Indieplace kehälogo valkoinen

Hyödynnä sesonki! Markkinoijan tärpit loppuvuoden tärkeimpiin teemoihin ja tarjouspäiviin

Vuoden kaupallisin sesonki on täällä ennen kuin huomaatkaan. Loppuvuoden vaikuttajamarkkinointi kannattaa nostaa suunnittelupöydälle viimeistään nyt, sillä suosittujen vaikuttajien kalenterit täyttyvät nopeasti. Tässä artikkelissa otamme tähtäimeen loppuvuoden kiinnostavimmat teemat ja tarjouspäivät, joihin markkinoijan kannattaa tarttua!

Oikea-aikaisen vaikuttajamarkkinoinnin avulla teet täsmäiskun teemapäiviin ja saat brändisi tuotua luonnollisesti osaksi ajankohtaisia teemoja. Loppuvuosi on täynnä niin perinteisiä juhlia, taktisia tarjouspäiviä kuin kansanliikkeitä tärkeiden asioiden puolesta ja vaikuttajamarkkinointi vie viestisi kohderyhmälle autenttisesti ja kiinnostavasti – juuri oikeaan aikaan.

 

Miksi vaikuttajamarkkinoinnin valjastaminen teemapäiviin kannattaa?

  1. Sosiaalinen media on vahvasti ajassa kiinni – mitä ajankohtaisempi sisältö, sitä paremmin se usein toimii. Iskemällä kiinni sesongin teemapäiviin hyödynnät parhaiten orgaanisesti kasvaneen kiinnostuksen ja sitoutuneisuuden sisältöön. Esimerkiksi joulusesonkina vaikuttajien julkaisujen sitoutuneisuus voi olla jopa 12 % korkeampi kuin muina aikoina.
  2. Saat sitouttavaa sisältöä myös brändisi omiin kanaviin. Sesongit kannattaa muistaa myös brändin omassa sisältömarkkinoinnissa, ja vaikuttajien sisältöjä hyödyntämällä saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
  3. Teemapäivinä kuluttajat ovat jo valmiiksi ostohousut jalassa. Sesonkiaikoina etsitään tarjouksia sekä inspiraatiota ja tehdään erilaisia hankintoja lahjoista koristeisiin ja lomamatkoihin.

 

Loppuvuoden teemat ja tarjouspäivät, joihin vaikuttajamarkkinointi iskee:

Lokakuu

23.9.-31.10. Roosa nauha -kampanja alkaa jo syyskuun puolella ja jatkuu koko lokakuun. Rintasyövän vastaisesta työstä alkanut kampanja on laajentunut tukemaan syöpätutkimusta yleisemmin, ja moni brändi on lähtenyt mukaan myös omilla Roosa nauha -tuotteilla, joiden tuotosta osa lahjoitetaan syöpätutkimuksen hyväksi.

1.10.-31.10. Lihaton lokakuu. Koko lokakuun kestävä kampanja kannustaa lopettamaan kuukauden ajaksi lihansyönnin tai vähentämään sitä merkittävästi. Lokakuu on siis vuoden paras aika käyttää vaikuttajia uusien kasvisreseptien kehittämiseen tai kasvistuotteiden esiin nostamiseen.

1.10. Kansainvälinen kahvipäivä kutsuu nauttimaan kupposen kuumaa, jakamaan parhaita kahvihetkiä tai herkullisia leivonnaisreseptejä kahvin kaveriksi.

10.10. Maailman mielenterveyspäivänä pyritään lisäämään tietoisuutta mielenterveyteen liittyvistä asioista ja tukemaan mielenterveyden edistämistä.

11.10. Kansainvälinen tyttöjen päivä muistuttaa syrjinnästä, jota tytöt kohtaavat kaikkialla maailmassa ikänsä ja sukupuolensa takia. Aihe on lähellä monen vaikuttajan sydäntä, joten mikä olisikaan parempi aika muistuttaa tärkeästä aiheesta?

16.10.–29.10. Syysloma on ajankohtainen ja erityisesti lapsiperheelliset etsivät vinkkejä kotimaan matkailuun, reissuihin ja retkeilyyn.

20.10.–22.10. I love me -messut juhlistavat kauneus-, terveys- sekä lifestyle-aiheita.

23.10.-29.10. Reilun kaupan viikon tarkoituksena on muistuttaa, miten jokainen voi omilla kulutusvalinnoillaan vaikuttaa. Kulutusvalinnat ovat tällä hetkellä vaikuttajaskenen kuuma peruna, joka kiinnostaa myös kuluttajia.

25.10. Maailman pastapäivänä juhlistetaan pastaa sen kaikissa upeissa muodoissa.

31.10. Halloween on saanut Suomessa jalansijaa vuosi vuodelta vahvemmin. Suomalainen juhlinta on saanut vaikutteita Yhdysvalloista, ja siihen kuuluvat kiinteästi kurpitsalyhdyt, naamiaisasut sekä karkit ja kepposet.

 

Marraskuu

1.11.-30.11. Movember. Marraskuussa kasvatetaan kilpaa viiksiä miesten terveysongelmien tiedostamisen ja varainkeruun puolesta.

1.11. Pikkujoulukausi alkaa. Marraskuu on ihanteellinen aika jakaa vinkkejä juhlamuotiin ja –meikkiin sekä pikkujoulutarjoiluihin.

1.11. Maailman vegaanipäivä kannustaa kokeilemaan vegaanista ja kasvispainotteista ruokavaliota, ja on loistava hetki vegaanisten tuotteiden nostamiseen vaikuttajasisällöissä.

11.11. Singles Day eli sinkkujen päivä on kiinalaista perua oleva juhlapäivä, mutta myös maailman vilkkain ostospäivä. 11.11. osuu juuri sopivasti joulusesongin alkuun.

12.11. Isänpäivänä nostetaan liput salkoon isien kunniaksi. Mikä olisikaan parempi hetki valita yhteistyöhön isävaikuttaja?

23.11. Kiitospäivä on Yhdysvalloissa yksi vuoden tärkeimmistä juhlapyhistä. Viime vuosina myös Suomessa on alettu kiinnittää enemmän huomiota kiitospäivään.

24.11. Black Friday on tunnettu alennusmyynneistä ja vuoden kovimmista tarjouksista.

27.11. Cyber Mondayna alennusmyynnit valtaavat verkkokaupat. Viimeiset tarjoushintaiset joululahjahankinnat tehdään silloin!

 

Joulukuu

1.12.-23.12. Viime hetken joululahjavinkit toimivat vuosi toisensa jälkeen. Viime vuosina suosiotaan ovat kasvattaneet myös aineettomat lahjavinkit ja vastuullisuusaiheet.

1.12.-24.12. Joulukalenterit. Monet vaikuttajat ovat innostuneet pitämään seuraajilleen joulukalenteria, jossa jokaiseen postaukseen sisältyy jokin yllätys.

1.12.-25.12. Jouluruokailuun ja koristeluun haetaan eniten uusia ideoita juuri joulun alla. Myös erilaisten joulujen esiintuominen on noussut somessa lähivuosina.

6.12. Itsenäisyyspäivänä kippistellään kotimaan itsenäisyyden kunniaksi.

24.12.-31.12. Joulunaika on yksi vuoden odotetuimmista juhlista ja lomista. Joulun välipäivinä nautitaan herkullisesta ruoasta ja ajasta läheisten kanssa, mutta kuluttajat käyttävät joululomalla myös paljon sosiaalista mediaa.

26.12. Tapaninpäivänä valmistaudutaan jo joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.

31.12. Uusi vuosi otetaan vastaan kuplivalla ja ilotulitteilla. Samalla valetaan tinaa ja vannotaan uuden vuoden lupaukset – usein terveellisemmistä elämäntavoista.

Kuten huomaat, loppuvuoden kalenterissa on jokaiselle jotakin; perinteiset joulun juhlallisuudet ja alennusmyyntien kohokohdat, mutta samalla myös mahdollisuuksia liittää brändi yhteiskunnallisesti tärkeän asian puolestapuhujaksi.

 

Miten onnistua vaikuttajamarkkinoinnissa teemapäivinä?

  1. Aloita ajoissa ja suunnittele huolella. Vaikka joulukampanjoiden suunnittelu kesäloman kynnyksellä voi tuntua hullulta, niin loppuvuoden kalenterit täyttyvät syksyisin vauhdilla. Aloita siis vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu jo hyvissä ajoin, niin saat varmasti toivomasi tulokset.
  2. Panosta luovaan toteutukseen. Teemapäivinä some täyttyy sesonkiin liittyvistä sisällöistä, joten joukosta erottumiseen vaaditaan timanttisen toteutuksen lisäksi huomiota herättävä luova idea.
  3. Anna ohjat vaikuttajalle. Erityisesti teemapäivinä on tärkeä välttää päälle liimattua tai liian kaupalliselta vaikuttavaa sisältöä. Brändin omassa kanavassa tuotevetoinen lahjavinkkilista voi toimia, mutta vaikuttajan yleisö saattaa kaivata tunnepitoisempaa tarinallista sisältöä. Vaikuttaja tietää lopulta aina parhaiten, mikä hänen yleisöönsä vetoaa.
  4. Hyödynnä ostohalukkuus. Shoppailusesonkeina moni etsii tarjouksia, joten tarjoa kohderyhmällesi alennuksia, pistä arvonta pystyyn tai järjestä vaikuttajan kanssa verkkokauppaan ohjaava Live Shopping -tapahtuma.
  5. Eniten irti maksetulla mainonnalla. Teemapäivinä myös mainonnan määrä somessa kasvaa ja vaikuttajasisällöt toimivat tutkitusti perinteisiä somemainoksia paremmin. Saadaksesi kampanjalle parhaan ROI:n sisällön taakse kannattaa siis lisätä euroja.

 

Kaipaatko lisää ideoita, miten tuoda ajankohtaiset teemat ja tarjouspäivät osaksi vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelua? Suuntaa katse yhteystietoihin ja sovi tapaaminen asiantuntevan myyntitiimimme kanssa, niin suunnitellaan yhdessä brändillesi tehokas täsmäisku teemapäiviin!

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish