TikTokin algoritmi muuttuu jatkuvasti, ja sen perässä pysyminen on kuin yrittäisi tanssia valssia villisti pomppivan jäniksen kanssa – juuri kun luulet saaneesi rytmistä kiinni, suunta muuttuu taas!
Vaikka TikTok ei julkista tarkkoja yksityiskohtia algoritmin muutoksista, olemme havainneet useita trendejä ja päivityksiä loppuvuonna 2024, jotka vaikuttavat sisällön tavoittavuuteen. Tsekkaa, kiikastaako omien videoidesi tavoittavuus näistä!
Hakusanat hukassa?
Tekstitykset TikTokissa ovat suorastaan elintärkeitä, sillä ne lisäävät saavutettavuutta ja vaikuttavat positiivisesti algoritmiin. Videon kuvateksti toimii sovelluksessa hakukonemielessä ja algoritmi poimii tekstistä hakusanoja. Kiinnitä huomiota ja lisää jokaiseen videoon kuvausteksti tekstikenttään ns. captioniin, kuvausteksti itse videoon sekä kerro videolla vielä ääneen videon sisältö. Videolla tekstitysten värit, kuten valkoinen, musta, valkomusta ja sininen, toimivat parhaiten algoritmin kannalta.
Kommentit ovat erityisen tärkeitä, sillä algoritmi poimii myös niistä hakusanoja. Kommenttien määrää merkityksellisempää on se, että ne sisältävät juuri oikeat avainsanat. Videon sisällön tulisi olla siis sellainen, että se kannustaa katsojia kommentoimaan avainsanoja.
Analytiikan puolella TikTokissa on tapahtunut myös kehitysaskel, jossa hakusanat korostuvat. Videoiden analytiikasta voidaan tarkastella, millä hakusanoilla videoon on päädytty.
Unohtuiko hashtagit?
Lisää sisältöösi hakusanojen lisäksi hashtageja, sillä ne auttavat luokittelemaan ja parantamaan sisällön löydettävyyttä. Twisti tässä tietysti on se, että sinun tulee osata valita oikein hashtagit. Miten kaivat esiin juuri ne oikeat hashtag-helmet?
Hae kaikki hashtagit strategisesti saman aiheen ympäriltä. Hyödynnä TikTokin Creative Centeriä ja sovelluksen hakukenttää trendaavien hakusanojen löytämiseksi. Kurkkaa myös kollegan tai kilpailijan hashtagit – etenkin hyvin tavoittaneissa sisällöissä, mutta muista ajankohtaisuus! Vanhojen trendien kaivelu TikTokissa ei takuuvarmasti toimi. Älä myöskään spämmää hashtageilla: muutama on sopiva – kymmenen jo aivan liikaa!
Sisällöistä livet, kuvakarusellit ja moniosaiset videosarjat toimivat
TikTokin algoritmi suosii nyt TikTok-livejä, kuvakaruselleja ja moniosaisia videosarjoja. Hubspotin mukaan noin 10 % kanavan sisällöstä tulisi olla kuvia, jotta videosisällötkin saavuttaisivat täyden potentiaalinsa. Videoiden tavoittavuutta voi taas buustata moniosaisella videosarjalla. Havaintojemme mukaan viraalin videon jatko-osa pääsee todennäköisemmin For You -sivulle, joten katselukertojen maksimoiminen moniosaisilla videosarjoilla kannattaa, jos ensimmäinen video lyö läpi. Videosarjan tekeminen huonosti menestyneestä videosta taas on todennäköisesti ajanhukkaa.
Yleisesti nopeat leikkaukset ja koukuttava alku korostuvat erityisesti videon alussa. TikTokissa ensimmäiset kolme sekuntia ovat kriittisiä katsojan kiinnostuksen säilyttämiseksi. Jos huomattava määrä katsojia poistuu videolta ennen tätä ajankohtaa, video ei todennäköisesti päädy FYP-sivulle.
Jaa se frendille – algoritmit kiittää!
Algoritmit suosivat tällä hetkellä videoita, joita jaetaan eteenpäin, joten sisällön tulisi olla sellaista, mikä resonoi katsojien kanssa ja innostaa heitä jakamaan. Tällaisia ovat esimerkiksi tarinat, hyödylliset arjen vinkit tai reseptit. Videon loppuun kannattaa lisätä selkeä kehotus toimintaan, kuten ”jaa tää frendille, jonka kanssa haluisit testata tätä.”
Don’t do it – saman sisällön hyödyntäminen eri somealustoilla
Mikäli harkitset saman sisällön käyttämistä eri kanavilla ilman mainontaa – niin harkitse uudestaan! On tärkeää huomioida, että TikTok hyödyntää vahvasti tekoälyä sisällön analysointiin. Saman sisällön hyödyntäminen TikTokissa eri tileillä (esim. vaikuttajan ja yrityksen TikTok-tili) toimii paremmin kuin sen käyttäminen eri kanavissa (esim. TikTok ja Instagram), sillä TikTok saattaa tulkita sisällön ei-alkuperäiseksi eikä nosta sitä herkästi FYP-sivulle. Voit pelata algoritmin kanssa kuitenkin leikkaamalla samasta videosisällöstä esimerkiksi erilaisia versioita, jolloin tavoittavuus sisällöille on parempi, kuin saman sisällön postaaminen kahteen eri kanavaan.
Maltti on valttia – viraaliudessakin
Jos jollakin videolla näyttää olevan mahdollisuus mennä viraaliksi, seuraavaa julkaisua kannattaa viivästyttää, koska uusi julkaisu voi vähentää edellisen menestyvän videon potentiaalista tavoittavuutta. Orgaanisen näkyvyyden täysi potentiaali kannattaa myös hyödyntää niin, ettei mainontaa laiteta sisällölle päälle liian aikaisin. Tähän liittyen ethän nappaa mainostunnistettakaan ulos ennen itse mainonnan rullaamista – tämä voi syödä julkaisun orgaanista näkyvyyttä!
Buustaa sisältösi loistoonsa!
Hyvän sisällön mainostamatta jättäminen on kuin järjestäisi upeat juhlat, mutta jättäisi kutsut lähettämättä – kaikki olisi valmista, mutta harva pääsisi paikalle nauttimaan siitä! Taataksesi laadukkaan sisällön kaiken potentiaalin hyödyntämisen oikeiden kohderyhmien tavoittamisessa, suosittelemme maksetulla mainonnalla sisältöjen buustaamista.
TikTokissa menestyminen vaatii sekä luovuutta että strategista silmää. Kun panostat oikeisiin elementteihin – hakusanoihin, hashtagien valintaan ja mukaansatempaavaan sisältöön – voit saada sisältösi loistamaan ja tavoittamaan oikean yleisön. On hyvä kuitenkin muistaa, että somealustojen algoritmit muuttuvat jatkuvasti, joten jatkuva optimointi sisällön suhteen on avainasemassa kasvussa.
Haluatko sparrailla TikTokista tai kaipaatko apua sisällöntuotannon haasteisiin? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.
-Pauliina Pajunen & Roosa Samiola