Indieplace täytti marraskuussa pyöreitä vuosia ja sen kunniaksi teimme katsauksen vuosikymmenen merkittävimpiin vaikuttajamarkkinoinnin suuntauksiin. 10 vuotta vaikuttajamarkkinointia on osoittanut, että trendit tulevat ja menevät, mutta samat peruspilarit säilyvät vuodesta toiseen: vaikuttajasuhteiden ylläpitäminen, asiakasymmärrys ja dataan pohjautuva tuotantoprosessi.
2009
Yritykset ovat huomanneet blogien potentiaalin ja alkaneet lähettää bloggaajille tuotteita sekä kutsuja tilaisuuksiin toivoen saavansa näkyvyyttä. Muotiin, kauneuteen ja hyvinvointiin keskittyvä Indiedays-blogiportaali perustetaan. Indiedays on Suomen ensimmäisen blogiportaali, jossa bloggaajat saavat palkkaa julkaisu- ja lukijamäärien perusteella.
Bloggaajia yhdistävä alusta mahdollistaa yrityksille aikaisempaa järjestelmällisen mainostamisen blogeissa. Tämän päivän vaikuttajamarkkinoinnin siemen on kylvetty.
2010
Brändeiltä suoraan tulevat viestit menettävät uskottavuuttaan, mutta bloggaajat onnistuvat vangitsemaan seuraajakuntansa huomion ja luottamuksen jakamalla samaistuttavaa sisältöä. Vähän kerrallaan vaikuttajien rooli tuotteiden ja palveluiden suosittelijana vahvistuu. Lokakuussa 2010 Indiedays-portaaliin kuuluu 24 bloggaajaa.
2011
Indiedays-blogiportaalilla on viikossa lähes kolme kertaa enemmän uniikkeja vierailijoita kuin yhdelläkään naisten- tai muotilehden verkkojulkaisulla.
Vaikuttajat alkavat ymmärtää, kuinka suuri vaikutus heillä on seuraajakuntaansa – ja myös mainostajat ovat huomanneet sen. Sosiaalisen median mainonnan pyörät alkavat rullaamaan aikaisempaa kovempaa ja markkinoinnin uusi aika alkaa.
2012
Blogien kuvat on otettu pääasiassa digipokkareilla. Olympus alkaa järjestelmällisesti kouluttamaan vaikuttajia ottamaan parempia kuvia peilittömillä järjestelmäkameroilla ja pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön ansiosta syntyy käsite ”blogikamera”. Display-mainonta jyllää blogiportaalien mainospaikoilla. Tältä näytti Suomen lifestyle- ja muotiblogiskene vuonna 2012.
2013
Instagramin suosio kasvaa myös Suomessa ja sitä aletaan hyödyntää osana blogiyhteistöitä. Mainonnan tunnistettavuus herättää keskustelua: kilpailu- ja kuluttajavirasto teki marraskuussa linjauksen mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa.
Suomen suurimmat vaikuttajatapahtumat Blogger’s Inspiration Day ja Indiedays Blog Awards järjestetään ensimmäisen kerran.
2014
Kampanjasivujen rakentaminen vaikuttajamarkkinointikampanjoiden yhteyteen on trendien aallonharjalla. Vaikuttajien suosittelemat tuotteet nousevat nopeasti hiteiksi, jotka myydään loppuun.
2015
Vaikuttajamarkkinointi oli vuonna 2015 kansainvälisesti kaikista nopeimmin kasvava markkinointikanava. Indiedaysin omistajuus siirtyy pohjoissuomalaiselle mediayhtiö Kaleva Medialle.
2016
Kysyntä vaikuttajamarkkinointia kohtaan on kasvanut. Yhteistöissä mennään kuitenkin edelleen sisältö ja näkyvyys edellä, data perässä. Snapchat on kohonnut kiinnostavaksi uudeksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi erityisesti nuoremman kohderyhmän kohdalla. Kaleva Media ostaa blogiportaali Blogirinki Median.
2017
Vaikuttajamarkkinoinnissa puhaltavat uudet tuulet: kiinnostus brändilähettiläsyhteistöitä kohtaan kasvaa ja tietoisuus mikrovaikuttajista herää. Vaikuttajamarkkinointi on saavuttanut kulminoitumispisteensä – enää pelkkä tuotteiden lähettäminen vaikuttajille näkyvyyden toivossa ei riitä. Brändit etsivät luovempia konsepteja ja strategisempaa lähestymistä vaikuttajamarkkinoinnin kumppaneiltaan.
Indiedays ja Blogirinki Media yhdistyvät ja muodostavat vaikuttajamarkkinointitoimisto Indieplacen.
2018
Monet vaikuttajat tuovat kaupallisen sisällön lisäksi esiin arvojensa kannalta tärkeitä aiheita ja pohtivat vastuutaan vaikuttajana, esimerkiksi somekiusaamisen, yksinäisyyden ja ilmastonmuutoksen kannalta. Feikkiseuraajat ja robottivaikuttajat nostivat alan sisäiseen keskusteluun somen pimeän puolen.
Instagram Storiesista on tullut kiinteä osa Instagram-kampanjoita, sillä se tarjoaa samassa kanavassa uudenlaisen vuorovaikuttavan ja tarinallisen kerronnan muodon.
2019
Vaikuttajat ovat laajentaneet reviiriään perinteisinä pidettyjen kanavien, kuten blogien, Instagramin ja YouTuben rinnalle. Podcastit ovat nousseet ilmiöiksi vaikuttajien keskuudessa ja nuorison suosima kanava TikTok synnyttää uutta vaikuttajasukupolvea.
Strateginen suunnittelu ja tulosten mitattavuus ovat avaimet onnistuneeseen yhteistyöhön. Parhaimpiin tuloksiin vaikuttajamarkkinoinnissa päästään pitkäaikaisella kumppanuusmallilla.
Tunnemme vaikuttajamarkkinan kuin omat taskumme. Ja vaikuttajat tuntevat meidät. Vuosikymmenen asiantuntijuus ja data tukenamme suunnittelemme ja toteutamme strategista vaikuttajamarkkinoinintia, joka tavoittaa ja vaikuttaa. Vuosi vuodelta paremmin, tehokkaammin ja tavoitteellisemmin.
Vanessa Weckström/Content Specialist