Indieplace kehälogo valkoinen

Vaikuttajamarkkinointi brändin omissa kanavissa – miksi se kannattaa?

Tämän hetken sisältötulvassa moni brändi painii huomion herättämisen, yleisön sitouttamisen ja kasvavan sisällöntuotannon haasteiden kanssa. Jos yhteistyöpostaukset vaikuttajan somekanavissa on jo kokeiltu ja olet valmis sukeltamaan syvemmälle vaikuttajamarkkinoinnin altaaseen, tämä artikkeli on sinua varten. Sisältöpäällikkömme Jenni Ylinen kertoo, miksi vaikuttajamarkkinointi brändin omissa kanavissa kannattaa.

Eikö brändisi oma sisältö sitouta seuraajia sosiaalisessa mediassa, saa kuluttajaa klikkaamaan uutiskirjettä tai herätä huomiota mainonnassa? Samalla kun kuluttajat kaipaavat yhä enemmän autenttista sisältöä, monen brändin viestit uhkaavat hukkua sisältötulvaan. Vaikuttajia hyödyntämällä saat käyttöösi aitoa, persoonallista ja luovaa sisältöä, joka puhuttelee kuluttajia tavalla mihin brändit eivät pysty.

 

Mikä ihmeen IGC?

UGC, eli käyttäjien luoma sisältö, on tämän hetken kuumin trenditermi ja IGC, eli influencer generated content, on sen vastinpari. IGC tarkoittaa käytännössä kaikkea vaikuttajan luomaa sisältöä, joka keskittyy tiettyyn brändiin. Se voi olla sovittu kaupallinen yhteistyö Instagramissa, mutta yhtä hyvin orgaanisesti syntynyttä ansaittua näkyvyyttä brändiisi ihastuneelta vaikuttajalta.

Moni mieltää vaikuttajamarkkinoinnin vain vaikuttajien somekanavissa tapahtuvaksi, mutta mahdollisuudet vaikuttajasisällön hyödyntämiseen ovat rajattomat. Sisältömarkkinoinnin suurinta tuhlausta on se, kun brändi panostaa arvokkaita resurssejaan saadakseen timanttista sisältöä – joka näkyy vain kerran.

 

5 syytä jalkauttaa vaikuttajamarkkinointi brändin omiin kanaviin

 

  1. Säästät sisällöntuotannossa aikaa ja rahaa

Yli 70 % brändeistä tuntee painetta lisätä tuottamansa sisällön määrää, mutta sisällöntuotanto maksaa aina vähintään aikaa ja vaivaa, usein myös rahaa. Brändikuvausten järjestäminen ei ole helppoa tai halpaa lystiä ja visuaalisesti laadukkaan sisällön tuottamiseen vaaditaan paljon resursseja suunnittelusta lokaatioon, malleihin ja valokuvaajaan.

Vaikuttajasisältöjä hyödyntämällä saat koko paketin kätevästi kerralla, ja vaikuttajien kuvaoikeudet ovat usein edullisemmat kuin ammattimaisten kuvausten järjestäminen.

 

  1. Saat monipuolista ja laadukasta sisältöä

Näkisitkö itse mieluummin 10 kuvaa samoista tyypeistä samassa huoneessa, vai eri ihmisistä erilaisissa ympäristöissä? Hyödyntämällä vaikuttajien tuottamia materiaaleja saat perinteisiin mainoskuvauksiin verrattuna paljon monipuolisempaa ja monimuotoisempaa sisältöä.

Jokaisella vaikuttajalla on omanlaisensa tapa kertoa ja kuvittaa asioita, mikä on myös omiaan luomaan sisältöön moninaisuutta. Vaikuttajat ovat tarinankerronnan ja sisällöntuotannon ammattilaisia, joiden kamerasta syntyvät niin viihdyttävät videot kuin loppuunsa hiotut tuotekuvat.

 

  1. Herätät huomiota ja sitoutat sosiaalisessa mediassa

Ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Siksi monella brändillä onkin haasteita saada kuluttajia sitoutumaan sisältöönsä sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajilla on jo valmiiksi sitoutunut yleisö, jonka ansiosta heidän somejulkaisunsa herättävät huomiota – ja sitouttavat jopa kahdeksan kertaa paremmin kuin brändin omat sisällöt.

 

  1. Kasvatat brändin uskottavuutta

61 % kuluttajista luottaa vaikuttajien suosituksiin, kun sama luku brändien oman sisällön kohdalla on vain 38 % – eikä ihme. Kolmannen osapuolen suositukseen on luonnollisesti helpompi luottaa kuin brändiltä itseltään tulevaan vakuutteluun. Vaikuttajia myös pidetään vertaisina ja siksi heidän suosituksiinsa luotetaan. Erityisen korkea luottamus on mikrovaikuttajien kohdalla.

 

  1. Saat aitoa ja samaistuttavaa sisältöä

Kuluttajat liputtavat jatkuvasti aidomman sisällön puolesta ja vaikuttajamarkkinointia pidetään mainonnan muodoista aidoimpana. Vaikuttajien tarinat, arjen kommellukset ja huumori tekevät brändistäsi samaistuttavan ja helposti lähestyttävän. Valitsemalla vaikuttajia, jotka jakavat samat arvot voit myös luontevasti tuoda esille brändisi tarinaa ja arvoja.

 

Miten jalkauttaa vaikuttajamarkkinointi brändin omiin kanaviin?

Sisältömarkkinoinnissa pätevät samat kolme R:ää kuin kierrätyksessä: reduce, reuse ja recycle, eli vähennä, käytä uudelleen ja kierrätä. Sisältöä ei kannata tuottaa määräänsä enempää, mutta ennen kaikkea jo tuotetusta sisällöstä kannattaa ottaa kaikki irti hyödyntämällä sitä mahdollisimman monipuolisesti eri kanavissa.

Näin yritykset hyödyntävät vaikuttajasisältöjä sisältömarkkinoinnissaan:

  • suosituin tapa hyödyntää vaikuttajasisältöä on sen jakaminen brändin omissa somekanavissa – näin tekee jopa 63 % mainostajista
  • yli puolet brändeistä käyttää vaikuttajasisältöjä maksetussa mainonnassa, ja lähes yhtä moni hyödyntää sisältöä verkkosivuillaan
  • 43 % hyödyntää vaikuttajasisältöä uutiskirjeissä
  • vähiten vaikuttajasisältöjä hyödynnetään digikanavien ulkopuolella – vain 9 % käyttää vaikuttajasisältöä muissa medioissa

 

  1. Jaa sisällöt ainakin brändin omissa somekanavissa

Heittämällä suosituin, ja samalla helpoin, tapa jalkauttaa vaikuttajien tuottama sisältö brändin kanaviin on jakaa se brändin omilla sometileillä. Vaikuttajakampanjoihin tyypillisesti kuuluu oikeus repostata, eli jakaa sisältö samassa kanavassa missä se on julkaistu.

Vaikuttajan tekemän Instagram-julkaisun saa siis yleensä jakaa myös brändin omalla Instagram-tilillä – ja se ehdottomasti kannattaa. Jakamalla vaikuttajien sisällöt saat samaan hintaan sitouttavaa sisältöä myös brändisi omiin sosiaalisen median kanaviin.

 

  1. Maksimoi mainonnan tehokkuus

Vaikuttajien tuottama sisältö on sitouttavuutensa vuoksi kullan arvoista myös mainonnassa, erityisesti sosiaalisen median kanavissa. Oikeiden käyttäjien, kuten vaikuttajien, sisältöihin perustuvilla mainoksilla on jopa viisi kertaa parempi CTR, kuin mainoksilla, joissa käytetään vähemmän autenttista sisältöä.

 

  1. Hyödynnä sisältöä uutiskirjeissä

Yksi sähköpostimarkkinoinnin suurimmista haasteista on tunnetusti saada kuluttajat klikkaamaan viestistä eteenpäin. Vaikuttajien kuvat, tarinat ja tuotesuosittelut tuovat uutiskirjeisiin inspiroivaa sisältöä, joka kiinnostaa enemmän kuin pelkkä kaupallinen viesti.

Useamman erilaisen vaikuttajan valitseminen mahdollistaa myös viestin kohdentamisen ja voit räätälöidä vaikuttajasisällöt juuri tiettyä kohderyhmää puhuttelevaksi.

 

  1. Valjasta vaikuttajat verkkosivuille

Yli puolella yrityksistä, jotka käyttävät vaikuttajamarkkinointia osana mainonnan palettiaan on verkkokauppa ja vaikuttajamarkkinointi toimiikin erityisen näppärästi verkko-ostoksille ohjaamiseen. Vaikuttajien suosituksilla on kuluttajille painoarvoa ja siksi vaikuttajasisältöä kannattaa hyödyntää monipuolisesti myös verkkosivuilla.

Pistä kasaan vaikuttajan suosikkituotteista koostuva shop-in-shop, lisää tuotesivulle vaikuttajan vinkkivideo tuotteen käytöstä tai järjestä inspiroiva live shopping -tapahtuma. Hyvä esimerkki vaikuttajasisällön hyödyntämisestä verkkosivuilla on Arla Lempiruokakerho.

 

  1. Astu digikanavien ulkopuolelle

Harva hoksaa ajatella laatikon ulkopuolelta ja hyödyntää vaikuttajia myös digikanavien ulkopuolella. Vaikuttajasisällöt toimivat kuitenkin yhtä hyvin digissä kuin muissa medioissa. Oikeiden ihmisten käyttäminen mallien sijaan tekee mainonnasta samaistuttavampaa, oli kyseessä sitten somepostaus tai perinteinen printti. Tutun vaikuttajan kasvot herättävät huomiota ja luottamusta myös myymälässä – miten olisi vaikuttajan suosituksen lisääminen tuotepakkaukseen tai myymälän esillepanomateriaaliin?

 

Inspiroiduitko vaikuttajasisältöjen tuomista mahdollisuuksista ja olet valmis hyppäämään syvään päätyyn? Ota yhteyttä tiimiimme, niin saat tukun ideoita vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen brändisi omissa kanavissa!

Picture of Jenni Ylinen

Jenni Ylinen

en_GBEnglish