Koronavirus lisää ruutuaikaa: vaikuttajat tarjoavat hengähdyshetken karanteenin keskelle

Mitä koronavirus merkitsee vaikuttajamarkkinoinnille?

Koronaviruksen aiheuttama kriisi tulee testaamaan kaikkien rajoja ja sietokykyä, mutta meillä on vahva usko yhdessä tekemisen voimaan. Vaikuttajamarkkinoinnilla on nyt mahdollisuus todistaa arvonsa, kun kuluttajat kääntyvät enenevissä määrin vaikuttajasisältöjen puoleen.

Tämä artikkeli auttaa sinua ymmärtämään, miten koronaviruksen vaikutukset näkyvät vaikuttajasisältöjen kulutuksessa ja miten vallitsevassa tilanteessa voi hyödyntää vaikuttajasisältöjä vastuullisesti.

Mihin markkinoijan kannattaa keskittyä?

Jos istut wc-paperia tuottavan yrityksen markkinoinnin kulmahuoneessa, onneksi olkoon – kollektiivinen pelko ja hamstraajat ovat tehneet työsi puolestasi. Mutta jos et ole yhtä onnekkaassa asemassa, on aika heittäytyä luovaksi. Kuinka yrityksesi voi hyödyntää voimavarojaan kuluttajia kiinnostavan, auttavan ja viihdyttävän sisällön tarjoiluun?

Leikkurin läpi käyneiden markkinointibudjettien jäädyttämisen sijaan yritysten kannattaa nyt keskittyä brändinrakennukseen ja arvomaailmansa toteuttamiseen. Lyhytaikaisten markkinointisysäysten sijaan kannattaa pitää katse tiukasti pitkän aikavälin tavoitteissa ja suhteuttaa markkinoinnin toimenpiteet osaksi laajempaa kokonaisuutta.

Markkinointiviestien sävyllä on väliä aina, mutta erityisesti nyt. Kun kuluttajat toivovat hienotunteista, autenttista ja hyödyllistä sisältöä, ovat vaikuttajat voimavara, jota ei kannata unohtaa.

Koronavirus ja vaikuttajamarkkinointi: mitä nyt kannattaa tehdä?

 

Miksi vaikuttajasisällöt ovat nousussa juuri nyt?

Kuluttajat kääntyvät nyt vaikuttajien puoleen etsiessään tietoa, viihdettä ja sosiaalista yhteyttä. Neljän seinän sisälle suljetut ihmiset viettävät aikaa älypuhelimillaan nyt enemmän kuin koskaan. Vaikuttajamarkkinointitoimisto Izean toteuttaman tutkimuksen mukaan 66 prosenttia sosiaalisen median käyttäjistä uskoo somekäyttönsä lisääntyvän kotona vietetyn ajan kasvaessa. Vain 3 prosenttia kokee sen vähenevän.

Vaikeina aikoina kuluttajat haluavat saada suosituksia ensisijaisesti luottamiltaan henkilöiltä: Izean tutkimuksen perusteella 86 prosenttia kuluttajista uskoo vaikuttajamarkkinoinnin olevan paras keino tavoittaa koronaviruksen koteihinsa eristämät kuluttajat. Myös Dentsu Aegis Network suosittelee artikkelissaan vaikuttajien hyödyntämistä.

Ruutuajan kasvun aiheuttama kävijäpiikki näkyy myös blogidatassamme: erityisesti postausten parissa vietetty aika on kasvussa. Blogiportaalien sivunäytöt ovat kasvaneet 20%, suoraan blogeihin saapuva liikenne on kohonnut 18,5% ja somekanavien kautta tuleva liikenne on puolestaan noussut 10%.

Luetuimpia blogipostauksia ovat olleet vallitsevaan tilanteeseen tavalla tai toisella viittaavat sisällöt: vaikuttajien vinkit kotipäiville ja henkilökohtaiset kokemukset koronaviruksesta.

Koronavirus ja vaikuttajamarkkinointi: mitä tilanteessa kannattaa tehdä?

Millaiselle sisällölle on kysyntää?

1. Kannusta pysymään kotona

#Stayathomeclub-sisältö on juuri nyt yhteiskunnallisesti äärimmäisen tärkeää. Tilanne on ainutlaatuinen, ja moni opettelee pyörittämään arkea ja luomaan rutiineita uuden edessä. Millä tavoin yrityksesi voi auttaa riskiryhmiä pysymään kotona: voisivatko vaikuttajat esimerkiksi ohjeistaa seuraajiaan käyttämään verkkopalvelua tai lähettää tuotteita niitä eniten tarvitseville?

2. Motivoi suojautumaan

Onko mahdollista rummuttaa vielä lisää käsienpesun ja sosiaalisen etäisyyden merkitystä? Luovuus kannattaa nyt ohjata sen miettimiseen, miten brändisi voi auttaa ihmisiä pysymään terveenä.

3. Luo yhteisöllisyyttä

Vaikuttajat ovat mukautuneet tilanteeseen ja luoneet lyhyessä ajassa uusia tapoja koota seuraajajoukkojaan yhteen esimerkiksi Instagram-liven avulla. Onko yrityksesi tuotteen tai palvelun ympärille mahdollisuus luoda kuluttajia yhdistävää sisältöä tai haastetta?

4. Viihdytä

Vakavan sisällön keskellä kaivataan kipeästi viihdyttävää ja humoristista sisältöä. Kaikki keinot vähentää ihmisten ahdistusta kannattaa ottaa käyttöön – ihmiset ymmärtävät kyllä tilanteen vakavuuden, vaikka väliin tarjottaisiinkin vähän iloa synkän uutisvirran sekaan.

5. Auta

Moni pienyritys ja kuluttaja on taloudellisesti vaikean tilanteen edessä, ja rahaongelmien pilvi häilyy horisontissa, jollei ole jo realisoitunut. Voiko yrityksesi tehdä yhteistyötä pienempien tekijöiden kanssa tai tarjota apua talousymmärrykseen?

6. Tuota sisältöä

Peruuntuiko ulkomaan kuvauskeikka tai vaativatko kuvausjärjestelyt liikaa resursseja? Älä unohda, että vaikuttajat ovat myös ammattimaisia sisällöntuottajia, jotka pystyvät hoitamaan kuvatuotannon kotoa käsin.

Miten juuri me voimme olla avuksi?

Vaikka nyt tilanne voi tuntua ylitsepääsemättömältä ja paniikkinapin painaminen houkuttaa, on hyvä pitää mielessä, että olosuhteet tulevat vielä helpottamaan. Ja kun aika koittaa, muistavat kuluttajat ne brändit, jotka ovat olleet läsnä vaikeinakin aikoina.

Me luotamme siihen, että vaikuttajat ja brändit yhdessä voivat hyödyntää luovuuttaan tarjotakseen seuraajille hengähdystaukoja ja elämää helpottavia vinkkejä kaaoksen keskellä. Koko Indieplacen tiimi on valmiina auttamaan, jos haluat ideoida vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia toimia hyväntekijänä.

Vanessa Weckström, Content specialist