Lukuaika 3 minuuttia
Eläinvaikuttajat kasvattavat suosiotaan osana vaikuttajamarkkinointia, kun Instagram, Youtube ja muut somekanavat ovat tehneet nelijalkaisista ystävistämme varsinaisia superjulkkiksia. Luonnollisesti, eläinvaikuttaja on erinomainen yhteistyökumppani esimerkiksi eläinlääkäripalveluille, lemmikinruualle- tai leluille. Viime aikoina myös muut mainostajat, kuten Google, Mercedez Benz ja kosmetiikkabrändi Urban Decay, ovat havahtuneet eläinvaikuttajien etuihin.
Vaikka termi ”eläinvaikuttaja” saattaa kuulostaa kummalliselta, brändi voi erottautua ja inhimillistää itsensä hellyttävien lemmikkien avulla. Niiden julkaisuja voidaan jakaa herkemmin eteenpäin, sillä ne eivät tunnu katsojasta mainosmaisilta, vaikka tuotetta esiteltäisiin hyvinkin selkeästi. Bloglovinin vaikuttajaverkoston kehitys- ja strategiajohtaja Kamiu Lee kertookin, että eläinvaikuttajien sisällöllä on tämän vuoksi tyypillisesti poikkeuksellisen korkea sitoutumisaste. Eläinvideoilla on hurja viraalipotentiaali, joten yksikin onnistunut julkaisu voi sinkauttaa eläinvaikuttajat hurjaan suosioon. Näin kävi esimerkiksi tunnetulle Grumpy Catille, kun Redditissä julkaistu kuva keräsi vain vuorokaudessa 30 000 tykkäystä, minkä jälkeen kissasta tuli someilmiö.
8 tunnettua eläinvaikuttajaa
Lucky White Prince @luckywhiteprince
45 500 seuraajaa
Lucky on tubettajapariskunnan Janne Naakan ja Valtteri Sandbergin hurmaavan suloinen pörröpallo. Lucky tuli perheeseen 2015 ja saavutti molempien seuraajien keskuudessa samantien hurjan suosion. Tästä inspiroituneena Luckylle tehtiin oman Instagram-profiili ja nyt Luckyn seikkailuilla onkin jo yli 50 000 seuraajaa. Lucky on loistava esimerkki eläinvaikuttajiin kiintymisestä: Luckyn sitoutumisaste on keskimäärin yli 19 %, mikä on parempi kuin monella ihmisvaikuttajalla.
Nala @nala_cat
3,8 miljoonaa seuraajaa
Nala hurmaa katsojat erikoisella olemuksellaan: Nalan suloiset töppöjalat ja kieroon katsovat silmät tunnistaa helposti. Se on kasvattanut Instagramin seuraajalukujaan vauhdilla kahmien yhteistöitä erilaisten yritysten, kuten kissanruokabrändi Friskiesin sekä Zappoksen kanssa. Nalan kaupallinen arvo on huomattu myös tuottamalla oheistuotteita, kuten seinäkalentereita Nalan kuvilla varustettuina.
Hippo @lifeofhippo
Life of Silja -blogia pitävän Siljan Hippo-koira on onnistunut niittämään menestystä etenkin blogin puolella. Hipon kuulumiset ovat yksiä toivotuimpia postauksia ja nyt Hipolla on myös uunituore oma Instagram-tili. Hippo vilahtelee Siljan blogissa usein ja on tullut tutuksi esimerkiksi Purinan mainosyhteistöistä.
Tuna @tunameltsmyheart
2,0 miljoonaa seuraajaa
Varmasti monelle suomalaisellekin tuttu Tuna on ihastuttanut seuraajansa erikoisella, hullunkurisella ulkonäöllään. Tuna on mäyräkoiran ja chihuahuan sekoitus, jonka tunnistaa omalaatuisesta ylipurennasta. Samanlaista ei varmasti tule sosiaalisessa mediassa vastaan, siksi Tuna on erikoisessa asemassa ja voi olla hyvin valikoiva minkälaisiin yhteistöihin suostuu. Tuna keskittyy lähinnä hyväntekeväisyyteen mainostaen esimerkiksi animal rescue -yhdistyksiä.
Hank @mybestfriendhank
414 000 seuraajaa
Minipossu Hank erottautuu kissojen ja koirien merestä. Tiliä ylläpitää hänen omistajansa, joka tilin nimen mukaisesti kertoo kuvien muodossa parhaan ystävänsä Hankin edesottamuksista. Hurmaavan hellyttävä Hank on tehnyt lähinnä paikallisia yhteistöitä kotikaupungissaan Louisianassa, vaikka Hank tunnetaan aina täällä Suomessa asti.
Sancho ja Pablo @sanchoandpablo
51 000 seuraajaa
Myös Sancho ja Pablo ovat saavuttaneet suosion omistajansa, somevaikuttaja Uinon kautta. Koirien leikkisä luonne on hurmannut Uinon seuraajat blogipostausten ja Instagram-kuvien lisäksi Snapchatin, Instagram Storiesin sekä YouTube-videoiden välityksellä. Sancho ja Pablo ovat herättäneet Mustin ja Mirrin tuotevalikoimaa eloon niin omistajansa kuin oman tilinsä kautta.
Chloe @chloetheminifrenchie
178 000 seuraajaa
Minikokoinen ranskanbulldog Chloe tunnetaan myös muoti-ikonina. Koira on näkynyt niin Voguen sivuilla kuin suunnitellut oman koirille tarkoitetun huivimallistonsa. Chloen omistaja jopa jätti asianajanan työt ja perusti eläinvaikuttajaverkoston.
Pumpkin the racoon @pumpkintheracoon
1,5 miljoonaa seuraajaa
Pumpkin-pesukarhu ilahduttaa 1,3 miljoonaa seuraajaa hulvattoman hauskoilla ja hyväntuulisilla kommelluksillaan. Perheen pesukarhu ja koirat ovat yhtä suurta perhettä – Pumpkin pitää itseään yhtenä koirista. Aiheesta on jopa kirjoitettu kirja ”Pumpkin – The raccoon who thought she was a dog”.
Kiinnostaako vaikuttajamarkkinoinnin erilaiset toteutukset? Lue juttu brändilähettiläiden käytöstä osana markkinointistrategiaa.