Miksi Instagram piilottaa tykkäykset ja mitä se merkitsee vaikuttajamarkkinoinnille?

Instagram piilottaa tykkäykset: mitä se tarkoittaa vaikuttajamarkkinnoinille?

Näyttää vahvasti siltä, että monen vaikuttajan pahin painajainen on toteutumassa: Instagramin huhtikuussa 2019 alkanut testi piilottaa tykkäykset kuvista laajeni vuoden lopulla maailmanlaajuiseksi. Tässä artikkelissa teemme ilmiölle ruumiinavauksen ja kerromme, mitä sinun pitää tietää Instagramin tykkäysmäärien piilottamisesta vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta.

Instagram piilottaa tykkäykset – pilottikokeilusta maailmanlaajuiseksi

Instagram aloitti tykkäyslaskurin piilottamisen kokeilunsa huhtikuussa Kanadassa. Uudistuksen jälkeen tykkäysmäärän sijaan Instagram-kuvassa on näkyvissä vain lista tileistä, jotka ovat painaneet sydäntä julkaisun kohdalla.

Testin tulokset osoittautuivat ilmeisen positiivisiksi, sillä kokeilu laajeni sittemmin Australiaan, Brasiliaan, Irlantiin, Italiaan, Japaniin ja Uuteen-Seelantiin. Marraskuusta lähtien tykkäyksiä on kadonnut myös Yhdysvalloissa Instagramin kotimarkkinalla, ja alusta vahvisti laajentavansa kokeilun maailmanlaajuiseksi.

Katoamisilmoituksia hukassa olevista suosion mittareista on tehty nyt jo Suomessakin. Toistaiseksi tykkäysmäärät ovat kuitenkin piilossa vain osalta Instagramin käyttäjäkuntaa.

Instagram piilottaa tykkäykset: mitä se tarkoittaa vaikuttajamarkkinoinnille?

Onko tykkäysten piilottaminen kaunis ajatus vai kaunisteltu puolitotuus?

Monet Instagramin käyttäjät tuijottavat tykkäysten määrää kuin kardiologit sydänkäyrää. Instagramin toimitusjohtajan Adam Mosserin mukaan muutoksessa on ensisijaisesti kyse sosiaalisen paineen vähentämisestä nuorten käyttäjien keskuudessa. Instagram piilottaa tykkäykset, jotta somessa olisi vähemmän kilpailua ja enemmän tilaa inspiroivalle sisällölle ja ihmisten yhdistämiselle.

Mutta onko Instagramin keksintö piilottaa tykkäykset kaunis ajatus vai kaunisteltu puolitotuus? Tykkäyslaskurien piilottaminen saattaa olla osa Facebookin suurempaa strategiaa, jonka taustalla voi olla myös jokin seuraavista syistä:

  • Facebookin uudelleenbrändäys vastuulliseksi yritykseksi
  • Facebook himoitsee palaa vaikuttajamarkkinoinnin budjettipiirakasta ja toivoo sen siirtyvän somemainonnan puolelle
  • Instagramin käyttäjät yritetään saada julkaisemaan enemmän sisältöä ja siten viettämään enemmän aikaa sovelluksen ja siten myös mainosten parissa
  • Toistaiseksi tilit näkevät omien julkaisujensa tykkäysmäärät, mutta on mahdollista, että analytiikkatyökalut muuttuvat jossain vaiheessa maksulliseksi esimerkiksi yritystileille

Pumppaako tykkäysten poistuminen uutta virtaa sovellukseen vai onko Instagram jo jatkoajalla?

Vastaanotto Instagramin shokkiuutisille on ollut kirjavaa. Monet vaikuttajat ovat luonnollisesti olleet huolissaan elinkeinonsa puolesta, eivätkä täysin turhaan: HypeAuditorin tekemän tutkimuksen mukaan testimaissa paljon seuraajia omaavien vaikuttajien tykkäysmäärät ovat laskeneet kokeilun alkamisen jälkeen.

Myös maailmantähdet ovat laukoneet mielipiteensä kokeilusta ja esimerkiksi Nicki Minaj on kertonut lopettavansa Instagramiin postaamisen, jos tykkäykset poistuvat. Megaluokan suunnannäyttäjien teoilla on somemaailmassa painoarvoa, mikä nähtiin Snapchatin osakkeiden syöksylaskussa Rihannan kritisoidessa sovelluksen mainosta.

Instagramin aiheuttama ahdistus, vertailu ja nettikiusaaminen ovat kuitenkin ilmeisiä ongelmia ja tämä on oikea suunta kohti vastuullisesti parempaa sosiaalisesta mediaa. Instagram on saanut testistään paljon positiivista palautetta, myös vaikuttajilta.

Instagram piilottaa tykkäykset: mitä se tarkoittaa vaikuttajamarkkinoinnille?

Miten tykkäysmäärien piilottaminen vaikuttaa alan toimijoihin?

Ei ole syytä saada rytmihäiriöitä tykkäysten poistumista odotellessa. Päinvastoin, tykkäysmäärien piilottaminen voi olla myös hyvä asia vaikuttajamarkkinoinnille: pelkkien tykkäysten sijaan vaikuttajavalinnat perustuvat relevantimpiin tekijöihin, kuten brand matchiin ja kohderyhmätietoon. Dataohjautuvilla vaikuttajamarkkinoinnin toimijoilla on kuitenkin edelleen pääsy myös vaikuttajien tykkäysmääriin sekä muuhun analytiikkaan julkaisujen takaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta tykkäysmäärien piilottaminen voikin olla ohitusleikkaus onneen. Sitoutumiseen perustuva suosio ja palkkion määräytyminen ovat saaneet alan kierteeseen, jossa metsästetään korkeampia tykkäysmääriä kyseenalaisin keinoin ja usein mainostettavan brändin kustannuksella. Kenties tykkäysten poistuminen ohjaa vaikuttajia julkaisemaan sisältöä, jolla on suurempi vaikutus yhteistyön laajempiin tavoitteisiin, kuten brändin tunnettuuteen tai myyntiin.

Muutos turhista mittareista kohti todellisten liiketoimintatavoitteiden mittaamista on koko alalle myönteinen suunta. Jos haluat keskustella vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuudesta valveutuneiden asiantuntijoiden kanssa, ota yhteyttä Indieplacen myyntiin.

Vanessa Weckström, Content Specialist