Indieplace kehälogo valkoinen

Virtuaalivaikuttaja testaa todellisuuden rajoja


Instagram: Lil Miquela

Tervetuloa matkalle toiseen todellisuuteen: tässä artikkelissa syvennymme digitaalisesti luotujen virtuaalivaikuttajien maailmaan. Virtuaalivaikuttaja haastaa pohtimaan, mikä on todellisuutta sosiaalisessa mediassa. Ne näyttävät vaikuttajilta, mutta tuntuvatko ne myös siltä?

Miljoonan seuraajan virtuaalivaikuttaja pukeutuu Pradaan

Virtuaalivaikuttajat eivät oikeastaan ole mikään täysin uusi villitys. Huhtikuussa 2016 Instagramiin ilmaantui Lil Miquela -nimeä kantava tili, jota tähdittää Los Angelesissa asuva nuori ja trendikäs Miquela Sousa. Hämmästyttävän aidolta näyttävä avatar on julkaissut omaa musiikkia, poseerannut  huippubrändien mallina ja antanut lukuisia haastatteluja medialle.

Lil Miquelan 3 miljoonan seuraajan tili on nykyajan sosiaalisen median sisältöjen ruumiillistuma: tarkasti tyylitelty ja visuaalisesti upea sisältö, jonka alle todellisuus helposti katoaa. Mitä enemmän Miquelan tiliä selaa, sitä vaikeampaa on erottaa, missä teknologian ja todellisuuden raja kulkee.

Miquelan kaltaiset someavatarit ovat lähempänä oikeita ihmisiä sekä kuvissaan että kommunikoidessaan seuraajiensa kanssa kuin mitkään digitaaliset luomukset aikaisemmin. Miquelan lisäksi tunnettuja digitaalisesti tuotettuja vaikuttajia ovat Miquelankin luoneen tuotantoyirtyksen miespuolinen robottivaikuttaja Lawko, maailman ensimmäinen 3D-teknologialla luotu digitaalinen huippumalli Shudu ja Miquelan tilin hakkeroinut, Trumpia kannattava avatar Bermuda.

Kloonattu vaikuttaja esittelee hulppeaa elämäänsä Manhattanilla

Ruotsalainen vaikuttaja Isabella Löwengrip kohahdutti marraskuussa esittelemällä vaikuttajaklooninsa Gabrielle Löwengripin. Gabrielle elää luksuselämää New Yorkissa juoden Starbucksin latteja ja kuvaten keittiönsä kiiltäviä marmoritasoja, kuten kuka tahansa menestyvä vaikuttaja – paitsi, että häntä ei ole oikeasti olemassa.

Isabella Löwengrip kertoo blogissaan uskovansa virtuaalivaikuttajien tulevaisuuden olevan valoisa. Kloonin tehtävä on tukea Löwengripin yrityksen pääsyä paikallisille markkinoille, mutta samalla luoda sisältöä, johon vaikuttajan oma aika ei riitä.

Vaikuttajien kloonaaminen voi kuulostaa vielä kahjolta idealta, mutta usein uudet asiat vaativat hetken sulattelua, ennen leviämistään tai hälvenemistään. Monia muitakin trendejä on ihmetelty ensi alkuun, kukapa olisi uskonut vaikkapa vyölaukkujen tai daddylenkkareiden uuteen tulemiseen?

Ovatko virtuaalivaikuttajat tulevaisuutta vai pelkkää harhakuvitelmaa?

Tekoäly ja digitaaliset mahdollisuudet muokkaavat koko markkinoinnin alaa, eikä vaikuttajamarkkinointi ole tässä suhteessa poikkeus. Vaikka virtuaalivaikuttajien fanittaminen saattaa kuulostaa Black Mirrorin jaksolta, se ei ole sitä. Tämä kaikki saattaa vaikuttaa osaltaan siihen, mihin vaikuttajamarkkinointi on kehittymässä seuraavien vuosien aikana.

Vain tulevaisuus näyttää imevätkö kuluttajat tulevaisuudessa inspiraatiota esimerkiksi brändien itselleen rakentamista virtuaalivaikuttajista. Tekoäly pystyy tuskin kuitenkaan koskaan täysin korvaamaan vaikuttajamarkkinoinnin ihmislähtöistä näkökulmaa ja autenttisuuden nimiin vannomista.

-Vanessa Weckström

Indieplace

Indieplace

en_GBEnglish