Indieplace kehälogo valkoinen

Z-, Y- ja X-sukupolvet pähkinänkuoressa

Vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksia suunnitellessa on tärkeää ymmärtää eri sukupolvien käyttäytymistä ja mieltymyksiä sekä tarkasti määritellä kohderyhmä – kukaan ei halua päätyä tarjoamaan X-sukupolvelle pelkästään TikTok-tansseja tai Z-sukupolvelle PowerPoint-esityksiä. Sisällöt ja kanavavalinnat tarjoavat lukuisia tapoja ja mahdollisuuksia tavoittaa erilaisia yleisöjä, mutta kun puhutaan sukupolvista, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä voidaan löytää?

Tässä artikkelissa sukellamme Z-, Y- ja X-sukupolvien somekäyttäytymiseen ja kulutustottumuksiin – katsomme, mikä herättää innostusta, mikä ärsyttää ja mikä saa heidät jättämään peukut ylös tai alas.

Sukupolvet suurennuslasin alla – kuka kuuluu mihinkin ryhmään?

Z-sukupolveen kuuluvat kaikki vuosien 1997–2012 välillä syntyneet. Z-sukupolvesta puhutaan internetsukupolvena tai diginatiiveina, sillä he ovat ensimmäinen sukupolvi, joka ei ole elänyt ilman internetiä. Heille on tärkeää sosiaalisten asioiden puolustaminen ja individualismi, joka näkyy selkeästi heidän sosiaalisen median käyttäytymismalleissaan.

Y-sukupolveen eli milleniaaleihin kuuluvat kaikki vuosien 1981–1996 välillä syntyneet. Milleniaaleja voidaan toisaalta pitää internetsukupolven jäseninä, sillä vaikka heidän lapsuutensa oli netitön, ovat he kasvaneet ja nähneet sosiaalisen median nousun ja kehityskaaren hyvin läheltä.

X-sukupolvi koostuu vuosina 1965–1980 syntyneistä. Jo ikänsä puolesta tämä sukupolvi on ollut työelämässä vuosikymmeniä, jolloin ostovoimaltaan heidät voidaan mieltää näistä kolmesta vahvimmiksi. Tämä sukupolvi arvostaa informaatiota, joustavuutta, luotettavuutta ja käytännöllisyyttä.

Arvot ostokäyttäytymisen taustalla

Sukupolvien väliset erot näkyvät selvästi arvoissa ja ne vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Arvojen ymmärtäminen on tärkeää erityisesti markkinoinnissa ja viestinnässä, sillä se auttaa luomaan merkityksellisiä kohtaamisia eri sukupolvien kanssa.

Z-sukupolvelle yksilöllisyys ja valinnanvapaus ovat tärkeitä, ja he haluavat vaikuttaa aktiivisesti yhteiskuntaan. He odottavat brändeiltä aitoutta ja läpinäkyvyyttä – he suosivat niitä, jotka eivät pelkästään puhu vastuullisuudesta vaan tekevät konkreettisia tekoja sen eteen.

Millenniaalit arvostavat aitoutta, yhteisöllisyyttä, henkilökohtaisia kokemuksia ja hyvinvointia. He etsivät merkityksellisyyttä kaikessa, mihin panostavat – oli kyseessä sitten työ, vapaa-aika tai ihmissuhteet. He haluavat investoida arkeen ja kokemuksiin, jotka rikastuttavat heidän elämäänsä ja tuovat siihen aitoa sisältöä.

X-sukupolvi arvostaa vakautta, käytännöllisyyttä ja itsenäisyyttä. He ovat uskollisia brändeille, joihin luottavat, mutta suhtautuvat markkinointiviestintään osittain kriittisesti. Talouskriisit ja markkinoiden muutokset, joita he ovat elämänsä aikana kokeneet ovat tehneet heistä kuluttajina varovaisempia.

Kuluttajakäyttäytyminen – millä perustein ostopäätöksiä tehdään?

Z- ja Y-sukupolvet ovat siinä suhteessa samankaltaisia, että molemmat etsivät tietoa ja tekevät ostoksia verkossa. Teknologiapainotteinen Z-sukupolvi seuraa trendejä vahvemmin ja tekee ostopäätöksiä herkemmin niiden perusteella, kun taas Y-sukupolvi panostaa ajattomampaan ja harkinnanvaraisempaan kuluttamiseen.

Ennen ostopäätöksiä Z-sukupolvi tekee jonkin verran tutkimusta ja vaihtoehtojen vertailua. He etsivät useimmiten parasta hintaa ja suosivat ostosten tekemistä sosiaalisen median tai verkkokauppojen kautta. Koska suositteluja etsitään verkosta, sopii dynaaminen vaikuttajamarkkinointi erityisen hyvin tämän kohderyhmän tavoittamiseen. Ainutlaatuisen Z-sukupolvesta tekee myös se, että suuri osa näkee TikTokin jopa Googleen verrattavana hakukoneena, josta etsitään niin tietoa kuin suosituksiakin.

Zetojen seuraama sisältöskaala on laaja: muoti, kosmetiikka, kulttuuri, ruoka ja matkailu ovat aihealueina suosittuja, mutta niiden lisäksi Z-sukupolvi seuraa yksilöllisesti itseään kiinnostavia niche-sisältöjä.

Y-sukupolvi on harkitsevia ostajia, joille ostaessa oleellisia ovat brändin arvot ja teot, eikä niinkään perinteet, joita taas X-sukupolvi arvostaa. Milleniaalit luottavat nettisuosituksiin ja sosiaaliseen mediaan enemmän kuin suoraan brändimarkkinointiin. Ainutlaatuisista tuotteista ja kokemuksista ollaan valmiita maksamaan enemmän ja ostotiheys on Z-sukupolvea harvempi. Markkinoinnin osalta Y-sukupolvea puhuttelee siis aitoihin kokemuksiin ja tarpeisiin liittyvä sisältö sosiaalisessa mediassa.

Millenniaalien seuraama sisältöskaala on monipuolinen: hyvinvointi, matkailu, ruoka, perhe, henkilökohtainen kehitys ja vastuullisuus ovat esimerkiksi suosittuja aihealueita. Näiden lisäksi millenniaalit seuraavat yksilöllisesti myös viihteellisiä ja inspiroivia niche-sisältöjä, kuten sisustusta, uravinkkejä sekä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyviä aiheita.

X-sukupolvi eroaa nuoremmista niin, että tämä sukupolvi ei niinkään tee ostopäätöksiä trendien perusteella vaan ennen ostoa käyttää aikaa tarkkaan harkintaan. Suosituksia ja tietoa etsitään netistä sekä osin sosiaalisesta mediasta, mutta itse ostaminen tehdään tavallisesti kivijalkamyymälässä, mikäli se on mahdollista. Vaikka ostovoima tällä sukupolvella on korkein, ostoharkinnan voimakkuus laskee heidän kuluttamistaan huomattavasti pienemmäksi. Tällä sukupolvella on muihin verrattuna korkein brändilojaliteetti, eikä uuden kokeileminen ole yhtä houkuttelevaa. Toisaalta X-sukupolvi on valmiimpia maksamaan tuotteista ja palveluista enemmän, mikäli niiden ominaisuudet ovat laadukkaita.

X-sukupolven seuraama sisältöskaala on käytännönläheinen ja laaja: työelämä, talous, hyvinvointi, matkailu ja perhe-elämä ovat suosittuja aihealueita. Näiden lisäksi X-sukupolvi arvostaa laatua ja ajankohtaisia uutisia käsitteleviä sisältöjä sekä vinkkejä arjen helpottamiseen ja pitkäaikaisiin investointeihin.

Viestintä – missä kanavissa ja millaisella sisällöllä kenetkin tavoittaa?

Sukupolvi Z asustaa samaan aikaan monessa kanavassa, joista suosituimpia ovat TikTok ja Instagram. Muita aktiivisessa käytössä olevia kanavia ovat Snapchat ja YouTube. Sisällöllisesti tähän sukupolveen vetoaa nopeatempoisuus, visuaalisuus sekä autenttisuus. Z-sukupolvi aistii ja vierastaa liiallista kaupallisuutta, joten heille suunnatut sisällöt tulisi rakentaa aitouteen nojaten. Vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta voidaan todeta, että kevyemmät ja visuaaliset sisällöt trendikkäiden vaikuttajien toimesta puhuttelevat heitä erityisen hyvin. Koska Z-sukupolvi kohtelee somea hakukoneen tavoin, tulee sisällöissä kiinnittää huomiota erityisesti avainsanoihin, hashtageihin ja optimointiin, jolloin sisältö kohdentuu parhaalla mahdollisella tavalla.

Z-sukupolven kynnys tuottaa sisältöä itse on muita matalampi. Persoonallisuus, inhimillisyys ja suodattamattomuus ovat piirteitä, joita arvostetaan sosiaalisen median sisällöissä. Instagramissa jaettu sisältö on usein huolitellumpaa ja kuratoidumpaa, kun taas TikTokissa he jakavat itsestään avoimemmin ja rohkeammin kokeilevallakin sisällöllä.

Verrattuna Z-sukupolveen, milleniaalit eivät ole alustojensa suhteen yhtä valikoivia vaan osoittavat suurempaa lojaliteettia kanaville, joissa he viihtyvät. Y-sukupolvi käyttää viikoittain jopa viittä tai kuutta alustaa, joihin kuuluvat Facebook, YouTube, Instagram, X, Pinterest ja TikTok. Milleniaalit osallistuvat muita aktiivisemmin sosiaalisessa mediassa käytyihin keskusteluihin, joten heille sopii interaktiivinen markkinoinnin lähestymistapa. He suhtautuvat kaupallisuuteen varauksella, mutta seuraavat sellaisia vaikuttajia, joihin tuntevat aidon yhteyden ja samaistumispinnan.

Somekäyttäytymiseltään X-sukupolvi sijoittuu osittain kahden muun väliin; sukupolveen kuuluvat käyttävät aktiivisesti pienempää määrää kanavia, mutta ovat niissä hyvin aktiivisia. Eniten käytettyjä kanavia ovat Facebook, Instagram, X (ent. Twitter) ja LinkedIn. X-sukupolvi luottaa pitkäaikaisiin vaikuttajiin, joihin he voivat samaistua ja joita he pitävät asiantuntevina. Näin ollen tätä sukupolvea voidaan puhutella oikeanlaisella vaikuttaja-brändi-parituksella, jolloin sisältö näyttäytyy uskottavampana.

Markkinoinnin suunnittelu ja viestintästrategioiden mukauttaminen kohderyhmälähtöisesti auttaa rakentamaan vahvempaa asiakassuhdetta, kasvattaa lojaaliutta brändiä kohtaan, lisää uskottavuutta ja ennen kaikkea auttaa oikeiden yleisöjen tavoittamisessa oikeanlaisten sisältöjen avulla.

Haluatko kuulla lisää? Ole yhteydessä asiantuntijoihimme, niin jatketaan keskustelua!

– Helmi Hautala, Pauliina Pajunen

Lähteitä:

Worldline https://worldline.com/fi-fi/home/main-navigation/resources/resources-hub/blogs/does-generation-affect-shopping-behaviour

iMarc https://www.linkedin.com/pulse/understanding-generational-differences-consumer-behavior/

Indigital https://indigital.rs/en/how-different-generations-use-social-media-boomers-gen-x-millennials-gen-z/

Soci https://www.soci.ai/consumer-behavior-index-cbi-2024-q3/?utm_medium=email&utm_source=socialmediatoday&utm_campaign=cbi-rep-cbi&utm_content=

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish