Markkinoijan tärpit loppuvuoden tärkeimpiin teemoihin ja tarjouspäiviin

Loppuvuoden tärpit ja teemapäivät, joihin vaikuttajamarkkinointi iskee.

Loppuvuoden vaikuttajamarkkinointi kannattaa nostaa suunnittelupöydälle viimeistään nyt, sillä suosittujen vaikuttajien kalenterit täyttyvät nopeasti. Tässä artikkelissa otamme tähtäimeen loppuvuoden trendikkäimmät teemat ja tarjouspäivät, joihin markkinoijan kannattaa tarttua.

Oikea-aikainen vaikuttajamarkkinointi on täsmäisku teemapäiviin

Loppuvuosi on täynnä niin perinteisiä juhlia, taktisia tarjouspäiviä kuin kansanliikkeitä tärkeiden asioiden puolesta. Vaikuttajamarkkinointi vie viestisi kohderyhmälle autenttisesti ja kiinnostavasti – ja juuri oikeaan aikaan.

Kuten pian huomaat, tälle vuodelle on vielä monta erityistä päivää, viikkoa ja kuukautta, jotka kannattaa pitää mielessä. Myös alkuvuoden hyvinvointikampanjat toimivat tehokkaimmin hyvissä ajoin suunniteltuina ja heti tammikuun alussa startattuina.

Loppuvuoden tärpit ja teemapäivät, joihin vaikuttajamarkkinointi iskee.

Lokakuu

1.10.-31.10. Lihaton lokakuu. Koko lokakuun kestävä kampanja kannustaa ihmisiä lopettamaan kuukauden ajaksi lihansyönnin tai vähentämään sitä merkittävästi. Lokakuu on siis vuoden paras aika käyttää vaikuttajia kasvisreseptien kehittämiseen tai kasvistuotteiden esiin nostamiseen.

10.10. Maailman mielenterveyspäivänä pyritään lisäämään tietoisuutta mielenterveysongelmien laajasta kirjosta ja tukemaan mielenterveyden edistämistä. Päivä keskittyy tänä vuonna erityisesti itsemurhien ehkäisyyn.

11.10. Kansainvälinen tyttöjen päivä muistuttaa syrjinnästä, jota tytöt kohtaavat kaikkialla maailmassa ikänsä ja sukupuolensa takia. Aihe on lähellä monen vaikuttajan sydäntä, joten mikä olisikaan parempi aika muistuttaa tärkeästä aiheesta?

18.10.-20.10. I love me -messut juhlistavat kauneus-, terveys- sekä lifestyle-aiheita.

19.10. Isovanhempien päivän tavoitteena on kiinnittää huomiota isovanhempien merkitykseen ja arvostukseen.

21.10.-27.10. Reilun kaupan viikon tarkoituksena on muistuttaa, miten jokainen voi omilla kulutusvalinnoillaan vaikuttaa. Kulutusvalinnat ovat tällä hetkellä vaikuttajaskenen kuuma peruna, joka kiinnostaa myös kuluttajia.

31.10. Halloween on saanut Suomessa jalansijaa vuosi vuodelta vahvemmin. Suomalainen juhlinta on saanut vaikutteita Yhdysvalloista, ja siihen kuuluvat kiinteästi kurpitsalyhdyt, naamiaisasut sekä karkit ja kepposet.

Loppuvuoden tärpit ja teemapäivät, joihin vaikuttajamarkkinointi iskee.

Marraskuu

1.11.-30.11. Movember. Marraskuussa kasvatetaan kilpaa viiksiä miesten terveysongelmien tiedostamisen ja varainkeruun puolesta.

1.11. Pikkujoulukausi alkaa. Marraskuu on ihanteellinen aika jakaa vinkkejä juhlamuotiin ja –meikkiin.

1.11. Maailman vegaanipäivä kannustaa kokeilemaan vegaanista ja kasvispainotteista ruokavaliota.

10.11. Isänpäivänä nostetaan liput salkoon isien kunniaksi. Mutta mitä ostaa lahjaksi isälle, jolla on jo kaikkea?

11.11. Single’s day eli sinkkujen päivä on kiinalaista perua oleva juhlapäivä, mutta myös maailman vilkkain ostospäivä. 11.11. osuu juuri sopivasti joulusesongin alkuun.

28.11. Kiitospäivä on Yhdysvalloissa yksi vuoden tärkeimmistä juhlapyhistä. Viime vuosina myös Suomessa on alettu kiinnittää enemmän huomiota kiitospäivään.

29.11. Black Friday on tunnettu hysteerisistä alennusmyynneistä ja vuoden kovimmista tarjouksista.

Loppuvuoden tärpit ja teemapäivät, joihin vaikuttajamarkkinointi iskee.

Joulukuu

1.12.-23.12. Viime hetken joululahjavinkit toimivat vuosi toisensa jälkeen!

1.12.-24.12. Joulukalenterit. Monet vaikuttajat ovat innostuneet pitämään seuraajilleen joulukalenteria, jossa jokaiseen postaukseen sisältyy jokin yllätys.

1.12.-25.12. Jouluruokailuun haetaan eniten uusia ideoita juuri joulun alla. Muistathan, että jouluähkyn jälkeen myös raikkaille resepteille on tilausta!

2.12. Cyber Mondayna alennusmyynnit valtaavat verkkokaupat. Viimeiset tarjoushintaiset joululahjahankinnat tehdään silloin!

6.12. Itsenäisyyspäivänä kippistellään kotimaan itsenäisyyden kunniaksi.

24.12.-31.12. Joulunaika on yksi vuoden odotetuimmista juhlista ja lomista. Joulun välipäivinä nautitaan herkullisesta ruoasta ja ajasta läheisten kanssa, mutta kuluttajat käyttävät joululomalla myös paljon sosiaalista mediaa.

26.12. Tapaninpäivänä valmistaudutaan jo joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.

31.12. Uusi vuosi otetaan vastaan kuplivalla ja ilotulitteilla. Samalla valetaan tinaa ja vannotaan uuden vuoden lupaukset terveellisemmistä elämäntavoista.

Kuten huomaat, loppuvuoden kalenterissa on jokaiselle jotakin; perinteiset joulun juhlallisuudet ja alennusmyyntien kohokohdat, mutta samalla myös mahdollisuuksia liittää brändi yhteiskunnallisesti tärkeän asian puolestapuhujaksi.

Jos koit nämä tärpit arvokkaiksi loppuvuoden markkinoinnin suunnitelmiesi kannalta, suuntaa katse Indieplacen yhteystietoihin ja sovi tapaaminen asiantuntevan myyntitiimimme kanssa. Suunnittelemme ja toteutamme kymmenen vuoden kokemuksella tuloksellista vaikuttajamarkkinointia asiakkaan tavoitteiden mukaisesti.

Vanessa Weckström/Content specialist