystä jakaessa ruudun toisella puolella olevien katsojien määrä näkyy ajantasaisena ruudun oikeassa yläkulmassa. Livelähetyksen päätyttyä ruutuun ilmestyy kuva liven statistiikoista: kuvankaappausote kannattaa siis ottaa valmiiksi heti liven päättyessä.

Jos liven jakaa sen päättymisen jälkeen Instagram Storiesiin, kannattaa lopullinen katsojamäärä tallentaa vielä sen jälkeen, kun live on ollut Storiesissa 24 tuntia.

Poimi talteen vinkit onnistuneeseen Instagram Live -lähetykseen:

  • Seuraajille on hyvä ilmoittaa tulevasta livelähetyksestä esimerkiksi muutamaa päivää ennen h-hetkeä
  • Kokkauslivessä valmistettavaan herkkuun tarvittava ostoslista kannattaa jakaa seuraajille etukäteen, jotta he ehtivät hankkia tarvittavat ainekset ajoissa
  • Tarkista ennen liven aloittamista, että puhelimen akku on täynnä
  • Puhelin kannattaa yhdistää wi-fi-verkkoon ja kytkeä lentokonetilaan ennen livelähetyksen aloittamista, jolloin nettiyhteys toimii, mutta mahdolliset puhelut ja viestit eivät häiritse livesi nauhoittamista
  • Parhaimman laadun takaamiseksi suosittelemme jalustan ja ulkoisen mikrofonin hyödyntämistä, jotta kuva on mahdollisimman stabiili ja ääni kuuluu selkeästi

Kiinnostavatko Instagram liven mahdollisuudet, houkutteleeko uusi tekemisen tapa? Indieplacen tiimi on valmiina vastaamaan Instagram Live -toteutuksia koskeviin kysymyksiin ja konseptoimaan yhdessä vaikuttajien kanssa timanttisia livelähetyksiä nyt ja tulevaisuudessa.

Amanda Laine, Project Coordinator & Vanessa Weckström, Content Manager