Vaikuttajien valinta: älä osta vain naamakertoimen perusteella

Vaikuttajien valinta on usein vaikuttajamarkkinoinnin liikkeelle paneva voima, vaikka sen pitäisi tulla kuvioihin vasta myöhemmin.

”Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu lähtee liikkeelle oikean vaikuttajan valinnasta.”

Onko edellinen väittämä mielestäsi [ ]totta vai [x]tarua?

Me Indieplacella haluamme kääntää edellä kuvatun asetelman päälaelleen: yhteistyö käynnistyy aina strategisesta suunnittelusta, jolloin vaikuttajien valinta astuu kuvioihin vasta, kun sen aika on.

Vaikuttajien valinta vasten kasvoja

Emme halua vähätellä brand matchin merkitystä, mutta ammattitaitoisinkin vaikuttaja voi olla ”just another pretty face” ilman vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuden huolellista suunnittelua.

Markkinointipäättäjillä saattaa olla tapana valita markkinointitoimenpiteitä omien mieltymystensä pohjalta. Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun markkinointipäättäjä ei itse kuulu tavoiteltavaan kohderyhmään, mutta perustaa silti vaikuttajavalinnat henkilökohtaisiin tuntemuksiinsa. Siksi vaikuttajamarkkinoinnissa on hyvä konsultoida asiantuntijaa, joka subjektiivisena valitsee yhteistyön tavoitteisiin nähden parhaat vaikuttajat.

Myös paljon oleellista kohderyhmä- ja kampanjadataa voi jäädä varjoon, kun valitaan vaikuttajia vain imagon perustella. Vaikuttajia oman asenteen perusteella valitseva ei aina ymmärrä kyseenalaistaa ihailemansa vaikuttajan historiadataa ja hänen kohdeyleisönsä mieltymyksiä.

Vaikuttajien valinta on usein vaikuttajamarkkinoinnin liikkeelle paneva voima, vaikka sen pitäisi tulla kuvioihin vasta myöhemmin.

Miksi ostaisit vain yhden naaman, kun voit saada strategisen suunnittelun ja konseptoinnin samassa pakettissa?

Ilman suunnitelmallisuutta ja konseptointia vaikuttajien avulla välitetty viesti ja yhteistyön konsepti voi olla pirstaloitunut: jos yrität koota liian erilaisista palasista kokonaisuuden, siitä ei tule palapeliä. Vaikuttajamarkkinointitoimisto luo ideoille kattokonseptin ja ohjeistaa vaikuttajat toteuttamaan sisällöt luovan idean mukaisesti. Yksittäisiä naamoja valitessa kiteytetyinkin konsepti saattaa hukkua käytännön asioiden sekametelisoppaan.

Kun strateginen suunnitelma on vakaalla pohjalla ja yhteistyön tavoitteet tasaisena perustana, voidaan eri vaikuttajista muodostaa kokonaisuus, joka on neliöitään suurempi.  Meillä vaikuttajien valinta pohjautuu 10 vuoden dataan ala- ja vaikuttajakohtaisista kampanjatuloksista, joiden avulla voimme muodostaa aidosti vaikuttavimman kombinaation. Samasta lähteestä tuleva data on myös vertailukelpoisempaa niin vaikuttajien valinnassa kuin raportoinnissa.

Kun samat toimijat ovat mukana alusta loppuun saakka, voidaan tuotantoa optimoida läpi koko prosessin. Vaikuttajien valinta yksitellen moninkertaistaa työvaiheita ja -tunteja suhteessa avaimet käteen -ratkaisun ostamiseen. Kun ohjat ovat yhden toimijan käsissä, onnistuu yhteistyön koordinointi kustannustehokkaasti.

Tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen on taiteenlaji, jossa asiantuntijatiimimme on kehittänyt linjojaan jo vuosia. Jos haluat kuulla lisää strategisen vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluprosessista, ota yhteys Indieplacen myyntiin.

Vanessa Weckström, Content specialist